درمان شقاق با عسل یکی از روش‌های درمان سنتی این بیماری

درمان شقاق با عسل یکی از روش‌هایی است که برای درمان این عارضه نشیمنگاهی پیشنهاد می‌شود. در واقع درمان شقاق با عسل یکی از روش‌های درمان سنتی این بیماری است که می‌تواند برای برخی از درجات شقاق مقعدی کاربردی باشد. اینکه درمان شقاق با عسل مناسب شقاق در چه وضعیتی است باید با نظر پزشک تعیین شود. در مقاله امروز به شکل کامل به موضوع درمان شقاق با عسل یکی از روش‌های درمان سنتی این بیماری می‌پردازیم تا بدانید آیا مشکل شقاق شما با عسل قابل درمان هست یا نیست!

 

شقاق چیست؟

پیش از اینکه به این موضوع بپردازیم که درمان شقاق با عسل چگونه است بهتر است در مورد بیماری شقاق کمی اطلاعات داشته باشید.
بیماری شقاق یکی از بیماری‌های ناحیه نشیمنگاهی است که باعث ایجاد یک شکاف یا ترک باریک بر روی پوست ناحیه مقعد می‌شود. این بیماری می‌تواند احساس درد و یا کمی خونریزی را در هنگام اجابت مزاج به وجود آورد و به دو شکل حاد و مزمن دیده می‌شود.

شقاق چیست؟


روش درمان شقاق

روش درمان شقاق به نوع این بیماری باز می‌گردد. شقاق دو نوع دارد که به شرح زیر هستند:

 

  •  شقاق حاد: شقاق حاد به ‌نوعی شقاق گفته می‌شود که برای اولین بار در بدن فرد به وجود می‌آید و در کمتر از ۶ هفته از بین می‌رود. به طور معمول روش درمان شقاق در این دوره درمان‌های خانگی همچون درمان شقاق با عسل و همچنین درمان با دارو است. 
  • شقاق مزمن: اگر بیماری شقاق پس از بهبودی دوباره عود کند یا پس از ۶ هفته شقاق حاد درمان نشود، شقاق به مرحله مزمن می‌رسد. در این وضعیت بیمار نیاز دارد تا با استفاده از روش‌هایی همچون جراحی شقاق یا لیزردرمانی شقاق بیماری خود را درمان کند.

روش های درمان شقاق


درمان شقاق با عسل چگونه انجام می‌شود؟

عسل یکی از خوراکی‌های بسیار مفید و ضدالتهابی به شمار می‌رود و یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن درمان برخی از بیماری‌های نشیمنگاهی همچون شقاق است. عسل خواص ضدعفونی‌کننده دارد و می‌تواند با این خاصیت خود به درمان بیماری شقاق کمک کند. درمان فیشر با عسل به بیمارانی پیشنهاد می‌شود که شقاق آنها به مرحله مزمن نرسیده و با درمان‌های خانگی قابل‌بهبود است.


روش‌های درمان شقاق با عسل

برای درمان شقاق با عسل دو روش کلی وجود دارد:


استفاده از عسل به شکل موضعی

بهترین روش استفاده از عسل برای درمان فیشر استفاده از آن به شکل موضعی است. برای این کار باید به شکل مساوی عسل و روغن‌زیتون را با یکدیگر مخلوط کرد و روزی ۲ تا ۳ مرتبه بر روی زخم شقاق مالید.


استفاده از عسل به شکل خوراکی

استفاده از عسل به شکل خوراکی نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد. برای استفاده از خاصیت ضدالتهابی عسل می‌توان آن را با دم‌نوش‌های ضدالتهابی مخلوط کرد و سپس آن را به شکل نوشیدنی مصرف نمود.


میزان اثرگذاری عسل بر روی زخم شقاق

اینکه تا چه حد استفاده از عسل می‌تواند به درمان زخم شقاق کمک کند بسیار به وضعیت بیماری باز می‌گردد. در واقع اینکه این بیماری چگونه ایجاد شده و میزان پیشرفت آن چقدر بوده می‌تواند بر روی تأثیرگذاری عسل اثر داشته باشد. عسل به‌صورت کلی با کاهش التهاب و عفونت می‌تواند علائمی همچون سوزش و خارش را کاهش دهد؛ اما این تأثیر به عوامل مختلفی مرتبط است.

درمان شقاق با عسل



به افراد توصیه می‌شود درصورتی‌که درمان شقاق با عسل پس از یک هفته نتیجه‌ای نداشت جهت درمان به پزشک برای جراحی شقاق یا لیزردرمانی شقاق مراجعه شود. امروزه درمان شقاق با لیزر می‌تواند این عارضه را در زمانی کوتاه و بدون عوارض جانبی درمان کند و به همین دلیل یکی از روش‌های محبوب پزشکان و بیماران است.


دیگر روش‌های درمان سنتی بیماری شقاق

جدای از درمان شقاق با عسل روش‌های دیگری نیز برای درمان شقاق به شکل خانگی وجود دارد که به شرح زیر هستند:


درمان شقاق با کپسول ویتامین E

آزمایش‌های پزشکی نشان داده‌اند که استفاده از مایع داخل کپسول ویتامین E بین ۳ تا ۶ هفته بر روی زخم شقاق، می‌توان به بهبود آن کمک کند. کپسول ویتامین E خواص مرطوب‌کننده دارد و می‌تواند به‌عنوان ژل ضدالتهابی عمل کند.


درمان شقاق با روغن ‌زیتون

از روغن ‌زیتون نیز می‌توان به شکل موضعی استفاده کرد. این روغن حاوی‌تری گلیسیرید است و به بهبود شقاق کمک می‌کند. می‌توان روزی دو تا سه بار روغن زیتون را به ناحیه آسیب‌دیده مالید.

درمان شقاق با روغن زیتون


درمان شقاق با روغن نارگیل

یکی از روش‌های سنتی درمان شقاق استفاده از روغن نارگیل است. روغن نارگیل حاوی ‌تری گلیسیرید با زنجیره متوسط است که می‌تواند به‌راحتی از پوست عبور کند و ناحیه آسیب‌دیده شقاق را نرم نگه دارد. برای استفاده از روغن نارگیل برای درمان شقاق می‌توان چند بار در روز کمی از روغن را بر روی اسفنکتر مقعد مالید تا روند درمان طی شود.


درمان شقاق با آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا می‌تواند با خواص تسکین‌دهنده خود علائم بیماری شقاق را کاهش دهد و به التیام زخم کمک کند. برای استفاده از آلوئه‌ورا باید کمی از آن را با قاشق برداشته و روزی چند بار بر روی ناحیه آسیب‌دیده مالید.


چرا باید پیش از به کار بستن روش‌های درمان سنتی با پزشک مشورت کرد؟

همواره توصیه می‌شود که پیش از استفاده از روش‌های درمان خانگی با یک پزشک در مورد این روش‌ها مشورت شود. بسیاری مواقع ممکن است بیماری فرد در مرحله‌ای باشد که با درمان‌های خانگی همچون درمان شقاق با عسل بهبود نیابد و این مسئله باعث شود بیماری فرد شدیدتر شده و درمان‌های جدی‌تری نیاز داشته باشد. 

درمان شقاق با مشورت پزشک


کلام پایانی

درمان شقاق با عسل یکی از روش‌های درمان سنتی این بیماری محسوب می‌شود که می‌تواند در شرایطی برای درمان این بیماری مفید باشد. از عسل می‌توان به شکل موضعی و یا خوراکی برای درمان این بیماری استفاده کرد. بسیار مهم است که پیش از استفاده از عسل برای درمان شقاق با پزشک مشورت شود؛ زیرا تاثیرگذاری عسل به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آنها شرایط بیماری است. توصیه می‌شود از خوددرمانی خودداری گردد؛ زیرا در صورت عدم بهبودی، بیماری شقاق می‌تواند پیشرفت کند و نیاز به درمان‌های جدی‌تری همچون درمان شقاق با لیزر داشته باشد.

منبع:

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید