بواسیر (هموروئید) خونی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

بواسیر خونی زمانی رخ می‌دهد که عروق ملتهب و دچار تورم هموروئیدی پاره شوند. در واقع بواسیر خونی نوع شدیدتری از بواسیر است و زمانی به وجود می‌آید که عروق ملتهب شده و دچار تورم بر اثر فشار بیش از حد پاره شوند. این عارضه در بسیاری از افراد می‌تواند رخ دهد و شاید باعث ترس فراوانی در افراد شود. برای جلوگیری از ابتلا به بواسیر خونی کنترل بیماری هموروئید در مراحل اولیه بسیار اهمیت دارد. زمانی که فرد با بواسیر خونی مواجه می‌شود باید سریع و فوری درمان گردد؛ زیرا این عارضه خبر از تشدید بیماری می‌دهد. اگر از بواسیر خونی رنج می‌برید با مقاله امروز همراه شوید تا نکات بسیار مهمی را در مورد بواسیر خونی و نحوه درمان آن با شما در میان بگذاریم.

آشنایی با بواسیر خونی


بواسیر خونی چیست؟

افرادی که به بیماری هموروئید یا بواسیر مبتلا می‌شوند ممکن است دچار وضعیتی به نام بواسیر خونی شوند. بر اثر بیماری هموروئید یا بواسیر عروق ناحیه مقعد یا انتهای راست‌روده دچار کشش و التهاب می‌شوند. زمانی که عروق این ناحیه به این وضعیت رسیده‌اند هرگونه فشار و یا کشش بر روی آنها می‌تواند باعث پاره شدن رگ‌ها و بواسیر خونی شود. در واقع بواسیر خونی شکل شدیدتری از بواسیر است و درصورتی‌که خونریزی آن بیش از حد باشد می‌تواند خطراتی را برای فرد ایجاد کند. به طور معمول بواسیر داخلی، خارجی و ترومبوز همگی می‌توانند به یک بواسیر خونی تبدیل شوند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود تا در زمان مشاهده علائم بواسیر هرچه سریع‌تر به دکتر بواسیر مراجعه کنید و درمان این بیماری آغاز شود تا بیماری به مرحله شدیدیا بواسیر خونی نینجامد. 

بواسیر خونی


علائم بواسیر خونی چیست؟

همان‌طور که نام این بیماری نشان می‌دهد بارزترین نشانه آن خونریزی از مقعد است که به طور معمول رنگ آن روشن می‌باشد و فرد آن را در هنگام اجابت مزاج و یا پس از تمیزکردن ناحیه مقعد با دستمال، می‌تواند مشاهده کند.
از دیگر علائم بواسیر خونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس سوزش و خارش
  • احساس درد در هنگام اجابت مزاج
  • التهاب و تورم در ناحیه مقعدی
  • احساس دفع ناکامل مدفوع
  • وجود زائده‌های گوشتی بیرون‌زده از مقعد
  • خروج ترشحات مخاطی از ناحیه مقعد

علائم و نشانه‌های بواسیر خونی

 

انواع بواسیر خونی

بواسیر خونی با توجه به نوع هموروئید می‌تواند به دو نوع زیر تقسیم شود:


بواسیر خونی داخلی

بر اثر هموروئید داخلی، عروق ناحیه داخلی مقعد و یا رکتوم دچار تورم و التهاب می‌شوند. بواسیر داخلی به ۴ درجه تقسیم می‌شود. در درجه اول آن زائده هموروئیدی به وجود آمده؛ اما به خارج از مقعد هدایت نشده است. هرچه درجات این بواسیر بالاتر می‌رود زائده هموروئیدی از مقعد بیشتر خارج می‌شود و در نهایت به داخل مقعد باز نمی‌گردد. بر اثر کشیدگی و پارگی رگ‌ها در این وضعیت، بواسیر خونی داخلی رخ می‌دهد.

بواسیر خونی (هموروئید) داخلی


بواسیر خونی خارجی

زمانی که عروق اطراف دهانه مقعد دچار تورم و کشیدگی شوند هموروئید خارجی رخ می‌دهد. اگر این عروق در حین فشار ناشی از مدفوع و یا فشارهای دیگر دچار پارگی شوند بواسیر خونی خارجی رخ‌داده است.


بواسیر خونی ترومبوز

هر دو نوع بواسیر داخلی و خارجی می‌توانند تبدیل به بواسیر ترومبوز شوند. در این وضعیت خون در رگ لخته می‌شود و این مسئله درد، تورم و خونریزی را به همراه خواهد داشت. به طور معمول خون ناشی از بواسیر ترومبوز به رنگ روشن است.

بواسیر خونی (همورئید) ترومبوز


درمان بواسیر خونی چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که بواسیر دچار خونریزی می‌شود در واقع به درمان جدی‌تری نیاز دارد. به دلیل ازدست‌دادن خون در هنگام بواسیر خونی باید هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام گردد تا فرد دچار عوارضی همچون کم‌خونی نشود. اگر چند روز است که دچار خونریزی از ناحیه مقعد شده‌اید و پیش از آن به بواسیر مبتلا بوده‌اید باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.
برای درمان بواسیر خونی روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:


درمان با رابربند

 یکی از روش‌های درمان بواسیر خونی استفاده از باند لاستیکی یا رابربند است. استفاده از این روش به شکل سریع خونریزی را قطع می‌کند و پس از حدود یک هفته توده بواسیری خشک شده و از بین می‌رود. ممکن است در صورت استفاده از این روش، بیماری پس از چند سال مجدداً عود کند و بیمار به درمان مجدد نیاز داشته باشد.

 درمان هموروئید خونی با رابربند


روش جراحی

به روش جراحی هموروئید، «هموروئیدکتومی» نیز می‌گویند که از طریق آن توده بواسیر با تیغ جراحی برداشته می‌شود. برای انجام این عمل از بیهوشی کامل یا بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. پس از آن در اطراف بافت بواسیر برش‌هایی زده می‌شود و رگ‌های متورم داخل هموروئید گره می‌خورند تا خونریزی قطع شده و توده برداشته شود. سپس ناحیه‌ای که مورد جراحی قرار گرفته بخیه زده می‌شود و یا به همان صورت باقی می‌ماند و با گاز استریل بسته می‌شود. پس از انجام جراحی لازم است تا بیمار در بیمارستان تحت‌نظر باشد و پس از پایداری وضعیتش می‌تواند به خانه بازگردد. این روش بیشتر مناسب بواسیر داخلی درجه 3 و ۴ و بواسیر خارجی بسیار شدید است که با خونریزی همراه باشد. روش جراحی به دو نوع باز و بسته انجام می‌شود.


لیزر بواسیر خونی

یکی از روش‌های بسیار پرطرف‌دار که امروزه توسط پزشکان توصیه می‌شود و بیماران نیز بسیار از آن استقبال می‌کنند درمان بواسیر خونی با روش لیزر است. در روش لیزر بواسیر خونی، عمل هموروئید به‌وسیله لیزر در کمتر از 1۵ تا 30 دقیقه و بدون درد و خونریزی انجام می‌شود. بیمار پس از انجام لیزر نیاز به بستری ندارد و می‌تواند به خانه بازگردد.

  • مزیت‌های این روش به شرح زیر است:
  • مؤثرتر بودن روش درمان
  • کاهش آسیب به بافت‌های اطراف هموروئید
  • بهبود سریع‌تر موضع
  • عدم نیاز به بیهوشی کامل
  • کاهش درصد احتمال بازگشت بیماری

درمان بواسیر (هموروئید) خونی با لیزر

 

آیا بواسیر خونی خطراتی در پی دارد؟

خونریزی در هر ناحیه‌ای از بدن می‌تواند برای فرد خطرناک باشد؛ زیرا باعث کم‌خونی و مشکلات دیگری نظیر ضعف، سرگیجه و... می‌شود. همچنین خونریزی نشان می‌دهد که بافت آسیب‌دیده در وضعیت وخیمی قرار دارد و به همین دلیل باید هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کرد. در مورد بواسیر نیز این مسئله صدق می‌کند. بواسیر خونی نشان می‌دهد که بواسیر شما عود کرده است و نیاز به درمان فوری دارد.


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم زیر را دارید هرچه سریع‌تر برای درمان بواسیر به پزشک مراجعه کنید:

  • برای اولین‌بار است که دچار خونریزی از ناحیه رکتوم شده‌اید.
  • خونریزی رکتال شما به درمان‌های خانگی یا دارویی موجود پاسخ نمی‌دهد.
  • دچار علائم دیگر هموروئید مانند خارش، فشار، درد و سوزش هستید.
  • علائم هموروئید شما با علائم دیگری همچون کاهش وزن، دردهای شکمی، تب و تغییر عادات روده همراه است.

مراجعه به پزشک برای درمان بواسیر خونی

 

مراقبت‌های پس از درمان بواسیر خونی

پس از اینکه بواسیر خونی خود را با روش‌های نظیر جراحی و یا لیزر درمان کردید باید مراقبت‌های زیر را در دستور کار خود قرار دهید تا از بروز مجدد این بیماری جلوگیری کرده باشید:

  • داشتن یک رژیم اصولی و سرشار از فیبر
  • افزایش فعالیت بدنی
  • رعایت بهداشت ناحیه مقعد
  • مصرف آب کافی
  • پرهیز از نشستن‌های طولانی‌مدت در توالت
  • استفاده از حمام سیتز
  • قرار دادن کمپرس سرد بر روی مقعد

مراقبت‌های پس از درمان بواسیر (هموروئید) خونی


آیا درمان‌های دارویی و خانگی بر درمان بواسیر خونی اثرگذارند؟

متأسفانه، باید گفت درمان‌های خانگی و دارویی نمی‌توانند بیماری بواسیر را درمان کنند؛ اما ممکن است بتوانند علائم بواسیر را تا حدی التیام بخشند و کاهش دهند.
برخی از داروهایی که در این مواقع ممکن است تجویز شوند به شرح زیر هستند:

  • آنتی هموروئیدها
  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • داروهای ملین
  • داروهای مسکن

درمان‌های خانگی همچون تغییر رژیم غذایی، فعالیت بیشتر در طول روز، مصرف آب بیشتر، حمام سیتز و یا استفاده از کمپرس سرد نیز تنها به تسکین علائم کمک می‌کنند و نقشی در درمان بیماری ندارند.

آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بواسیر خونی


کلام پایانی

بواسیر خونی در واقع به بواسیری گفته می‌شود که شدت یافته و در اثر آن رگ‌های دچار کشش و التهاب دچار پارگی می‌شوند و خونریزی را به همراه دارند. یکی از مهم‌ترین علل ایجاد بواسیر خونی یبوست مداوم و مزمن است که به دلیل فشار مدفوع خشک در هنگام عبور از دریچه مقعد باعث پارگی رگ‌های هموروئیدی می‌شود. 
واضح‌ترین نشانه بواسیر خونی، خونریزی از ناحیه مقعد است و دیگر علائم آن همچون علائم بواسیر معمولی هستند. زمانی که بواسیر خونی می‌شود نشان می‌دهد که به درمان فوری نیاز دارد؛ زیرا بیماری به مرحله شدید خود رسیده است؛ بنابراین باید پس از مشاهده علائم این بیماری هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام گردد. درمان بواسیر خونی با استفاده از جراحی و لیزر بواسیر امکان‌پذیر است و به طور معمول درمان‌های خانگی و دارویی تنها می‌توانند در تسکین علائم مؤثر باشند؛ اما نقشی در درمان بیماری ایفا نمی‌کنند.

 

منابع :


 


 

امیر حسینی گفت:
سلام . توضیحات دقیقی در مورد بواسیر خونی و روش‌های مختلف درمان در مقاله‌ی شما مطالعه کردم و نسبت به مقالات دیگر سایت بسیار کامل تر بود و حتما سایت شما را به اطرافیانم که دچار این بیماری شده اند توصیه خواهم کرد .
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز. ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید