علت و علائم بیماری بواسیر (هموروئید) در زنان

هموروئید در زنان نسبت به مردان شایع‌تر نیست. در واقع، مردان بیشتر از زنان به دنبال درمان هموروئید هستند. با این حال، زنان یک علت مهم هموروئید را تجربه می‌کنند که بارداری است. در دوران بارداری، رحم در حال رشد ورید اصلی بدن است، یعنی ورید اجوف تحتانی را فشرده می‌کند. با فشرده شدن این ورید، خون در رگ‌های خونی اطراف مقعد شود که منجر به هموروئید خواهد شد.


علت و علائم بیماری بواسیر در زنان مانند مردان است. هموروئید یک بیماری رایج است که سالانه تعدادی زیادی از افراد را مبتلا می‌کند. بنابراین، مهم است که بدانید بواسیر چیست؟ چگونه می‌توانید آن را شناسایی کنید و نحوه درمان آن چگونه است. بنابراین اگر دچار هموروئید هستید، ما در این مقاله به طور کامل در مورد علت و علائم بیماری بواسیر در بانوان صحبت می‌کنیم.


بواسیر یا هموروئید چیست؟

هموروئید رگ‌های خونی طبیعی در راست روده یا کانال مقعدی هستند که متورم یا متسع می‌شوند اما وقتی بافت طبیعی مقعد به بیرون بزند، خارش‌دار و دردناک شود، بواسیر ایجاد شده است. دو نوع مختلف هموروئید وجود دارد که شامل داخلی و خارجی هستند. هموروئید خارجی درست در دهانه مقعد ایجاد می‌شود و با پوست پوشانده می‌شود.


از آنجایی که بواسیر خارجی با پوست پوشیده شده است، اعصاب حساسی نیز دارد، به این معنی که بواسیر خارجی همان‌هایی است که دیده خواهد شد و با هر بار اجابت مزاج باعث درد و خون ریزی می‌شود. از طرف دیگر، هموروئید داخلی در داخل کانال مقعدی قرار دارد. بدیهی است نمی‌توانید آن را ببینید و چون با پوست پوشانده نشده است، هیچ احساس خاصی هم نخواهید داشت. با این حال، هموروئید داخلی احتمال خونریزی بیشتری دارد. اگر وضعیت وخیم شود؛ ممکن است پرولاپس شده یا از مقعد بیفتند.


علت اصلی بواسیر در زنان

مقصر اصلی هموروئید فشار شکم است، خواه این فشار ناشی از زور زدن برای رفتن به دستشویی به دلیل یبوست مزمن باشد، یا بارداری یا حتی دویدن طولانی مدت. متخصصان می‌گویند: «ما فکر می‌کنیم زور زدن باعث کشیده شدن بافت و ضعیف شدن آن در طول زمان می‌شود. این کشش باعث گشاد شدن رگ‌های خونی در هموروئید خواهد شد و خون بیشتری به آن ناحیه می‌آورد که باعث تورم و خونریزی احتمالی در این ناحیه می‌شود.»

مسافرانی که به بواسیر مبتلا می‌شوند، اغلب مشکل خود را به سفر کردن مرتبط می‌دانند. مردم در سفر معمولاً دچار یبوست می‌شوند، زیرا به طور متفاوتی می‌نوشند و می‌خورند و ممکن است آب بدنشان کم شود، سپس زور می‌زنند و به روده خود فشار می‌آورند و به این ترتیب، هموروئید شعله‌ور می‌شود.


علت اصلی هموروئید فشار دادن با اسفنکتر باز (عضله اطراف مقعد) است. این بدان معناست که وقتی در حین اجابت مزاج فشار می‌آورید، عضلات اطراف مقعد شل می‌شوند و می‌توانند باعث کشیدگی سیاهرگ‌هایی شوند که بخشی از خون‌رسانی به آن ناحیه هستند. این مشکل به خصوص در صورت داشتن یبوست مزمن به احتمال زیاد اتفاق میفتد.

سایر علل هموروئید حاملگی و افزایش سن است و در برخی موارد نشستن طولانی مدت و اختلالات بافت همبند نیز می‌توانند باعث این عارضه شوند. جالب اینجاست که فشار آوردن زیاد دلیل اصلی هموروئید نیست. دلیلش این است که وقتی زور می‌زنید؛ به یک اسفنکتر بسته فشار می‌آورید. این بدان معناست که هیچ حرکت رو به پایین وریدهای مقعدی وجود نخواهد داشت و احتمال هموروئید را کاهش می‌دهد. عوامل زیر می‌توانند وضعیت شما را بدتر کنند:

 

  •   یبوست مزمن یا اسهال
  •   یک رژیم غذایی کم فیبر
  •  فقدان ورزش یا فعالیت بدنی

 

علائم بواسیر در زنان

علائم هموروئید به طور کلی برای هر دو جنس اعم از مردان و زنان یکسان است. تفاوت اصلی در عوامل خطر آنها نهفته است. زنان به دلیل فشار بارداری و زایمان و همچنین تغییرات هورمونی که می‌توانند باعث یبوست شوند، بیشتر مستعد ابتلا به هموروئید هستند. با این حال، هموروئید در مردان و زنان ممکن است به دلایل مشابهی مانند زور زدن در هنگام اجابت مزاج یا نشستن طولانی مدت به هموروئید مبتلا شوند.


زنان ممکن است یک پزشک زن را برای درمان هموروئید خود ترجیح دهند، زیرا ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشند. علاوه بر این، برخی از پزشکان ممکن است برای درمان مسائل خاصی که بیشتر در زنان شایع هستند، مانند اختلالات کف لگن یا بواسیر پس از زایمان آموزش دیده باشند. با این حال، ما توصیه می‌کنیم بدون بررسی جنسیت پزشک، به دنبال متخصص واجد شرایط و کاربلد باشید.


علائم هموروئید داخلی عبارتند از:

  • خون‌ریزی واضح و بدون درد مقعدی در پایان اجابت مزاج
  •  خارش مقعدی توده‌ای در اطراف مقعد در صورت افتادگی
  • جایی که بواسیر از مجرای مقعد خارج می‌شود زخم ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به درد و خونریزی قابل توجه شود.


علائم هموروئید خارجی عبارتند از:

علائم بواسیر خارجی مشابه هموروئید داخلی است، تنها تفاوت این است که در خارج از کانال مقعد قرار دارد و معمولاً دردناک است. هموروئید خارجی را می‌توان به راحتی با دست لمس کرد. علائم دیگر شامل موارد زیر هستند:

  •    درد مقعدی
  •  خونریزی هنگام اجابت مزاج
  • احساس سوزش در اطراف مقعد
  •   خارش آنی
  •   تورم در اطراف مقعد
  •   حساسیت هنگام پاک کردن


یک زیرگروه از هموروئید خارجی به نام هموروئید خارجی ترومبوز شناخته می‌شود. این عارضه زمانی است که یک لخته خون در داخل هموروئید ایجاد می‌شود و باعث درد شدید، تورم و التهاب می‌شود. هموروئید ترومبوز شده به صورت تورم مایل به آبی دردناک در اطراف کانال مقعد ظاهر می‌شود و خوشبختانه در بیشتر موارد خود به خود از بین می‌رود.


بواسیر به طور معمول یک مشکل خفیف و شایع در نظر گرفته می‌شود، اما در شرایط نادر، علائم و نشانه‌های دردسرساز بیشتری دارد. در برخی موارد، ممکن است کثیفی مدفوع همراه با وجود بواسیر یا احساس عدم تخلیه کامل روده پس از رفتن به دستشویی وجود داشته باشد. اگر هموروئید داخلی افتادگی داشته باشد و نتوان آن را به داخل برگرداند، ممکن است به صورت مزمن پرولاپس شده باشد. به ندرت، افتادگی می‌تواند منجر به عوارضی مانند کمبود جریان خون در ناحیه مقعد و عفونت شود.


تشخیص بواسیر در زنان

امکان بررسی هموروئید داخلی در خانه وجود ندارد. تنها راه تشخیص هموروئید داخلی از طریق معاینه دیجیتال رکتوم است. این معاینه را می‌توان توسط پزشک انجام داد، او از انگشت دستکشی استفاده می‌کند تا اطراف راست روده و مقعد را برای هرگونه توده یا برآمدگی احساس کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است آنوسکوپی را نیز برای شناسایی هموروئید انجام دهد. یک دستگاه کوچک داخل مقعد قرار داده می‌شود تا دید بهتری از ناحیه داشته باشد و در صورت نیاز بیوپسی انجام شود.


از آنجایی که هر دوی این روش‌ها به تکنیک و تخصص مناسب نیاز دارند، توصیه نمی‌شود به دنبال هموروئید داخلی در خانه بگردید. با این حال، می‌توانید با فشار ملایم اطراف مقعد و احساس هرگونه توده، به دنبال هموروئید خارجی باشید. البته، علائم و نشانه‌های بواسیر داخلی که در بالا توضیح داده شده‌اند می‌توانند شما را به این بیماری مشکوک کنند اما تا زمانی که به پزشک مراجعه نکنید، هیچ راهی برای تایید تشخیص شما وجود ندارد.


درمان بواسیر در زنان

درمان بواسیر در زنان شامل اصلاح سبک زندگی، کرم‌های هموروئید، روش‌های مطب و جراحی است. علائم هموروئید ابتدا با اصلاح شیوه زندگی درمان می‌شوند. این‌ها شامل مصرف یک رژیم غذایی با فیبر بالا، ورزش منظم، نوشیدن مایعات زیاد و پرهیز از زور زدن در حین اجابت مزاج هستند. اگر این تغییرات در شیوه زندگی کمکی نکرد، پزشک ممکن است داروها یا پمادهایی را برای تسکین ناحیه و کاهش التهاب توصیه کند. اگر این موارد هنوز باعث تسکین درد نشوند، باید به سراغ روش‌هایی مانند اسکلروتراپی یا بستن باند لاستیکی بروید.


اگر همه چیز ناموفق بود، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن هموروئید پیشنهاد دهد. این کار معمولا به عنوان آخرین راه حل و فقط در موارد هموروئید شدید انجام می‌شود. بنابراین، پزشکان چگونه تصمیم می‌گیرند که به سراغ کدام روش درمانی بروند؟ پاسخ در گرید بندی هموروئید نهفته است. هموروئید داخلی و خارجی هر دو به طور یکسان گرید بندی می‌شود. در ادامه به نحوه گرید بندی هموروئید اشاره می‌کنیم:

 

  • گرید یک: این‌ها هموروئیدهای داخلی کوچکی هستند که خونریزی می‌کنند، اما بیرون از مقعد پرولاپس نمی کنند.
  • گرید دو: این بواسیرها در حین اجابت مزاج خارج از مقعد پرولاپس می‌شوند، اما به طور خود به خود عقب می‌روند.
  • گرید سه: اینها هموروئیدهای داخلی بزرگتر هستند که در خارج از مقعد پرولاپس می‌شوند و باید به صورت دستی به داخل بازگردانده شوند.
  • گرید چهار: این‌ها هموروئیدهای بسیار بزرگی هستند که دیگر نمی توان آنها را به عقب هل داد.

هموروئید گرید یک تا سه را می‌توان با یک روش مطب درمان کرد، در حالی که هموروئید درجه 4 معمولاً نیاز به جراحی هموروئیدکتومی یا جراحی با لیزر دارد. لیزر بواسیر روشی است که اخیراً به طور مکرر از آن استفاده می‌شود و از نظر راحتی بیمار پس از عمل (ترخیص در همان روز، حداقل درد بعد از عمل، خونریزی و خطر عفونت) ارجحیت دارد.


لیزر تکنیکی است که از طریق یک برش کوچک به کمک یک فیبر با لیزر در انتهای آن وارد کیسه هموروئیدی می‌شود، منجر به بسته شدن ناحیه در اثر حرارت و نور آسیب خواهد شد. لیزر در نتیجه روشی بدون درد و بدون خون در نظر گرفته می‌شود. با وجود تمام این گزینه‌ها، باید در نظر داشت که هموروئید بیماری است که می‌تواند عود کند، مهم نیست که جراحی چقدر خوب باشد. همیشه ساختارهای عروقی در مقعد وجود دارد که به دلیل مکانیسم‌های خاصی قابل تغییر هستند.


هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن هموروئید است. معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، به این معنی که در طول عمل بیهوش می‌شوید و در حین انجام آن هیچ دردی احساس نمی کنید. هموروئیدکتومی معمولی شامل باز کردن آرام مقعد است تا بواسیر را بتوان برش داد. برای بهبودی باید یک هفته یا بیشتر مرخصی بگیرید.


احتمالاً پس از عمل درد قابل توجهی را تجربه خواهید کرد، اما به شما مسکن داده خواهد شد. ممکن است چند هفته بعد از عمل همچنان درد داشته باشید که با مسکن نیز قابل کنترل است. اگر دردی دارید که برای مدت طولانی تری ادامه دارد، به دنبال مشاوره پزشکی باشید. پس از انجام هموروئیدکتومی، تقریباً یک در 20 احتمال بازگشت هموروئید وجود دارد که نسبت به درمان‌های غیر جراحی کمتر است. اتخاذ یا ادامه یک رژیم غذایی با فیبر بالا پس از جراحی برای کاهش این خطر توصیه می‌شود.


بستن شریان هموروئیدی

بستن شریان هموروئیدی عملی برای کاهش جریان خون به بواسیر شما است. این معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و شامل قرار دادن یک پروب سونوگرافی کوچک در مقعد شما است. این کاوشگر امواج صوتی با فرکانس بالا تولید می‌کند که به جراح اجازه می‌دهد رگ‌های خون رسانی به هموروئید را پیدا کند. هر رگ خونی بسته می‌شود تا خونرسانی به هموروئید را مسدود کند، که باعث کوچک شدن هموروئید در روزها و هفته‌های بعد می‌شود. از بخیه‌ها همچنین می‌توان برای کاهش هموروئیدهای در حال افتادگی (بواسیرهایی که از مقعد آویزان می‌شوند) استفاده کرد.


موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی (NICE) بستن شریان هموروئیدی را به عنوان یک جایگزین ایمن و موثر برای هموروئیدکتومی یا هموروئیدوپکسی منگنه توصیه می‌کند. این روش درد کمتری ایجاد می‌کند و از نظر نتایج رضایتمندی بالایی گزارش شده است. زمان بهبودی پس از بستن شریان هموروئیدی نیز در مقایسه با سایر روش‌های جراحی سریع‌تر است. خطر خونریزی، درد هنگام دفع مدفوع، یا افتادگی بواسیر پس از این روش کم است، اما معمولاً طی چند هفته بهبود می‌یابند.


پیشگیری از بواسیر در زنان

مردم تمایل دارند مدت طولانی را در توالت بنشینند، حتی اگر لزوماً یبوست نداشته باشند. نشستن زیاد باعث یبوست می‌شود. با نشستن طولانی مدت، فشار روی بافت مقعدی افزایش می‌یابد و به تجمع خون در بواسیر و متورم شدن آن‌ها منجر می‌شود. رژیم غذایی خوب اولین گام درمان برای افراد مبتلا به هموروئید است. زمان رفتن به توالت را محدود کنید و سعی کنید غذاهای پر فیبر نوش جان کنید.


یک رژیم غذایی پر از غذاهای پر فیبر و مقدار زیادی آب  مهم است. غذاهایی مانند غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و حبوبات برای بالا نگه داشتن مصرف فیبر ضروری هستند و نوشیدن آب، سوپ شفاف یا آبمیوه‌های کم قند می‌تواند به نرم نگه داشتن مدفوع کمک کند. فیبر توصیه شده برای زنان 25 گرم در روز و 28 گرم در روز برای مردان است.


در مورد هموروئید داخلی باید بگوییم که که نمی‌توانید ببینیم خون از کجا می‌آید. به همین دلیل ممکن است این مشکل چیز جدی‌تری باشد. هر کسی که خونریزی جدید یا خون در مدفوع دارد باید با پزشک خود صحبت کند. ما امیدواریم که این مشکل چیزی مانند هموروئید باشد، اما علائم می‌توانند با سرطان کولورکتال مشابه باشند. علاوه بر این، علائم طولانی مدت در واقع می‌تواند به دلایل دیگری مانند شقاق مقعد یا زگیل باشد که درمان متفاوتی دارند. پس اگر بعد از یک هفته مراقبت در منزل، اوضاع بهتر نشد، به پزشک مراجعه کنید.


درمان بواسیر در زنان باردار

فراوانی هموروئید در دوران بارداری به دلیل افزایش فشار داخل شکمی ناشی از رشد کودک، تغییر حرکات روده به دلیل اثرات هورمونی و کاهش سیالیت خون زیاد است. شکایات به تدریج نسبت به آخرین دوره بارداری افزایش می‌یابد و با زایمان تا حدودی پسرفت می‌کنند. در دوران بارداری، تا حد امکان از مداخلات جراحی خودداری می‌شود و درمان دارویی تجویز خواهد شد. پس از تولد نوزاد، بهبود در بواسیر وجود دارد، زیرا علل تا حدی از بین رفته است. با این حال، اگر بهبود کافی وجود نداشته باشد، باید یک ارزیابی مجدد انجام شود. همچنین ابتلا به بیماری هموروئیدی مانع از زایمان طبیعی نمی‌شود.


آیا هموروئید خود به خود از بین می‌رود؟

اگر به دنبال تسکین سریع علائم هستید، از لگن پر از آب گرم استفاده کنید. خیساندن ناحیه می‌تواند به تسکین سوزش کمک کند. پاک کردن با فندق افسونگر خالص نیز ممکن است کمک کند. علاوه بر این، بهبودی کامل به معنای رفع یبوست است. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که آب زیادی بنوشید. هر چه خشک‌تر باشید مدفوع شما خشک‌تر است.


خوردن فیبر کافی یا مصرف مکمل‌های فیبر باعث نرم شدن مدفوع می‌شوند. به این ترتیب، مدفوع نرم‌تر می‌شود و با آسیب کمتری از روده عبور می‌کند. هموروئیدهای جدی ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشند. دکتر بواسیر برای انجام این کار از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند که شامل بستن یا بانداژ، منگنه کردن، درمان نور مادون قرمز و به عنوان آخرین راه حل، جراحی یا لیزر خواهد بود. در نهایت، از تخصص پزشکان ما برای بررسی علت و علائم بواسیر خود بهره ببرید تا بتوانید هر چه سریعتر، بواسیر خود را درمان کنید.
 

کلام آخر 

از علت‌های بواسیر در زنان می‌توان به فشار ناشی از زور زدن به دلیل یبوست، بارداری یا دویدن طولانی مدت و افزایش سن اشاره کرد. اولین گام برای پیشگیری از یبوست در زنان استفاده از رژیم غذایی مناسب و محدود کردن زمان دستشویی است.  علائم بواسیر در زنان با مردان تفاوتی ندارد و یکسان است.

منبع:

 

 

سمیرا محمدی گفت:
سلام خانم های که باردار هستند و دچار این بیماری می شوند برایشان درمان های خانگی وجود دارد که به پزشک مراجعه نکنند ؟
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز لطفا با کارشناسان درمان فوری تماس بگیرید.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید