استاپلر برای درمان بواسیر یا هموروئیدهای داخلی

روش استاپلر برای درمان بواسیر یا هموروئید داخلی کاربرد دارد. بواسیر یکی از بیماری‌های رایج ناحیه نشیمنگاهی است که می‌تواند با درد بسیاری همراه باشد. درمان بیماری هموروئید بسیار مهم است؛ زیرا عوارض این بیماری می‌تواند باعث مشکلات بسیاری برای فرد همچون خارش، درد و خونریزی از این ناحیه شود. درمان بیماری هموروئید با توجه به شدت بیماری متفاوت است. اگر بیماری در مراحل اولیه باشد درمان‌های خانگی و دارویی اثربخش است؛ اما در مراحل حاد باید از روش‌هایی همچون جراحی و یا لیزر بواسیر استفاده شود. از جمله روش‌هایی که می‌تواند جایگزین جراحی هموروئید شود روش استاپلر است. در مقاله امروز به معرفی روش استاپلر برای درمان بواسیر یا هموروئیدهای داخلی خواهیم پرداخت.

استفاده از استاپلر برای درمان بواسیر


بواسیر چیست و چند نوع دارد؟

زمانی که عروق ناحیه مقعد گشاد و دچار تورم شوند بواسیر یا هموروئید رخ می‌دهد. این بیماری دارای دو نوع بواسیر داخلی و بواسیر خارجی است و هرکدام درمان‌های جداگانه‌ای را نیاز دارند. بواسیر داخلی به وضعیتی گفته می‌شود که عروق داخل کانال مقعد دچار تورم و التهاب می‌شوند. فرد مبتلا به طور معمول از وجود این بواسیر بی‌خبر است؛ زیرا نمی‌تواند آن را ببیند و حس کند. به‌مرورزمان هر چه توده مقعدی بزرگ‌تر می‌شود، در هنگام حرکات روده و عبور مدفوع مشکلاتی نظیر خارش، سوزش و خونریزی رخ می‌دهد. در اینجاست که فرد متوجه بیماری خود می‌گردد. بواسیر داخلی دارای ۴ درجه است:

انواع مختلف بواسیر

  • درجه 1: در این حالت رگ‌های داخل مقعد متورم و ملتهب شده‌اند؛ اما به سطح بیرونی مقعد راه پیدا نکرده‌اند.
  • درجه 2: در بواسیر درجه دو ضایعه‌های بواسیری هنگام دفع مدفوع از مقعد بیرون می‌آیند؛ اما به شکل خودبه‌خود دوباره به داخل مقعد باز می‌گردند.
  • درجه 3: در بواسیر درجه 3 ضایعات بواسیر که هنگام دفع از مقعد خارج می‌شوند به شکل خودبه‌خودی به داخل مقعد باز نمی‌گردند و باید برای بازگرداندن آنها از کمک نیروی انگشت استفاده کرد.
  • درجه 4: در بواسیر درجه ۴ رگ‌های وریدی به شکل کامل از مقعد بیرون می‌زنند و تنها راه درمان آن استاپلر، لیزر بواسیر یا جراحی هموروئید است.

روش استاپلر یکی از روش‌های درمانی برای بواسیر داخلی نوع 3 و 4 است.

 

درمان بواسیر با استاپلر یا هموروئیدوپکسی (PPH) 

یکی از روش‌های درمان هموروئید روش استاپلر یا «هموروئیدوپکسی» (PPH) یا «هموروئیدکتومی منگنه‌ای» است. از روش استاپلر برای درمان بواسیر و یا هموروئیدهای داخلی درجه 3 و ۴ که پرولاپس شده‌اند، استفاده می‌شود. هدف از انجام این روش این است که خون‌رسانی به بواسیر قطع شود تا از این طریق ضایعه از بین برود.
برای انجام این روش عروق هموروئیدی به بخشی بالاتر که عصب کمتری در آن وجود دارد انتقال داده می‌شوند و سپس با استفاده از ابزاری مخصوص، حلقه پلاستیکی به اطراف هموروئید و در بخش بالای آن بسته می‌شود تا خون‌رسانی به عروق هموروئید قطع شود. این فرایند باعث می‌شود پس از طی 1 هفته الی 10 روز هموروئید از بین برود.

درمان بواسیر با استاپلر


این روش مانند روش درمان بواسیر با رابربند بدون ایجاد برش و تیغ جراحی انجام می‌شود و بیمار درد کمتری را متحمل می‌شود. برای انجام روش استاپلر برای درمان بواسیر، نیازی به بیهوشی کامل نیست و پزشک می‌تواند این کار را در مطب خود و تحت بی‌حسی موضعی انجام دهد.


مزایای جراحی با استاپلر

روش استاپلر به دلایل مختلفی در میان افراد محبوب است که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • این روش نسبت به روش‌های همچون جراحی با تیغ، کم تهاجمی‌تر است و بیمار درد کمتری را متحمل می‌شود.
  • در این روش بیمار نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد و می‌تواند پس از انجام روش استاپلر به انجام کارهای روزمره خود ادامه دهد.
  • با استفاده از روش هموروئیدوپکسی امکان عفونت به حداقل خود می‌رسد.

مزایای جراحی بواسیر با استاپلر


خطرات و عوارض روش استاپلر یا هموروئیدوپکسی

این روش مؤثر در درمان هموروئید، با کمترین میزان درد و خونریزی انجام می‌شود؛ اما ممکن است برخی از افراد دچار عوارضی پس از انجام آن شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • خونریزی شدید
  •  آسیب به دیواره مقعد
  • واکنش به داروهای بی‌حسی
  • تنگ شدن مقعد به دلیل ایجاد زخم
  • خطر عفونت
  • بی‌اختیاری مدفوع
  • مشکل در اجابت مزاج به دلیل اسپاسم و تورم عضلات
  • احساس پر بودن مقعد تا چند روز پس از جراحی

در موارد بسیار نادر ممکن است برخی از بیماران با علائم زیر روبرو شوند که باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایند:

  • خونریزی بسیار شدید
  • درد بسیار شدید مقعد
  • احتباس ادرار یا مدفوع
  • تب

بی‌اختیاری مدفوع یکی از عوارض درمان بواسیر بااستاپلر

 

مراقبت‌های پس از درمان بواسیر با استاپلر

 پس از درمان هموروئید توسط دکتر بواسیر با استاپلر شما باید نکات بسیار مهمی را رعایت کنید تا تأثیرات مثبتی از درمان خود بگیرید و از طرفی از عود مجدد بیماری جلوگیری نمایید. مراقبت‌هایی که لازم است انجام دهید به شرح زیر هستند:

داشتن یک رژیم مناسب

شما باید پس از درمان هموروئید با استاپلر، رژیم غذایی پر فیبری داشته باشید. این رژیم کمک می‌کند که مدفوع شما نرم شود و از یبوست جلوگیری گردد. بروز مجدد یبوست می‌تواند باعث بروز دوباره بواسیر گردد.

داشتن یک رژیم مناسب برای درمان بواسیر


مصرف مایعات فراوان

مصرف مایعات و خصوصاً آب می‌تواند از خشک‌شدن مدفوع و بروز بواسیر جلوگیری کند. به همین دلیل لازم است حداقل روزی 8 لیوان آب بنوشید.


استفاده از مسکن‌ها

استفاده از داروهای مسکن به شما کمک می‌کند تا پس از استفاده از روش استاپلر درد موجود را کاهش دهید.


استفاده از آنتی بیوتیک ها

به دلیل اینکه ممکن است روش استاپلر باعث بروز عفونت شود، پزشک ممکن است به شما داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز نماید.


حمام سیتز

حمام سیتز یا نشستن در آب گرم کمک می‌کند تا درد و تورم در ناحیه کاهش یابد. شما می‌توانید حداقل 3 بار در روز و به مدت 1۵ دقیقه از این حمام استفاده کنید.

استفاده از حمام سیتز برای درمان بواسیر


داشتن تحرک و فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت‌های بدنی سبک مانند پیاده‌روی، نقش مهمی در بهبود بیماری شما دارند. باید توجه داشت که از انجام ورزش‌های سنگین مانند وزنه‌برداری خودداری شود.


کلام پایانی

استفاده از روش استاپلر برای درمان بواسیر یا هموروئیدهای داخلی یکی از روش‌های نسبتاً کم تهاجمی است. در این روش که بیشتر برای درمان هموروئید داخلی درجه 3 و ۴ استفاده می‌شود عروق هموروئیدی را با استفاده از ابزار مخصوص با کش می‌بندند. این کار خون‌رسانی به ناحیه را قطع می‌کند و در نهایت باعث ازبین‌رفتن بافت هموروئید می‌گردد. این روش به دلیل اینکه از تیغ جراحی در آن استفاده نمی‌شود و دوره نقاهت ندارد برای بسیاری از بیماران محبوب‌تر است. 
مراقبت‌های پس از انجام روش استاپلر برای درمان هموروئید، نقش مهمی در موفقیت این روش درمانی دارند. شما باید برای جلوگیری از بازگشت بواسیر مراقبت‌هایی همچون داشتن رژیم غذایی پر فیبر، تحرک کافی، و مصرف مایعات را در برنامه خود قرار دهید؛ زیرا بدون رعایت این نکات، بیماری بواسیر شما می‌تواند با استفاده از هر روشی دوباره باز گردد.

 

منابع :

 

مهران علوی گفت:
توضیحات کاملی در مورد استاپلر و اثراتش در درمان بواسیر داخلی در مقاله‌ی شما مشاهده کردم و اینکه عمل چه عوارضی دارد و باید چه اقداماتی انجام بدهم که بهبودی حاصل شود
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید