علت گوشت اضافه مقعد چیست و چگونه می‌توان درمان کرد؟

از عارضه‌هایی که می‌تواند افراد را در سنین مختلف درگیر کند به‌وجودآمدن گوشت اضافه مقعد است. این عارضه در واقع به ایجاد زائده‌های گوشتی اضافه در اطراف کانال رکتوم گفته می‌شود که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و به طور معمول ناشی از رابطه مقعدی، بواسیر یا شقاق است. زائده گوشت مقعدی به دلیل  شکل ناخوشایند خود شاید برای بسیاری از افراد اذیت‌کننده باشد و به همین دلیل نیازمند درمان است. در مقاله امروز به اینکه علت گوشت اضافه مقعد چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ به شکل کاملی خواهیم پرداخت.

علت و درمان گوشت اضافه مقعد


گوشت اضافی مقعد چیست؟

گوشت اضافی مقعد به یک زائده برآمده در اطراف دریچه مقعد گفته می‌شود که گاهی آن را «اسکین تگ مقعد» نیز می‌نامند. این زائده گوشتی غیر سرطانی است و به‌هیچ‌عنوان خطرناک محسوب نمی‌شود؛ اما به دلیل اینکه می‌تواند روند زندگی فرد را با مشکلاتی مواجه سازد نیازمند درمان است. دلایل متعددی می‌توانند باعث گوشت اضافه مقعدی شوند که از مهم‌ترین آنها ابتلا فرد به بیماری بواسیر یا شقاق است.

گوشت اضافه مقعد چیست؟


علائم گوشت اضافه مقعدی

علائم گوشت اضافه مقعدی به شکل‌های مختلفی در افراد دیده می‌شود؛ اما برخی از علائم که عمومیت بیشتری دارند به شرح زیر هستند:

  • مشاهده زائده‌های گوشتی با بافتی نرم‌تر و شل‌تر از بافت دیگر نواحی مقعد، به رنگ پوست یا کمی تیره‌تر در اطراف ناحیه مقعد
  • احساس خارش و التهاب در ناحیه مقعد
  • سوزش و درد در اطراف مقعد
  • خارش و التهاب مقعدی

جدای از موارد فوق باید توجه داشت که اندازه گوشت اضافه مقعدی کوچک است و از چند میلی‌متر بیشتر نیست؛ هرچند ممکن است اندازه این زائده کمی تغییر کند؛ اما بزرگ شدن آن چندان به چشم نمی‌آید. مکان رشد زائده مقعدی همچنین ممکن است در هر قسمتی از پوست ناحیه اطراف مقعد باشد و به همین دلیل نمی‌توان جای مشخصی را برای آن در نظر گرفت. این زائده تا زمان درمان در ناحیه مقعد باقی می‌ماند و به‌مرور باعث علائمی همچون سوزش و خارش در فرد می‌شود.


علل به‌وجودآمدن گوشت اضافه مقعد

همان‌طور که گفته شد دلایل مختلفی می‌توانند باعث ابتلا فرد به گوشت اضافه مقعد شوند. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


بواسیر یا هموروئید

یکی از شایع‌ترین علل گوشت اضافه مقعد، بواسیر یا هموروئید است. بر اثر بواسیر رگ‌ها و مویرگ‌های ناحیه مقعد یا انتهای راست‌روده دچار التهاب می‌شوند و این مسئله ممکن است باعث به‌وجودآمدن توده‌های برآمده و گوشتی بیرون از دهانه مقعد شود. باید توجه داشت این توده برآمده با اینکه باعث ایجاد گوشت اضافه مقعد شده؛ اما هموروئید محسوب می‌شود و نباید آن را با عارضه گوشت اضافه مقعد اشتباه گرفت.

بواسیر یا هموروئید از علل گوشت اضافه مقعد


فیشر یا شقاق مقعدی

شقاق یا فیشر یکی دیگر از بیماری‌های رایج نشیمنگاهی است که به شکل یک شکاف یا پارگی در داخل کانال مقعد و یا دریچه آن بروز پیدا می‌کند. بر اثر این بیماری ممکن است یک‌تکه گوشت به شکل زائده در اطراف مقعد به وجود بیاید. اگرچه این زائده مرتبط با بیماری شقاق است اما می‌تواند دلیل گوشت اضافه مقعد باشد.


زگیل تناسلی

بر اثر بیماری زگیل تناسلی زائده‌های گوشتی در ناحیه اطراف مقعد به وجود می‌آیند. باید توجه داشت این ضایعه‌ها اگرچه شبیه گوشت اضافی مقعد هستند؛ اما با آن تفاوت دارند و باید هرچه سریع‌تر درمان شوند. برای تشخیص تفاوت این دو عارضه باید به نکات زیر توجه داشت:

  • اندازه گوشت اضافی مقعد در طی زمان افزایش چندانی پیدا نمی‌کند؛ درصورتی‌که زگیل‌ها در طول زمان بزرگ‌تر می‌شوند و حتی می‌توانند کل ناحیه اطراف مقعد را بپوشانند.
  • از لحاظ ظاهر، گوشت اضافی مقعدی سطحی مشابه پوست دارد هرچند ممکن است روی آن کمی چروکیده باشد؛ اما زگیل‌ها حالتی شبیه به گل‌کلم دارند.
  • گوشت اضافی مقعد برخی مواقع ممکن است باعث ناراحتی و خارش شود؛ درصورتی‌که زگیل مقعدی سوزش و خارش همیشگی به همراه دارد و حتی ممکن است دچار خونریزی شود.

زگیل تناسلی از علل گوشت اضافه مقعد


بیماری کرون

یکی از بیماری‌های دستگاه گوارش این بیماری است که باعث التهاب دستگاه گوارش به‌خصوص روده‌ها می‌شود. از عوارض این بیماری یبوست و اسهال مزمن است که می‌تواند با تحریک پوست حساس ناحیه مقعد، علت ایجاد گوشت اضافه در این ناحیه باشد.


رابطه جنسی مقعدی

یکی از مهم‌ترین علل ایجاد گوشت اضافه مقعدی، رابطه جنسی از ناحیه مقعد است. این کار به دلیل آسیب زدن به عضلات اسفنکتر مقعد می‌تواند باعث ایجاد گوشت اضافه مقعدی شود. زمانی که زخم‌های ناشی از آسیب جوش می‌خورند گوشت اضافه در ناحیه ایجاد می‌شود.


اسهال

مدفوع شل یا اسهال نیز می‌تواند باعث ایجاد گوشت اضافه مقعدی شود؛ زیرا مدفوع ماهیت اسیدی دارد و می‌تواند باعث تحریک پوست حساس این ناحیه و به‌وجودآمدن گوشت اضافه مقعدی گردد.

اسهال از علل گوشت اضافه مقعد


تشخیص گوشت اضافه مقعدی

برای درمان این بیماری ابتدا باید فرد برای تشخیص این زائده به پزشک مراجعه کند. به طور معمول پزشک با یک معاینه فیزیکی ساده می‌تواند دست به تشخیص گوشت اضافه مقعد بزند. درصورتی‌که علائمی همچون خونریزی و التهاب نیز همراه بیمار باشد ممکن است پزشک لازم ببیند از گوشت اضافی مقعد نمونه‌برداری کند تا علت این عارضه را تشخیص دهد. اگر گوشت اضافه مقعد بیش از حد رشد کرده باشد، ممکن است از تصویربرداری روده بزرگ و روش سیگموئیدوسکوپی برای تشخیص علت این مسئله استفاده شود.


روش‌های درمان گوشت اضافی مقعدی

برای درمان گوشت اضافه مقعد به طور معمول از دو راه زیر استفاده می‌شود:


لیزر گوشت اضافه مقعدی

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان گوشت اضافه مقعد استفاده از لیزر است. پزشک با استفاده از لیزر به شکل سرپایی و بدون بیهوشی و تنها با استفاده از بی‌حسی موضعی، گوشت اضافه را از بین می‌برد.

درمان گوشت اضافه مقعدی با لیزر


عمل جراحی گوشت اضافی مقعدی

اگر به هر دلیلی امکان لیزر نباشد از روش جراحی برای ازبین‌بردن زائده مقعدی استفاده می‌شود. این روش چندان پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا روشی مانند لیزر می‌تواند بدون هیچ عارضه‌ای و به بهترین شکل به درمان گوشت اضافه مقعدی کمک کند.


آیا گوشت اضافه مقعدی با درمان‌های خانگی بهبود می‌یابد؟

جواب این سؤال منفی است. این عارضه به‌هیچ‌عنوان با روش‌های خوددرمانی در خانه برطرف نمی‌شود. گاهی حتی خوددرمانی می‌تواند باعث شدیدتر شدن وضعیت فرد شود. همان‌طور که گفته شد تنها روش درمان، لیزر گوشت اضافه مقعدی و جراحی است تا این بیماری برای همیشه درمان شود.


کلام پایانی

در جواب این سؤال که علت گوشت اضافه مقعد چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ باید گفت گوشت اضافه مقعد به یک زائده برآمده در اطراف ناحیه مقعد گفته می‌شود که نگران‌کننده نیست و خطری ندارد؛ اما به دلیل عوارضی که ایجاد می‌کند نیازمند درمان است. گوشت اضافه مقعد به دلایل مختلفی به وجود می‌آید و شناخت این دلایل کمک می‌کند تا افراد بتوانند سریع‌تر این بیماری را تشخیص دهند و برای درمان آن اقدام نمایند. جهت درمان این بیماری به افراد پیشنهاد می‌شود تا به متخصص گوارش یا جراح عمومی مراجعه کنند.

 

 

منابع :

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید