بهترین راه جلوگیری از شقاق مقعدی یا فیشر

اگر شقاق مقعدی دارید؛ می‌دانید که این زخم‌های کوچک می‌توانند زندگی شما را دشوار کنند. حدود 60 درصد از موارد مربوط به شقاق مقعدی طی چند هفته بهبود می‌یابند. در موارد شدید و مزمن، ممکن است جراحی مورد نیاز باشد، اما خطرات قابل توجهی از جمله احتمال بی‌اختیاری مدفوع در صورت آسیب دیدگی اسفنکتر مقعد را به همراه دارد.  طبق گفته متخصصان، برخی از انواع شقاق مقعدی‌ به لیزر و تزریق بوتاکس پاسخ می‌دهند. تعدادی از داروهای غیر جراحی برای کمک به بهبود شقاق مقعدی وجود دارند؛ اما بهترین راه همان پیشگیری است. در این مقاله به بهترین راه های جلوگیری از شقاق مقعدی یا فیشر اشاره می‌کنیم.

 

راه جلوگیری از شقاق مقعدی

 


شقاق مقعدی چیست؟

شقاق مقعدی یک برش کوچک یا اشک در پوشش مقعد است. این برش می‌تواند باعث درد شدید شود و حتی ممکن است هنگام عبور از مدفوع، کمی خون‌ریزی کند. رگه‌های خون را می‌توان در مدفوع یا بافت‌های مورد استفاده برای پاک کردن محل مشاهده کرد. بیشتر اوقات، پاره شدن آستر مقعد ناشی از مدفوع سخت و بزرگ در افراد یبوست است. برش‌ها در شش تا هشت هفته به طور خودکار به خودی خود بهبود می‌یابد. اگر این اتفاق نیفتد، به عنوان یک بیماری مزمن گفته می‌شود و مطمئناً باید یک متخصص ارولوژی یا متخصص گوارش را در نزدیکی شما ببینید. جدا از یبوست شدید، شرایط زیر می‌تواند منجر به شقاق مقعدی شود:

 

  •  فشار شدید در هنگام زایمان
  •  IBD (بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون)
  •  کاهش جریان خون به مقعد و روده (ناحیه آنورکلی)
  •  به عضلات اسفنکتر محکم
  •  سرطان مقعد
  •  عفونت‌های مقاربتی مانند HIV، تبخال و سفلیس

 

شقاق مقعدی چیست؟

 

بهترین راه های پیشگیری از شقاق مقعدی یا فیشر

پیشگیری بهتر از درمان است. اگر می‌توانید اقدامات احتیاطی را انجام دهید، لازم نیست به دنبال داروهای خانگی یا درمان شقاق مقعدی با لیزر باشید. در ادامه روش‌هایی وجود دارند که می‌توانید برای جلوگیری از شقاق مقعدی در مقعد خود دنبال کنید:


1- مصرف فیبر زیاد

یک رژیم غذایی غربی فاقد فیبر، مدفوع سخت سنگی و پارگی در کانال مقعد است که می‌تواند منجر به شقاق مقعدی و بواسیر شود. خوردن میوه، سبزیجات و غلات کامل و نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز بهترین راه حل‌ها و اقدامات پیشگیرانه‌ای است که می‌توانید برای شقاق مقعدی استفاده کنید.


یبوست یکی از عوامل اصلی است که منجر به شقاق مقعدی می‌شود. برای جلوگیری از یبوست باید بسیاری از غذاهای غنی از فیبر از جمله سبزیجات و میوه‌ها را بخورید. شما همچنین باید با مصرف کافی یا حتی کمی بیشتر آب و سایر مایعات خود را هیدراته نگه دارید. غذاهای غنی از فیبر عبارتند از:

  • گلابی، توت فرنگی، آووکادو، سیب، تمشک، موز، هویج، آبی و توت فرنگی، چغندر، کلم بروکلی، انبه، گواوا
  •  سیب زمینی
  • سبوس گندم
  •  سبوس
  • غلات کامل اعم از برنج قهوه‌ای، جو دوسر، پاپ کورن، ماکارونی کامل دانه، غلات
  •  لوبیا، نخود فرنگی، عدس
  • دانه‌های آفتابگردان، دانه کدو تنبل، پسته و بادام

 

در کل، بدن شما باید حداقل 25 گرم فیبر در روز دریافت کند. توجه داشته باشید که شما باید به آرامی فیبر را شروع کنید و سپس به تدریج مقدار را افزایش دهید تا از گاز موجود در معده خودداری کنید.


توجه: خوردن فیبر بیشتر مدفوع شما را نرم می‌کند، اما می‌توانید با روغن کاری دهانه مقعد قبل از هر حرکت روده، از کانال مقعد خود محافظت کنید. استفاده از وازلین می‌تواند گزینه خوبی باشد.

 

مصرف فیبر زیاد برای جلوگیری از شقاق


2- نوشیدن مایعات و آب کافی

اگر در یک روز مقادیر کافی آب و مایعات دیگر مصرف نمی‌کنید، بدن شما کم آب می‌شود. مدفوع داخل بدن شما نیز آب را از دست می‌دهد. نوشیدن مقدار زیادی آب، مدفوع شما را نرم می‌کند و عبور آن آسان‌تر می‌شود. هنگامی که ما به مایعات اشاره می‌کنیم، لطفاً توجه داشته باشید که منظورمان الکل نیست. الکل در واقع باعث کم آبی می‌شود. مصرف قهوه زیادی نیز کم آبی می‌آورد.


3- جلوگیری از رفتن به دستشویی

هنگامی که بدنتان به شما نشان می‌دهد که باید مدفوع را خارج کنید، باید این کار را انجام دهید. در صورت انجام اجابت مزاج، مدفوع سفت می‌شود. پس نباید اجابت مزاج را طولانی‌تر نگه دارید یا نباید به تعویق بیفتد. هر چه مدفوع را درون خود نگه دارید، خشک‌تر و سخت‌تر می‌شود. در این میان می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

 

  • همانطور که قبلاً گفته شد، خود را متوقف نکنید. به بدن خود فرصت کافی بدهید تا مدفوع را رها کنید. مطمئن شوید که وقت زیادی را در دستشویی نمی‌گذرانید.
  • فشار آوردن سخت به خود منجر به پاره شدن روکش مقعد خواهد شد. بنابراین، سعی کنید این کار را نکنید.
  • پس از اتمام کار، با آب گرم و صابون خود را به آرامی پاک یا تمیز کنید.
  • از دستمال نرم، بدون رنگ و بدون شیمیایی استفاده کنید.
  • اگر از اسهال رنج می‌برید، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

 

4- تمرین و ورزش‌های روزانه

یک تمرین خفیف برای حدود 30 دقیقه در روز می‌تواند دستگاه گوارش شما را سالم نگه دارد. هرچه وزن بیشتری داشته باشید، احتمال عرق کردن بیشتر است. تعریق در ناحیه مقعد شما پوست را تحریک می‌کند و باعث بهبودی شقاق مقعدی می‌شود. پس برای افرادی که اضافه وزن دارند، ورزش توصیه می‌شود. دویدن یا پیاده روی به همراه نوشیدن آب زیاد می‌تواند یبوست را برطرف کند.

 

ورزش روزانه برای پیشگیری از شقاق


5- مصرف مداوم انواع ملین‌

اگر اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی شما در صورت لزوم به شما کمکی نمی کند، ممکن است لازم باشد مکمل‌های فیبر را اضافه کنید. در کنار مکمل‌ها، می‌توانید ملین نیز بگیرید. به طور کلی، ملین با افزایش توانایی مدفوع در نگه داشتن مایعات بیشتر در نتیجه عبور نرم و آسان آن‌ها کمک می‌کنند. برخی از ملین‌ها به روده بزرگ کمک می‌کنند تا در صورت لزوم برای عبور مدفوع کمک کنند.


انواع دیگر ملین با افزایش مقدار آب در روده، روغن کاری مدفوع به گونه ای که حرکت نرم‌تر باشد، آب را به داخل روده بزرگ می‌کشاند یا با تحریک عضلات موجود در روده‌ها برای بستن حرکات روده کمک می‌کند. بهتر است با پزشک شقاق خود صحبت کنید و بدانید کدام نوع ملین برای شما بهتر کار خواهد کرد.


اگر حتی پس از پیروی از شیوه زندگی سالم و داشتن رژیم غذایی مغذی، هنوز از شقاق مقعدی رنج می‌برید، باید یک پزشک متخصص را ببینید که شقاق مقعدی خود را تحت درمان قرار می‌دهد. او می‌تواند مشکل را تشخیص دهد و علت اصلی مشکل شما را پیدا کند. او سپس می‌تواند برای درمان شقاق مقعدی به شما داروها بپردازد یا ممکن است طبق تشخیص وی، تحت عمل جراحی قرار گیرد.


ممکن است عجیب به نظر برسد که نه تنها مدفوع سخت و یبوست می‌تواند شقاق مقعدیی مقعد را بدتر کند، بلکه اسهال نیز می‌تواند. مدفوع آبکی می‌تواند بافت‌های اطراف خود را نرم کند و همچنین حاوی اسیدی است که می‌تواند ناحیه مقعد را بسوزاند. اگر به سمت مدفوع شل تمایل دارید و شقاق دارید، مصرف مکمل‌های فیبر با حداقل آب می‌تواند مدفوع شما را محکم کند. این داروهای طبیعی را امتحان کنید تا اسهال خود را متوقف کنید.


دیگر راه های جلوگیری از شقاق مقعدی یا فیشر عبارتند از:

 

  • از هیدروکورتیزون استفاده کنید: کرم‌های موضعی بدون نسخه حاوی هیدروکورتیزون می‌توانند به کاهش التهاب که اغلب با خارش مقعد همراه است، کمک کنند.
  • محصولات ویتامینه را امتحان کنید: پمادهای بدون نسخه حاوی ویتامین‌های A و D و همچنین آلوئه ممکن است به ویژه برای تسکین دهنده درد و کمک به شقاق مقعدی مفید باشند.
  • در یک لگن آب گرم بنشینید: این که آیا شما لگن را با آب گرم پر کرده‌اید یا به داخل وان می‌روید، آب گرم به آرامش عضلات اسفنکتر مقعد کمک می‌کند، جریان خون را افزایش می‌دهد و بخش عمده‌ای از ناراحتی از شقاق‌ها را کاهش می‌دهد.
  • غذاهای مناسب مصرف کنید: در حالی که هیچ غذایی به طور مستقیم باعث شقاق نمی‌شود، برخی از غذاها ممکن است بافت کانال مقعد را تحریک کنند. غذاهای گرم و تند و همچنین کافئین تحریک کننده هستند. کافئین اضافی احتمالاً عامل اصلی خارش مقعد است.
  •  از کاغذ توالت خوب استفاده کنید: کاغذ توالت خشن و پاک کردن بیش از حد باعث تحریک مقعد می‌شود. فقط از کاغذ توالت سفید و با کیفیت بالا استفاده کنید. عطرها و رنگ‌ها می‌توانند مقعد را تحریک کنند. قبل از پاک کردن می‌توانید کاغذ توالت را با مرطوب کردن آن با آب نرم کنید. استفاده از وازلین پس از حمام می‌تواند به تسکین خارش نیز کمک کند.
  •   از رابطه مقعدی پرهیز کنید: اگر شقاق مقعدی دارید، آنال سکس را کنار بگذارید. یکی از عوامل اصلی ایجاد شقاق مقعدی، آنال سکس است. حتی اگر شقاق مقعدی ندارید، در زمان برقراری رابطه از مقعد بهتر است ناحیه را روغن کاری کنید تا پارگی و شکاف ایجاد نشود.

 

کلام آخر

شقاق‌ها نیازی به مراقبت ویژه پزشکی ندارند؛ مگر اینکه همچنان ادامه‌دار باشند. احتیاط واقعی در مورد شقاق‌ها این نیست که آن‌ها را برای همیشه خاموش کنید، زخم که بهبود نمی‌یابد ممکن است سرطانی شود. اگر شقاق مقعدی دارید که طی 4 تا 8 هفته بهبود نمی‌یابند، آن را نزد پزشک متخصص ارزیابی کنید. علاوه بر این، اگر متوجه تخلیه مخاط از مقعد خود هستید، به سرعت به نزد پزشک بروید. در صورت وجود درد مداوم، احتمال تشکیل آبسه وجود دارد. در هر صورت، این پزشک است که به شما در رفع مشکل کمک زیادی می‌کند.

منبع:

 

مریم رضوی گفت:
این مقاله خیلی بهم کمک کرد. حتی نمی‌دونستم شقاق مقعدی چی هست الآن می‌دونم چطور ازش جلوگیری کنم. و از چه مواد غذایی استفاده کنم .
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید