شیوع بواسیر یا هموروئید در چه سنی و در بین چه افرادی است؟

بیماری بواسیر یا هموروئید یکی از بیماری‌های بسیار شایع در میان افراد است. بر اثر این بیماری رگ‌های قرار گرفته در ناحیه پایانی راست‌روده و یا اطراف مقعد دچار تورم می‌شوند. گاهی دیواره این رگ‌ها به‌قدری نازک می‌شود که التهاب و درد بسیار زیادی در ناحیه رخ می‌دهد و ممکن است حتی خونریزی مقعدی دیده شود. اینکه شیوع بواسیر یا هموروئید در چه سنی و در بین چه افرادی است؟ سؤال بسیاری از افراد می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با این بیماری و اینکه کدام افراد بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند با مقاله امروز همراه شوید تا نکات بسیار مهمی را دررابطه‌با شرایط شیوع بواسیر در افراد با شما در میان بگذاریم.

سن شیوع بواسیر یا هموروئید


شیوع بواسیر یا هموروئید در چه سنی بیشتر رایج است؟

امروزه افراد بسیار زیادی در معرض بیماری هموروئید هستند. دو فاکتور بسیار مهم در ابتلا به بیماری بواسیر، سن و جنسیت افراد است و جدای این مسئله سبک تغذیه و زندگی افراد نیز می‌توانند در بروز این بیماری اثر داشته باشند.
آمارها نشان می‌دهند با اینکه احتمال بروز این بیماری در هر سنی وجود دارد و حتی کودکان نیز می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند؛ اما بیشتر افراد مبتلا در محدوده سنی ۴۵ تا ۶۵ سال قرار دارند. باید در نظر داشت که ابتلا به این بیماری مختص این گروه سنی نیست و بواسیر می‌تواند در هر سنی رخ دهد. طبق نظر دکتر فوق تخصص بواسیر، علت افزایش شیوع این بیماری در سنین بالاتر در این است که افزایش سن، کارایی بافت‌های مختلف و عضلات بدن را به نحو مؤثری کاهش می‌دهد و این مسئله می‌تواند باعث آسیب‌پذیرشدن فرد در برابر انواع بیماری‌ها و همچنین بیماری‌های مقعدی مانند بواسیر یا هموروئید شود.

 شیوع بواسیر یا هموروئید در سن 45 تا 65 سالگی


تحرک کمتر یکی از عوامل دیگری است که در سنین بالاتر باعث احتمال بیشتر ابتلا به بواسیر می‌شود. افراد در سنین بالاتر تحرک کمتری دارند و این مسئله می‌تواند بر روی مشکلاتی نظیر بروز یبوست و در نتیجه آن بواسیر یا هموروئید تأثیر داشته باشد.
تغییر رژیم غذایی همچنین در سنین بالاتر می‌تواند باعث مشکلاتی نظیر یبوست شود که عامل اصلی ابتلا به بواسیر است.
عوامل فوق همگی باعث می‌شوند تا در سنین بالاتر افراد بیشتر در معرض ابتلا به یبوست و در ادامه آن بواسیر باشند. یکی از راه‌های درمان بواسیر در سن بالا، لیزر درمانی هموروئید است.


شیوع بواسیر در بین چه افرادی بیشتر است؟

جدای از عامل سن که به آن پرداختیم می‌توان شیوع بواسیر را در میان افرادی با شرایط زیر بیشتر دید:


افراد در بازه سنی خاص

هر چند بواسیر در سنین مختلف همچون دوران کودکی نیز می‌تواند رخ دهد؛ اما شیوع آن در سنین ۴۵ تا ۶۵ سالگی بیشتر است.


جنسیت

می‌توان بر اساس آمارها ادعا کرد که بیماری بواسیر در میان مردان و زنان به یک اندازه شایع است؛ اما در کشور ما زنان هستند که در مقایسه با مردان بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.


سطح فعالیت و تحرک

یکی از دلایلی که باعث ابتلا به بیماری بواسیر می‌شود عدم تحرک کافی در میان افراد است. در واقع این بیماری در میان افرادی که به دلایل شغلی ناچار به نشستن و یا ایستادن‌های طولانی‌مدت هستند بیشتر دیده می‌شود.

میزان تحرک وبیماری بواسیر


نوع رژیم غذایی

یکی از دلایل اصلی ابتلا به بواسیر یا هموروئید، یبوست است. یبوست به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود و یکی از اصلی‌ترین دلایل آن رژیم غذایی نامناسب است. افرادی که رژیم غذایی کم فیبر یا فاقد فیبر دارند بیشتر در معرض بیماری بواسیر و یا هموروئید هستند.


وزن

یکی دیگر از دلایل شیوع بواسیر یا هموروئید در افراد، عامل وزن است. افرادی که دچار اضافه‌وزن هستند بیشتر در معرض ابتلا به هموروئید قرار دارند. وزن زیاد باعث ایجاد فشار به ناحیه مقعد می‌شود و به همین دلیل احتمال ابتلا به بواسیر را بالا می‌برد.


فرهنگ و امکانات درمانی

در برخی از خانواده‌ها و یا کشورها مطرح‌کردن ابتلا به چنین بیماری‌هایی غیراخلاقی و تابو است و به همین دلیل افراد هنگام شیوع علائم اولیه به دنبال درمان بیماری بواسیر نمی‌روند. این مسئله باعث می‌شود بیماری پیشرفت کند و فرد را دچار مشکلات بیشتری سازد.


بارداری

زنان باردار از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض بیماری بواسیر قرار دارند. در دوران بارداری وزن بدن مادر افزایش پیدا می‌کند و از طرفی فشار جنین در رحم به ناحیه مقعد، باعث می‌شود رگ‌های این ناحیه بیشتر در معرض آسیب باشند. همچنین برهم‌خوردن تعادل هورمون‌ها در این دوره مشکلاتی نظیر یبوست را به همراه دارد و همان‌طور که می‌دانید یبوست یکی از دلایل اصلی هموروئید است.

بارداری و شیوع بیماری بواسیر


چگونه از ابتلا به بواسیر جلوگیری کنیم؟

حال که دانستید شیوع بواسیر در چه سنی و در بین چه افرادی بیشتر است شاید بتوانید با اقداماتی از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمایید. در ادامه با راه‌هایی آشنا می‌شوید که نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به بواسیر دارند:


تغذیه صحیح و اصولی

برای پیشگیری از ابتلا به بواسیر بهتر است یک رژیم اصولی سرشار از فیبر که ترکیبی از میوه‌ها، سبزی‌ها و همچنین غلات کامل است، داشته باشید. این رژیم کمک می‌کند که مدفوع شما نرم شود و دچار یبوست نشوید.

جلوگیری از ابتلا به بواسیر با تغذیه


به تعویق‌نینداختن عمل دفع

افرادی که به شکل مداوم اجابت مزاج خود را به تعویق می‌اندازند باعث خشک و سفت‌شدن مدفوع می‌شوند و این مسئله یبوست و در نهایت بواسیر را به همراه دارد.


خودداری از اعمال فشار بیش از حد به ناحیه مقعد در هنگام اجابت مزاج

شما در هنگام عمل دفع نباید به ناحیه مقعد خود فشار زیادی وارد کنید. این کار می‌تواند باعث آسیب به رگ‌های این ناحیه شود.


داشتن تحرک کافی

تحرک نقش مهمی در عدم ابتلا به یبوست دارد. همین مسئله به شما کمک می‌کند تا کمتر در معرض این بیماری باشید.


کنترل وزن

همان‌طور که گفته شد افزایش وزن نقش مهمی در ابتلا به بواسیر دارد؛ بنابراین سعی کنید وزن خود را در صورت افزایش کاهش دهید و در حد متعادلی نگاه دارید تا از بیماری بواسیر در امان بمانید.

کنترل وزن برای پیشگیری از ابتلا به بواسیر


کلام پایانی

بیماری بواسیر یا هموروئید امروزه افراد بسیاری را درگیر خود کرده است و دلایل مختلفی می‌توانند در ابتلا به آن تأثیر داشته باشند. آگاهی از اینکه شیوع بواسیر یا هموروئید در چه سنی و در بین چه افرادی بیشتر است کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید. شیوع بواسیر با اینکه در میان تمام سنین می‌تواند ممکن باشد؛ اما طبق آمارها در بین سنین ۴۵ تا 65 سالگی بیشتر است و این مسئله می‌تواند ناشی از کاهش توان بدنی و ضعف عضلات اطراف مقعد در این سنین باشد. 
جدای از سن بیماری بواسیر در افراد دچار افزایش وزن، دارای رژیم نامناسب، کم‌تحرک، و باردار بیشتر دیده می‌شود. به همین دلیل افراد در صورت داشتن شرایط نام‌برده باید با کنترل این عوامل، درصد احتمال ابتلا به بواسیر را در خود کاهش دهند. با تمام نکات گفته شده بیماری بواسیر می‌تواند در هر سن، در هر جنسیتی و در هر شرایطی رخ دهد و یکی از علت‌های بسیار مهم ابتلا به آن، یبوست است.

منابع :

 

 

 

مینا گفت:
من در اواخر ماه های بارداری دچار بیماری بواسیر شده بود و با مراجعه به پزشک و سوالاتی که از من پرسیدند متوجه شدم که یبوست داشتم باعث این بیماری شده خدا روشکر پس از زایمانم با لیزر درمان شد.
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید