علت و علائم بیماری بواسیر (هموروئید) در مردان

مدیریت و کنترل بیماری بواسیر یا هموروئید ممکن است دشوار است، اما اگر بدانید علائم بیماری چیست؟ بهتر می‌توانید از پس این مشکل برآیید. بواسیر در اثر وریدهای متورم در مقعد و رکتوم ایجاد می‌شود. این عارضه می‌تواند بسیار دردناک و گاهی همراه با خونریزی باشد. بواسیر در مردان شایع‌تر از زنان است و اغلب با افزایش سن بدتر می‌شود. تخمین زده می‌شود که از هر چهار مرد، سه نفر حداقل یک بار در زندگی خود دچار بواسیر می‌شود.

 

علت و علائم بیماری بواسیر در مردان

 

چندین راه مختلف برای درمان بواسیر وجود دارند. برخی از درمان‌های خانگی شامل استفاده از لگن پر از آب گرم یا تغییر رژیم غذایی هستند. کرم‌ها یا پمادهای بدون نسخه نیز می‌توانند به تسکین درد و تورم کمک کنند. در موارد شدیدتر، ممکن است جراحی برای برداشتن هموروئید ضروری باشد. ابتدا بهتر است در مورد علت و علائم بیماری بواسیر در مردان اطلاعات خود را کامل کنید. سپس برای درمان به نزد پزشک بروید.


هموروئید یا بواسیر چیست؟

همه افراد هموروئید دارند که این نواحی از بدن شامل توده‌هایی بالش مانند از سیاهرگ‌ها هستند که درست در زیر غشاهای مخاطی پوشاننده پایین‌ترین قسمت راست روده و مقعد قرار دارند. وضعیتی که بیشتر ما آن را هموروئید یا بواسیر می‌نامیم، زمانی ایجاد می‌شود که سیاهرگ‌ها مانند رگ‌های واریسی در پاها متورم و ملتهب شوند. از آنجایی که رگ‌های خونی درگیر باید به طور مداوم با جاذبه مبارزه کنند تا خون را به قلب برگردانند، برخی از مردم معتقدند که هموروئید بخشی از هزینه‌ای است که ما برای موجوداتی راست قامت می‌پردازیم.

 

بیماری هموروئید یا بواسیر چیست؟

 

دو نوع هموروئید وجود دارند که شامل هموروئید داخلی است که در قسمت تحتانی رکتوم ایجاد می‌شود و هموروئید خارجی که در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود. هموروئید خارجی ناراحت کننده‌ترین نوع است، زیرا پوست روی آن تحریک می‌شود و فرسایش می‌یابد. اگر لخته خون در داخل هموروئید خارجی ایجاد شود، درد می‌تواند ناگهانی و شدید باشد. ممکن است توده‌ای را در اطراف مقعد احساس کنید یا ببینید. لخته معمولاً حل می‌شود و پوست اضافی باقی می‌ماند که ممکن است خارش داشته باشد یا تحریک آمیز باشد.


هموروئیدهای داخلی حتی زمانی که خونریزی ایجاد می‌کنند، معمولاً بدون درد هستند. برای مثال، ممکن است خون قرمز روشن را روی دستمال توالت ببینید یا خون در کاسه توالت چکه کند. بواسیر داخلی همچنین ممکن است پرولاپس یا فراتر از مقعد گسترش یابد و باعث ایجاد چندین مشکل بالقوه شود. هنگامی که هموروئید بیرون می‌زند، می‌تواند مقادیر کمی مخاط و ذرات ریز مدفوع را جمع کند که ممکن است باعث تحریکی به نام خارش شود. پاک کردن مداوم برای کاهش خارش می‌تواند مشکل را بدتر کند.

 

انواع بواسیر یا هموروئید در مردان

 

علت ایجاد بواسیر در مردان

بواسیر با یبوست مزمن، با زور زدن در حین حرکات روده و نشستن طولانی مدت روی توالت همراه است که همگی در جریان خون در ناحیه مقعد اختلال ایجاد می‌کنند و باعث جمع شدن و بزرگ شدن عروق می‌شوند. یبوست به این مشکلات می‌افزاید، زیرا زور زدن در حین اجابت مزاج، فشار را در کانال مقعدی افزایش می‌دهد و هموروئید را به سمت عضله اسفنکتر هل می‌دهد. در نهایت، بافت‌های همبند که هموروئید را پشتیبانی می‌کنند و در جای خود نگه می‌دارند، با افزایش سن ضعیف می‌شوند و باعث برآمدگی و افتادگی هموروئید می‌شوند.
دلایل احتمالی زیادی برای ایجاد بواسیر وجود دارند که ما می‌توانیم بسیاری از آنها را برای جلوگیری از عود بیماری مدیریت کنیم. با این حال، بواسیر ممکن است همچنین بخشی طبیعی از روند پیری است، زیرا بافت اطراف رگ‌های خونی ما ضعیف‌تر می‌شود. در ادامه چند مورد از شایع‌ترین علل ایجاد بواسیر در مردان آورده‌ شده اند:


زور زدن و یبوست

یکی از علل شایع بواسیر در مردان، زور زدن بیش از حد هنگام دستشویی است. برای مثال، نشستن طولانی مدت در توالت باعث شل شدن مقعد و جریان یافتن خون به داخل بواسیر می‌شود. ثانیاً، زور زدن بیش از حد (اغلب ناشی از یبوست) می‌تواند فشار زیادی بر رگ‌های خونی اطراف مقعد وارد کند و باعث تورم و گاهی خونریزی آنها شود. اگر از یبوست رنج می‌برید، اطمینان از اینکه مقدار زیادی آب می‌نوشید و یک رژیم غذایی متعادل می‌خورید می‌تواند کمک کننده باشد.

 

زور زدن یا یبوست به دلیل بواسیر

 

فیبر ناکافی از غذا

رژیم غذایی فاقد فیبر نیز یکی از دلایل بسیار شایع هموروئید در مردان است. فیبر باعث نرم شدن مدفوع می‌شود، بنابراین زمانی که فیبر کم دارید، احتمال یبوست و فشار بیش از حد و ماند طولانی مدت در دستشویی رخ دهد. به منظور کمک به کاهش احتمال ایجاد توده‌ها، این امکان را دارید فیبر بیشتری را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنید. غذاهای پر فیبر شامل کلم بروکلی، لوبیا، سبوس گندم و جو دوسر، غذاهای سبوس‌دار و میوه‌های تازه است. مکمل‌های فیبر به کاهش خونریزی، التهاب و بزرگ شدن هموروئید کمک می‌کنند.


چاقی بیش از حد

از آنجایی که فشار روی رگ‌های خونی یکی از علل شایع بواسیر است، احتمالاً جای تعجب نیست که حمل وزن اضافی می‌تواند عامل دیگری باشد که می‌تواند احتمال ایجاد توده‌ها را افزایش دهد. ورزش منظم، چه یک پیاده روی سریع در زمان ناهار یا یک جلسه در باشگاه به کاهش وزن کمک می‌کنند. ورزش جدا از کمک به سوزاندن کالری، نقش مهمی در هضم غذا دارد، زیرا به حرکت دادن مدفوع و کاهش احتمال یبوست یاری می‌رساند. ورزش هوازی متوسط مانند پیاده روی سریع 20 تا 30 دقیقه در روز، می‌تواند به تحریک عملکرد روده کمک کند.

 

یبوست به دلیل چاقی بیش از حد و ورزش نکردن

 

علائم بواسیر در مردان

اگر احساس درد یا خارش در داخل و اطراف مقعد، خون قرمز روشن روی بافت پس از دفع مدفوع، مخاط روی لباس زیر یا توده‌های حساس در اطراف مقعد خود دارید، ممکن است از هموروئید رنج ببرید. بواسیر در واقع یک بخش کاملاً طبیعی از آناتومی انسان است و معمولاً به عنوان بافر در اطراف مقعد عمل می‌کند تا به کنترل حرکات روده و راحتی در اجابت مزاج کمک کند. بسته به نوع هموروئیدی که دارید، ممکن است علائم مختلفی با شدت متفاوت را تجربه کنید که شامل موارد زیر هستند.

 

  • توده‌های داخلی عمیق‌تر در داخل کانال مقعدی ایجاد می‌شوند و تنها در صورت مشاهده خون قرمز روشن هنگام رفتن به توالت، ممکن است آنها را شناسایی کنید.
  •  توده‌های خارجی آن‌هایی هستند که نزدیک‌تر به سطح پوست مقعد ظاهر می‌شوند و اغلب بسیار حساس‌تر و دردناک‌تر خواهند بود. هنگام رفتن به توالت ممکن است بتوانید این توده‌ها را با دست احساس کنید.
  • هموروئیدهایی که کاملاً بیرون هستند، از مقعد خارج می‌شوند. این‌ها می‌توانند بسیار دردناک و حساس باشند.
  • توده‌های ترومبوزه نیز اغلب بسیار دردناک هستند و معمولاً هموروئیدهای خارجی هستند که لخته‌های خون را ایجاد کرده‌اند.

 

نشانه‌های بواسیر در مردان

 

در ادامه به 10 علامت اصلی بواسیر اشاره می‌کنیم:


خون در مدفوع

این یکی از شایع‌ترین علائم اولیه بواسیر در مردان است. ممکن است بعد از اجابت مزاج خونی روی دستمال توالت آغشته شده باشد یا شاید خون قرمز روشن در خود کاسه توالت مشاهده کنید. این مورد می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که وریدهای مقعدی در طول یک حرکت روده سخت (یبوست) پاره شوند.


درد یا خارش در اطراف مقعد

اگر درد یا خارش در اطراف مقعد دارید، این می‌تواند نشانه‌ای از بواسیر باشد. ناحیه مقعد دارای پایانه‌های عصبی حساس است، بنابراین حتی بواسیر کوچک نیز می‌تواند باعث ناراحتی و تحریک شود.


تورم اطراف مقعد

یکی دیگر از علائم رایج بواسیر در مردان تورم اطراف مقعد است. این بیماری می‌تواند ناشی از التهاب وریدهای مقعدی باشد که منجر به بزرگ شدن و برآمدگی ورید‌ها آسیب دیده می‌شود.


ناراحتی در حین اجابت مزاج

بسیاری از مردان مبتلا به بواسیر در حین اجابت مزاج احساس ناراحتی می‌کنند و حتی زمانی که نیازی به مدفوع ندارند احساس پری یا فشار در راست روده می‌کنند. این مورد اغلب به دلیل یبوست است که فشار اضافی بر بافت هموروئیدی متورم و ملتهب وارد می‌کند.

 

ناراحتی در اجابت مزاج به دلیل یبوست

 
نشت مدفوع

یکی دیگر از علائم ناخوشایند مرتبط با بواسیر، نشت مدفوع (پرولپس رکتوم) است. در موارد شدید، بخشی یا تمام رکتوم می‌تواند به دلیل افتادگی از مقعد بیرون بزند. این مورد معمولاً به این دلیل اتفاق میفتد که عضلات ضعیف اطراف راست روده نمی‌توانند آن را به اندازه کافی بسته نگه دارند. به این وضعیت انواژیناسیون داخلی رکتوم گفته می‌شود.


ترشحات مخاطی از مقعد

ترشح مخاطی از مقعد یکی دیگر از علائمی است که در هموروئید داخلی و خارجی ممکن است رخ دهد. مخاط توسط غشاهای مخاطی پوشاننده کانال مقعد تولید می‌شود و به روان شدن مدفوع در هنگام عبور کمک می‌کند. با این حال، اگر این غشاها تحریک یا ملتهب شوند، ممکن است مخاط بیش از حد تولید کنند که منجر به نشت پس از حرکات روده می‌شود. بواسیر خارجی نیز می‌تواند پرولاپس داشته باشد و منجر به ترشحات مخاطی شود.


درد در حین مقاربت

اگر بواسیر دارید، ممکن است در حین مقاربت نیز دچار درد شوید. این بدین دلیل که ناحیه مقعد مملو از انتهای عصبی حساس است و هر چیزی که به آنها ساییده شود، می‌تواند بافت متورم و حساس را تحریک یا ملتهب کند.


مشکل در تمیز کردن ناحیه مقعد

به دلیل تورم و التهاب بافت هموروئیدی، تمیز کردن مناسب ناحیه مقعد پس از اجابت مزاج می‌تواند چالش برانگیز باشد. این می‌تواند منجر به تحریک بیشتر، خارش و بوی نامطبوع شود.


خونریزی مقعدی

خونریزی مقعدی ممکن است در برخی موارد رخ دهد. این مشکل معمولاً زمانی اتفاق میفتد که مدفوع سفت به هموروئیدهای شکننده که از قبل شکننده هستند مالش می‌کند و آن‌ها را می‌شکند و باعث خونریزی می‌شود. خون ممکن است به رنگ قرمز روشن یا تیره‌تر باشد. خون پس از اجابت مزاج روی دستمال توالت یا در کاسه توالت قابل مشاهده است.

 

خون ریزی مقعد به دلیل یبوست

 

تغییرات حس مقعدی

در برخی موارد، مردان مبتلا به بواسیر نیز ممکن است متوجه تغییراتی در احساس خود در ناحیه مقعد داشته باشند. این افراد ممکن است احساس کنند که نیاز به مدفوع دارند، حتی اگر احساس اجابت مزاج را نداشته باشند یا ممکن است احساس پری در راست روده خود داشته باشند. این تغییرات ناشی از التهاب وریدهای مقعدی است که می‌تواند به اعصاب اطراف فشار وارد کند.


لیست 10 غذای پر فیبر برای بواسیر در مردان

 

  • میوه‌ها منبع عالی فیبر هستند و می‌توانند به راحتی در رژیم غذایی خود گنجانده شوند. گزینه‌های خوب شامل سیب، موز، گلابی، پرتقال، گریپ فروت و توت فرنگی هستند.
  • بسیاری از انواع مختلف سبزیجات سرشار از فیبر هستند. اینها شامل سبزیجات برگدار، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم، هویج و سیب زمینی شیرین است.
  • لوبیا و حبوبات نیز منابع عالی فیبر هستند. گزینه‌های خوب برای گنجاندن در رژیم غذایی لوبیا سیاه، لوبیا قرمز، عدس و نخود می‌باشند.
  • غلات کامل سرشار از فیبر و مواد مغذی هستند که برای سلامتی ضروری می‌باشند. نان سبوس دار، پاستا، غلات و برنج‌های را به جای نان‌های تصفیه شده انتخاب کنید.
  • آجیل و دانه‌ها یک میان ‌وعده یا افزودنی عالی برای یک وعده غذایی هستند زیرا سرشار از فیبر و چربی‌های سالم هستند. سعی کنید بادام، گردو، دانه کتان یا دانه چیا را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • پاپ کورن غلات کاملی است که کالری کمی داشته اما فیبر بالایی دارد.
  • جو یکی دیگر از غلات کامل است که یک صبحانه یا میان وعده عالی است. جو همچنین سرشار از پروتئین است که می‌تواند به شما کمک کند در طول روز احساس سیری کنید.
  •  میوه‌های خشک مواد غذایی عالی برای رفع شیرینی و در عین حال دریافت مقداری فیبر اضافی در همان زمان هستند. فقط مطمئن شوید که انواع بدون شکر اضافه شده را انتخاب کنید.
  • آووکادو نه تنها خوشمزه است، بلکه سرشار از چربی‌های سالم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است. از آووکادو به عنوان بخشی از یک وعده غذایی یا به عنوان یک میان وعده مستقل لذت ببرید.
  • تمشک دارای یکی از بالاترین فیبرها در بین تمام میوه‌ها است و برای کسانی که به دنبال افزایش میزان مصرف خود هستند، انتخابی عالی است. شما می‌توانید آنها را تازه، منجمد یا کنسرو شده میل کنید.


تشخیص و درمان هموروئید در مردان

بواسیر را معمولاً می‌توان با یک شرح حال پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص داد. بواسیر خارجی به طور کلی آشکار است، به خصوص اگر لخته خون تشکیل شده باشد. دکتر بواسیر شما ممکن است یک معاینه دیجیتالی رکتوم برای بررسی وجود خون در مدفوع انجام دهد. او همچنین ممکن است کانال مقعد را با یک آنوسکوپ، یک لوله پلاستیکی کوتاه که با نور وارد رکتوم می‌شود، بررسی کند. اگر شواهدی از خونریزی رکتوم یا خون میکروسکوپی در مدفوع وجود داشته باشند، سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر یا کولونوسکوپی ممکن است برای رد سایر علل خونریزی، مانند پولیپ کولورکتال یا سرطان، به ویژه در افراد بالای 45 سال انجام شود.

 

تشخیص بیماری بواسیر در مردان

 

درمان‌های ابتدایی به شرح زیر هستند:


اجابت مزاج به روش درست

هنگامی که میل به اجابت مزاج دارید، فوراً به دستشویی بروید. منتظر زمان مناسب‌تر نباشید مدفوع می‌تواند عقب نشینی کند و منجر به افزایش فشار و زور زدن شود. همچنین، هر روز یک زمان مشخص، مثلاً بعد از غذا، برای نشستن چند دقیقه در توالت تعیین کنید. این کار می‌تواند به شما در ایجاد یک عادت اجابت مزاج منظم کمک کند.


سیتز یا استفاده از لگن آب گرم

حمام سیتز یک حمام آب گرم برای باسن است. خارش، تحریک و اسپاسم عضله اسفنکتر را تسکین دهد. داروخانه‌ها وان‌های پلاستیکی کوچکی را می‌فروشند که روی صندلی توالت قرار می‌گیرند یا می‌توانید در یک وان معمولی با چند اینچ آب گرم بنشینید. اکثر متخصصان حمام نشستن 20 دقیقه‌ای را بعد از هر بار اجابت مزاج و دو یا سه بار در روز به علاوه توصیه می‌کنند.


مراقب باشید که ناحیه مقعد را به آرامی خشک کنید. محکم مالش یا پاک نکنید. همچنین می‌توانید از سشوار برای خشک کردن محل استفاده کنید. به دنبال تسکین موضعی برای هموروئید باشید. کرم‌های هموروئید بدون نسخه حاوی یک بی حس کننده موضعی می‌توانند به طور موقت درد را تسکین دهند.


دستمال مرطوب فندق افسونگر (Tucks) تسکین دهنده بوده و هیچ اثر مضری ندارد. قرار دادن یک کیسه یخ کوچک در ناحیه مقعد برای چند دقیقه نیز می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. در نهایت، نشستن روی یک کوسن به جای یک سطح سخت به کاهش تورم بواسیر موجود کمک می‌کند و از ایجاد هموروئیدهای جدید جلوگیری می‌نماید.


جراحی بواسیر در مردان

برخی از هموروئیدها را نمی‌توان تنها با درمان‌های محافظه کارانه کنترل کرد. خوشبختانه، تعدادی از درمان‌های کم تهاجمی هموروئید در دسترس هستند که نسبت به برداشتن بواسیر سنتی (هموروئیدکتومی) درد کمتری دارند و امکان بهبودی سریع‌تری را فراهم می‌کنند. این روش‌ها معمولاً در مطب جراح یا به صورت جراحی سرپایی در بیمارستان انجام می‌شود.

 

جراحی بواسیر در مردان


بانداژ کردن

رایج‌ترین درمان هموروئید در ایالات متحده، بستن با نوار لاستیکی است که در آن یک نوار الاستیک کوچک در اطراف پایه هموروئید قرار می‌گیرد. باند باعث کوچک شدن هموروئید و زخم شدن بافت اطراف در حین بهبود می‌شود و هموروئید را در جای خود نگه می‌دارد. برای از بین بردن کامل هموروئید، دو تا چهار روش با فاصله شش تا هشت هفته از هم انجام می‌شوند.


عوارضی که نادر هستند شامل درد یا گرفتگی خفیف (معمولاً با حمام نشسته برطرف می‌شود)، خونریزی و عفونت می‌باشند. سایر روش‌های مطب شامل لیزر بواسیر مردان یا انعقاد مادون قرمز، اسکلروتراپی و کرایوسرجری هستند. همه آنها بر اساس همان اصل بستن نوار لاستیکی عمل می‌کنند، اما در پیشگیری از عود کاملاً مؤثر نیستند. عوارض جانبی و عود با روش متفاوت است، بنابراین با پزشک خود در مورد بهترین حالت برای وضعیتتان مشورت کنید.


هموروئیدکتومی

اگر بواسیر بیرون زده بزرگ و در حالت بحرانی است یا بواسیر داخلی با روش‌های معمول درمان نمی‌یابد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. در هموروئیدکتومی سنتی، یک برش باریک در اطراف بافت هموروئید خارجی و داخلی ایجاد می‌شود و رگ‌های خونی متخلف برداشته می‌شوند. این روش 95 درصد موارد را درمان می‌کند و میزان عوارض پایینی دارد، ولی دردناک است. این روش نیاز به بیهوشی عمومی دارد، اما بیماران می‌توانند در همان روز به خانه بروند. بیماران معمولاً بعد از 7 تا 10 روز می‌توانند به زندگی عادی برگردند.


بخیه زدن

جایگزینی برای هموروئیدکتومی سنتی، هموروئیدوپکسی منگنه نامیده می‌شود. این روش خونریزی یا پرولاپس هموروئید داخلی را درمان می‌کند. جراح از یک دستگاه منگنه برای لنگر انداختن هموروئید در موقعیت طبیعی خود استفاده می‌کند. مانند برداشتن بواسیر سنتی، هموروئیدوپکسی منگنه تحت بیهوشی عمومی به عنوان جراحی روزانه انجام می‌شود.


کلام آخر

بواسیر در بین مردان رایج است و با علائمی از جمله خون قرمز روشن هنگام رفتن به توالت، توده‌های اطراف مقعد و همچنین درد و خارش ظاهر می‌شود. فشار بیش از حد در توالت یا ورزش بیش از حد در باشگاه می‌تواند به ایجاد بواسیر منجر شود، اما درمان و تسکین آن امکان پذیر است. در میانسالی، هموروئید اغلب به یک شکایت دائمی تبدیل می‌شود. تا سن 50 سالگی، حدود نیمی از جمعیت یک یا چند مورد از علائم کلاسیک را تجربه کرده‌اند که شامل درد مقعدی، خارش، خونریزی و احتمالاً افتادگی (بواسیر که از کانال مقعد بیرون زده است).


علل اصلی ایجاد بواسیر در مردان اغلب به انتخاب سبک زندگی مربوط می‌شود. به عنوان مثال، نشستن برای مدت طولانی می‌تواند رگ‌های ناحیه مقعد را تحت فشار قرار دهد که این می‌تواند منجر به ایجاد انقباض شود. سایر علل شامل بلند کردن اجسام سنگین، چاقی و یبوست هستند. خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا و نوشیدن مایعات فراوان می‌تواند به جلوگیری از ایجاد بواسیر کمک کند. پزشک ممکن است درمان‌های جراحی یا غیر جراحی دیگری را برای بواسیر توصیه کند. اگر فکر می‌کنید ممکن است بواسیر دارید، از تجارب و تخصص پزشکان ما در درمان بواسیر در مردان کمک بگیرید.
 

منبع:

 

حسین غلامی گفت:
من زمانی که دستشویی می رفتم خون می دیدم با ترس و نگرانی به دکتر این کلینیک مراجعه کردم و خدا خیرشون بده با دقت و حوصله به صبحت های من گوش دادند و بهترین راه درمانی را برای من تجویز کردد خدا روشکر مشکلی ندارم
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید