تاثیر کم تحرکی در ابتلا به بواسیر یا هموروئید

بیماری بواسیر یکی از بیماری های شایع ناحیه نشیمنگاهی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود به آن مبتلا می شوند. این بیماری می تواند در همه سنین رخ دهد و علت بروز آن می تواند متفاوت باشد. بیماری بواسیر به وضعیتی گفته می شود که رگ های موجود در خروجی دستگاه گوارش یعنی مقعد دچار تورم و التهاب شوند. این وضعیت می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی همچون مصرف آب ناکافی، یبوست، فشار در هنگام دفع، اضافه وزن و همچنین کم تحرکی باشد. کم تحرکی در ابتلا به بواسیر یا هموروئید نقش مهمی دارد و به همین دلیل نیازمند توجهی ویژه است. در مقاله امروز به تاثیر کم تحرکی در ابتلا به بواسیر یا هموروئید بیشتر خواهیم پرداخت.

بیماری بو اسیر بر اثر کم تحرکی به وجود می آید


بیماری بواسیر یا هموروئید چیست؟

در ناحیه مقعد انسان رگ های بسیاری وجود دارند. این رگ ها به دلایلی همچون فشار آوردن بیش از حد هنگام دفع و بسیاری موارد دیگر، می توانند تحریک شوند. این مسئله به مرور باعث خونریزی و یا ایجاد یک زائده گوشتی در داخل و خارج مقعد می شود که به آن بواسیر یا هموروئید می گویند. بواسیر بطور معمول با علائمی همچون خارش، سوزش، درد و خونریزی از مقعد همراه است.

بیماری بواسیر یا هموروئید چیست؟


دلایل بروز بواسیر

بواسیر می تواند به دلایل مختلفی در ناحیه مقعد به وجود آید. این بیماری با توجه به سبک زندگی امروزه مردم که تحرک کمتری دارند رواج بیشتری پیدا کرده است. می توان گفت در کنار علائمی همچون یبوست، چاقی، بارداری و .... تاثیر کم تحرکی در ابتلا به بواسیر یا هموروئید کمتر از موارد دیگر نیست.
در ادامه با دلایل بروز هموروئید و خصوصاً تاثیر کم تحرکی در ابتلا به بواسیر بیشتر آشنا می شوید:


عدم مصرف آب کافی

مصرف آب کافی از این جهت مهم است که می تواند از خشک و سفت شدن مدفوع جلوگیری کند. زمانی که مدفوع به دلیل کم آبی سفت شود به سختی درون روده حرکت می کند و در زمان خروج از مقعد باعث ایجاد خراش در ناحیه مقعد و به مرور بواسیر می گردد.


رژیم نامناسب غذایی

افرادی که در رژیم غذایی خود بیشتر از فست فودها و کمتر از میوه ها، سبزیجات و مواد غذایی حاوی فیبر استفاده می کنند بیشتر دچار یبوست و در نتیجه بواسیر می شوند.


زور زدن هنگام دفع مدفوع

بسیاری مواقع افراد در هنگام دفع بیش از حد به خود فشار می آورند. این کار می‌تواند باعث کشیده شدن و تحریک عضلات مقعد و بیماری بواسیر گردد.


اضافه وزن

افراد چاق و دارای اضافه وزن تحرک کمتری در طول روز دارند و همچنین سرعت حرکات روده ای در آنها بسیار پایین است. این مسئله می‌تواند در هنگام دفع فشار بیشتری به مقعد وارد کند و مشکلاتی نظیر هموروئید و شقاق را در پی داشته باشد.

 یکی از دلایل بروز بواسیر اضافه وزن است


فعالیت های بدنی نادرست

افرادی که ورزش های سنگین را به شیوه نادرست انجام می دهند و یا در طی فعالیت های خود اجسام سنگین را بدون توجه به توان بدنی جابه‌جا می کنند فشار زیادی را به نشیمنگاه وارد کرده و باعث آسیب به این ناحیه می شوند.


کم تحرکی

امروزه با گسترش زندگی ماشینی، افراد تحرک کمتری در طول روز دارند و این مسئله می‌تواند فعالیت دستگاه گوارش را کاهش دهد. تاثیر کم تحرکی در ابتلا به بواسیر بسیار زیاد است زیرا کم تحرکی عامل یبوست و در نتیجه بواسیر می باشد.


در یک وضعیت ثابت ماندن

افرادی که به دلایل مختلف همچون اجبار شغلی ناچارند در مدت های طولانی در وضعیت ایستاده یا نشسته قرار گیرند ممکن است با تحت فشار قرار دادن مقعد باعث بروز بیماری هموروئید شوند.


رابطه جنسی مقعدی

عضلات ناحیه مقعد به شکل دریچه هستند و در مواقع عادی بسته می باشند. هنگام رابطه جنسی فشار بسیاری به این ناحیه وارد می شود تا عمل جنسی انجام شود. این فشار می تواند عضلات و اعصاب این ناحیه را ضعیف کرده و عملکرد کنترل دریچه را کاهش دهد. به مرور دیواره عروقی ناحیه نازک تر می شود و مشکلاتی نظیر بواسیر رخ می دهد.


مصرف برخی داروها

برخی داروها ممکن است فرد را دچار اختلالات گوارشی و در نتیجه بواسیر کنند.

 

بارداری

بارداری به دلیل ایجاد تغییرات هورمونی اثرگذار بر دستگاه گوارش و یبوست، و همچنین فشار ناشی از افزایش وزن و بزرگی شکم و رحم، باعث تحریک ناحیه مقعد و بروز بواسیر می شود.

دلایل بروز بواسیر بارداری هم می باشد


بیماری های اثرگذار

در ایجاد بواسیر علاوه بر مواردی که به سبک زندگی مرتبط بودند برخی بیماری ها همچون اختلالات کبدی، اسهال، یبوست مزمن، و سرطان کولون نیز می‌توانند نقش داشته باشد.


تاثیر کم تحرکی در ابتلا به بواسیر یا هموروئید چرا امروزه مورد توجه قرار گرفته است؟

همانطور که در بخش قبل مطالعه کردید دلایل ابتلا به هموروئید بسیار متنوع هستند. در بخشی از دلایل که به سبک زندگی اشاره داشتند، تاثیر کم تحرکی در ابتلا به بواسیر بسیار چشمگیر است. از آنجا که بیماری هموروئید در عصر حاضر شیوع گسترده ای میان مردم پیدا کرده می توان نتیجه گرفت که سبک کم تحرک زندگی افراد یکی از قابل توجه ترین عوامل بروز این بیماری در افراد بوده است.

تاثیر کم تحرکی در ابتلا به بواسیر


 امروزه افراد در مشاغل خود بیشتر در حالت نشسته به سر می برند. همچنین زندگی دیجیتال و عبور و مرور با ماشین به محل کار یا خانه باعث شده تحرک کمتری نسبت به قبل داشته باشند. کم تحرکی باعث کاهش حرکات روده و گردش خون در بدن فرد می شود و این مسئله یبوست را در بر دارد. از آنجا که یبوست یکی از دلایل اصلی ابتلا به بواسیر در افراد است می توان تاثیر مهم کم تحرکی را در ابتلا به بیماری بواسیر یا هموروئید به راحتی تشخیص داد.
 از طرف دیگر نشستن های طولانی مدت و عدم تحرک باعث ایجاد فشار بسیار زیادی به مقعد فرد می شود. همین مسئله عامل مهم دیگر در ابتلای فرد به بواسیر است. به همین دلیل امروزه تاثیر کم تحرکی در ابتلا به بواسیر یا هموروئید بسیار مورد توجه پزشکان قرار گرفته و از بیماران خواسته می شود تا زندگی فعال تری داشته باشند و یا ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند.


ورزش های مناسب برای درمان بواسیر یا هموروئید برای افراد

امروزه برای درمان بواسیر و یا پیشگیری از ابتلا به آن پزشکان توصیه می کنند تا فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید. اما باید دانست انتخاب ورزش مناسب نقش مهمی در جلوگیری یا درمان بواسیر دارد زیرا ورزش هایی که باعث ایجاد فشار بیش از حد به ناحیه مقعد می شوند می‌توانند عامل بروز بیماری و یا تشدید آن باشند.

برای کاهش تاثیر کم تحرکی در ابتلا به بواسیر یا هموروئید ورزش هایی توصیه می شود که به افزایش گردش خون، حفظ سلامت قلب و عروق، و کاهش وزن کمک می کنند. این ورزش ها همچنین می توانند در کاهش درد بواسیر و از بین رفتن التهاب مفید باشند. به طور مثال ورزش شکمی باعث ترشح صفرا می شود و نقش مهمی در درمان یبوست دارد که زمینه ساز بیماری هموروئید است.

ورزش هایی که برای درمان بواسیر یا هموروئید موثرند به شرح زیر می باشند:

  • طناب زنی
  • پیاده روی
  • رقص
  • دراز و نشست
  •  شنا
  • یوگا

چنان‌چه با ورزش نتوانستید بواسیر خود را درمان کنید می‌توانید از لیزر درمانی برای درمان بواسیر استفاده کنید.

ورزش های مناسب برای درمان بواسیر یا هموروئید

ورزش های نامناسب برای درمان و جلوگیری از ابتلا به بواسیر

این ورزش ها به صورت کلی ورزش هایی هستند که به ناحیه مقعد فشار بیش از حدی وارد می کنند. باید از انجام این ورزش ها خودداری شود زیرا می توانند یا باعث بروز بیماری شوند و یا آن را وخیم تر کنند. این ورزش ها عبارتند از:

  • سوارکاری
  • وزنه برداری
  • دوچرخه سواری

 

زمان مناسب برای انجام فعالیت های ورزشی برای درمان بواسیر یا هموروئید 

برای این که بتوانید تاثیر کم تحرکی را در ابتلا به بواسیر و هموروئید کاهش دهید نه تنها باید فعالیت بدنی خود را با ورزش یا کارهای دیگر افزایش دهید بلکه باید زمان مناسب برای انجام این فعالیت ها را نیز بشناسید.

زمان مناسب برای انجام فعالیت های ورزشی


 اگر می خواهید با هدف کمک به درمان بواسیر ورزش کنید باید حداقل یک ساعت پس از مصرف غذا، ورزش را آغاز نمایید. پس از خوردن غذا حجم زیادی از خون به معده و روده وارد می شود تا به هضم غذا کمک کند. زمانیکه فرد در این زمان مشغول ورزش می شود این روند را با اختلال مواجه می کند و غذا به درستی هضم و جذب نمی شود. دلیل این مسئله کاهش قدرت انقباض عضلات روده و همچنین کاهش ترشح آنزیم های جذب است. بنابراین بلافاصله پس از خوردن غذا، ورزش نمی تواند فعالیت بدنی مناسبی برای جلوگیری از ابتلا به بواسیر باشد. تحرک مورد نیاز شما همانطور که گفته شد حداقل یک ساعت پس از مصرف غذا باید آغاز شود.


کم تحرکی در زنان باردار و راه های درمان آن

تاثیر کم تحرکی در ابتلا به بواسیر یا هموروئید در زنان باردار نیز بسیار چشمگیر است. زنان در این دوران به دلیل افزایش وزن و فشار رحم و شکم به ناحیه مقعد، و از طرفی ترشح برخی هورمون های بارداری با مشکلاتی نظیر یبوست درگیر می شوند. از طرفی در این دوران افزایش وزن مادر و مشکلات دیگر حین بارداری می تواند باعث کم تحرکی او گردد. بنابراین بسیار لازم است تا زنان باردار با انجام فعالیت ها و ورزش های مناسب از بروز بیماری بواسیر در خود جلوگیری کنند. بهتر است برای انجام ورزش های مناسب حتما با پزشک متخصص بواسیر مشورت شود زیرا هر مادر بارداری وضعیتی خاص دارد و باید ورزشی مناسب او پیشنهاد گردد.


سخن پایانی

بواسیر یا هموروئید یکی از بیماری های نشیمنگاهی بسیار رایج است که در عصر امروز در بسیاری از افراد دیده می شود. این بیماری در اثر آسیب بالشتک های هموروئیدی ناحیه مقعد یا به زبان ساده تر التهاب و تورم عروق مقعدی پیش می آید. دلایل بسیاری می توانند باعث بروز این بیماری شوند که از آن جمله تغذیه نادرست، یبوست، اضافه وزن و کم تحرکی هستند. تاثیر کم تحرکی در ابتلا به بواسیر یا هموروئید امروزه از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا افراد به دلایل شغلی و یا سبک زندگی نامناسب بیشتر در حالت نشسته به سر می برند.

این مسئله می‌تواند درصد ابتلا به یبوست را بالا ببرد و از طرفی فشار به مقعد را در حالت نشستن افزایش دهد. بنابراین افزایش فعالیت بدنی و تحرکات در طول روز می تواند نقش مهمی در جلوگیری و بهبود بیماری بواسیر یا هموروئید داشته باشد.

منبع:


 

tosizade گفت:
سلام. خسته نباشید میگم بابت سایت خوبتون. من با خوندن این مقاله تازه علت بواسیرم را متوجه شدم.
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز خوشحالیم که تونستیم نظر شما را جلب کنیم. انشالله زودتر درمان شوید.
حسین گفت:
متشکرم از مطالب مفید و قابل استفاده
    مدیریت گفت:
    خواهش می کنم ممنون از این که نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید