بیماری‌های مقعدی خطرناک برای کودکان

بیماری‌های مقعدی خطرناک برای کودکان اشاره به بیماری‌های نشیمنگاهی دارد که در صورت عدم درمان می‌توانند مشکلات بسیاری برای کودکان ایجاد کنند. برخی از بیماری‌های مقعدی همچون بواسیر، شقاق، آبسه مقعدی و فیستول مقعدی می‌توانند در کودکان نیز به وجود بیایند و باعث عوارض ناخوشایندی برای کودکان شوند. عدم آگاهی از این بیماری‌ها توسط والدین باعث می‌شود که روند تشخیص بیماری به تأخیر بیفتد و با درمان دیرهنگام، این بیماری‌ها به‌سختی درمان شوند و حتی خطراتی برای کودک ایجاد کنند. شناخت بیماری‌های مقعدی خطرناک برای کودکان به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است تا هرچه سریع‌تر برای درمان این بیماری‌ها اقدام شود و کودکان در معرض خطرات این عارضه‌ها قرار نگیرند.

آشنایی با بیماری‌های مقعدی خطرناک در کودکان


از بیماری‌های مقعدی خطرناک برای کودکان چه می‌دانید؟

بیماری‌های مقعدی در کودکان در صورت عدم درمان می‌توانند برای کودک دلبند شما بسیار دردسرآفرین باشند و به همین دلیل گاهی به این بیماری‌ها، بیماری‌های مقعدی خطرناک برای کودکان گفته می‌شود. از جمله بیماری‌های مقعدی خطرناک برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


بواسیر در کودکان

بواسیر در کودکان عارضه‌ای است که بر اثر فشار زیاد به رگ‌های ناحیه مقعد یا انتهای راست‌روده ایجاد می‌شود. این فشار تورم یا پارگی رگ‌ها را در پی دارد و مشکلات بسیاری را برای کودک ایجاد می‌کند. این بیماری بیشتر به دلیل وجود یبوست در کودکان رخ می‌دهد و قابل‌پیشگیری و درمان است.
 هموروئید یا بواسیر در کودکان به دو شکل داخلی و خارجی ایجاد می‌شود. در نوع داخلی رگ‌های انتهای راست‌روده دچار آسیب شده‌اند و در بواسیر خارجی رگ‌های نزدیکی دهانه مقعد دچار التهاب یا تورم هستند. بواسیر در کودکان در صورت عدم توجه و رسیدگی، یکی از بیماری‌های مقعدی خطرناک برای کودکان محسوب می‌شود؛ زیرا می‌تواند باعث آسیب بیشتر به ناحیه مقعد و سخت شدن روند درمان در آنها گردد. بسیار توصیه می‌شود زمانی که والدین با علائمی همچون درد، خارش، و خونریزی در هنگام اجابت مزاج در کودک خود مواجه می‌شوند هرچه سریع‌تر کودک خود را برای تشخیص بیماری نزد پزشک ببرند تا تشخیص و درمان بیماری انجام شود.

آشنایی با بیماری بواسیر در کودک


شقاق مقعدی

شقاق یا فیشر مقعدی نوع دیگری از بیماری‌های ناحیه مقعد به شمار می‌رود که در صورت عدم رسیدگی می‌تواند یکی از بیماری‌های مقعدی خطرناک برای کودکان باشد. بر اثر شقاق یک ترک یا شکاف در دیواره مقعد به وجود می‌آید که در صورت عدم درمان می‌تواند عمیق شود و نیاز به درمان جدی داشته باشد.

آشنایی با بیماری شقاق مقعدی کودک


شقاق یا فیشر مقعدی می‌تواند کودک را در هر سنی حتی نوزادی درگیر خود کند. شقاق یک بیماری مزمن و دردناک محسوب می‌شود که باید هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کرد در غیر این صورت با گسترش‌یافتن و عفونی‌شدن می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات بسیاری برای کودک گردد.
از جمله علل مهم ابتلا به شقاق در کودکان، یبوست و اسهال مزمن و مداوم است که باید برای بررسی این مشکلات حتماً با پزشک مشورت شود. از جمله علائم شقاق در کودکان می‌توان به احساس درد، التهاب، تورم در ناحیه مقعد و خونریزی در هنگام اجابت مزاج اشاره کرد که باعث درد بسیاری در کودکان می‌شود. شقاق در مراحل اولیه خود با دارو و روش‌های درمان خانگی بهبود می‌یابد؛ بنابراین با مشاهده علائم آن باید هرچه سریع‌تر برای درمان بیماری اقدام کرد تا با ایجاد عفونت خطری کودک را تهدید نکند.


آبسه مقعدی

یکی دیگر از بیماری‌هایی که می‌تواند باعث آزار کودک شود و از جمله بیماری‌های مقعدی خطرناک برای کودکان محسوب می‌شود، آبسه مقعدی است. این بیماری خوشبختانه در کودکان به‌ندرت به وجود می‌آید. شایع‌ترین آبسه مقعدی در کودکان آبسه دورانی است که دورتادور مقعد ایجاد می‌شود و شکلی همچون آبسه‌های ریز و کوچک دارد.
 برای تشخیص آبسه، پزشکان باید حتماً از تصویربرداری تخصصی استفاده کنند؛ زیرا به شکل ظاهری و با معاینه فیزیکی این بیماری به‌راحتی قابل‌تشخیص نیست. برای درمان آبسه مقعدی پزشکان به طور معمول آنتی‌بیوتیک و کمپرس آب گرم را تجویز می‌کند و بدون نیاز به جراحی هم این بیماری قابل‌درمان است.


فیستول مقعدی در کودکان

اگر برای درمان آبسه مقعدی در کودکان اقدامات لازم صورت نگیرد و این بیماری درمان نشود کودک ممکن است به فیستول مقعدی مبتلا شود. فیستول همچنین می‌تواند نشانه‌ای از وجود بیماری کرون در کودکان باشد و همین مسئله باعث می‌شود تا به این بیماری والدین توجه بیشتری داشته باشند.
بر اثر این عارضه یک اتصال غیرطبیعی بین روده بزرگ و ناحیه اطراف مقعد، به‌وسیله یک کانال به وجود می‌آید و مشکلات بسیاری را برای کودک ایجاد می‌کند. از جمله علائم فیستول می‌توان به درد در ناحیه مقعد در هنگام تحرک یا سرفه، خروج ترشحات چرکین از دهانه فیستول، استشمام بوی بد از مقعد، و قرمزی و تحریک‌پذیری پوست اطراف ناحیه مقعد اشاره کرد. 
بیماری فیستول مقعدی نیازمند درمان سریع است؛ زیرا عدم درمان آن باعث گسترش بیماری و ایجاد مشکلات بسیاری برای کودک می‌شود. 

آشنایی با بیماری فیستول مقعدی در کودکان


پس از مشاهده نشانه‌های بیماری‌های مقعدی خطرناک برای کودکان چه باید کرد؟

بسیار مهم است که پس از مشاهده هرگونه علامت خاص و جدیدی در ناحیه مقعد کودک و یا شکایت او از درد در این ناحیه هرچه سریع‌تر کودک را نزد پزشک ببرید. بسیاری مواقع این علامت‌ها نشان از یکی از بیماری‌های ناحیه نشیمنگاهی می‌دهند که با توجه به وضعیت خود نیازمند رسیدگی فوری هستند. 
همان‌طور که شرح داده شد این بیماری‌ها در صورت عدم درمان به‌سرعت پیشروی می‌کنند و باعث ایجاد خطراتی در کودک می‌شوند. درمان به‌موقع بیماری‌های مقعدی اهمیت دارد؛ زیرا برخی از آنها همچون شقاق و بواسیر در مراحل اولیه می‌توانند با درمان‌های دارویی و خانگی بهبود یابند و تنها در مورد بیماری‌های نظیر فیستول مقعدی ممکن است پزشک نیاز ببیند تا از روش‌هایی همانند جراحی و یا لیزر فیستول مقعدی برای درمان استفاده کند.
 بیماری‌های نشیمنگاهی در صورت درمان به‌موقع جزو بیماری‌های مقعدی خطرناک برای کودکان محسوب نمی‌شوند و تنها در صورت عدم رسیدگی به آنها ممکن است خطراتی برای کودک داشته باشند.

 لیزر فیستول مقعدی برای درمان کودک


کلام پایانی

بیماری‌های مقعدی خطرناک برای کودکان به بیماری‌هایی گفته می‌شود که در ناحیه نشیمنگاه کودک به وجود می‌آیند. برخی از کودکان ممکن است به بیماری‌های مقعدی همچون بواسیر، شقاق، آبسه مقعدی و فیستول مقعدی مبتلا شوند و در صورت عدم درمان به‌موقع و رسیدگی‌های لازم، این بیماری‌ها جزو بیماری‌های مقعدی خطرناک برای کودکان محسوب می‌شوند. عدم درمان و بی‌توجهی به بیماری‌های مقعدی ممکن است باعث عفونت و تشدید بیماری در بدن کودکان شود و خطراتی را برای آنها ایجاد کند. شناخت بیماری‌های نشیمنگاهی و علائم آنها به والدین کمک می‌کند تا با تشخیص آنها هرچه سریع‌تر برای درمان کودک خود اقدام کنند تا سلامتی فرزند آنها به خطر نیفتد.

 

منابع :

 


 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید