مهم‌ترین باورهای غلط درباره فیستول

بیماری فیستول یکی از بیماری‌هایی است که در ناحیه نشیمنگاه به وجود می‌آید و باعث ارتباط روده بزرگ به پوست اطراف مقعد به وسیله یک کانال غیرطبیعی می‌شود. بیماری فیستول نیازمند درمان فوری است تا از پیشرفت بیماری و سخت‌تر شدن روند درمان جلوگیری شود. بر اثر بیماری فیستول مشکلاتی همچون التهاب پوست، خروج ترشحات بد بو از ناحیه فیستول، درد ثابت و یا ضربان‌دار و... به وجود می‌آیند و  شرایط ناخوشایندی برای بیمار ایجاد می‌شود. در مورد بیماری فیستول تصورات اشتباهی وجود دارد که گاهی این باورهای غلط در مورد فیستول باعث تعویق روند درمان و مشکلات بسیاری برای فرد می‌شوند. در ادامه مقاله به باورهای غلط درباره فیستول به شکل کامل خواهیم پرداخت.

 

از باورهای غلط درباره فیستول بیشتر بدانید

بسیاری باورهای غلط درباره فیستول وجود دارند که باعث می‌شوند افراد در شناسایی و درمان این بیماری با مشکلاتی مواجه شوند. شناخت باورهای غلط درباره فیستول کمک می‌کند تا فرد پس از مشاهده علائم این بیماری، هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کند. 

از جمله باورهای غلط درباره فیستول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

فیستول مقعد همیشه به دلیل رعایت نکردن بهداشت ایجاد می‌شود

یکی از باورهای غلط درباره فیستول نقش عدم رعایت بهداشت در ابتلا به آن است. در حالی که رعایت بهداشت مهم است، اما فیستول مقعدی می‌تواند به علل مختلفی از جمله عفونت، آبسه، بیماری کرون، آسیب یا عوامل دیگر ایجاد شود. بهداشت خوب می‌تواند به پیشگیری از برخی فیستول‌ها کمک کند، اما تنها علت آن نیست؛ بنابراین اینکه بیمار تصور می‌کند به دلیل عدم رعایت بهداشت به این بیماری مبتلا شده باور کاملاً اشتباهی است.

فیستول مقعدی فقط مردان را درگیر می‌کند

یکی دیگر از باورهای غلط درباره فیستول این است که این بیماری مختص مردان است. فیستول مقعدی می‌تواند بر افراد از هر جنسیت تأثیر بگذارد و این بیماری مختص مردان نیست. عوامل مختلفی همچون سبک زندگی، ابتلا به بیماری آبسه و... می‌توانند در ابتلا فرد به فیستول مقعدی در زنان و مردان مؤثر باشند و این مسئله ارتباطی به جنسیت فرد ندارد.

بیمار فیستول

فیستول مقعد همیشه دردناک است

با اینکه فیستول مقعدی می‌تواند دردناک باشد؛ اما ممکن است بدون درد نیز باشد. این مسئله به خصوص در مراحل اولیه بیماری فیستول بسیار شایع است. درد یا ناراحتی بیماری فیستول از فردی به فرد دیگر متفاوت است و نمی‌توان این علامت را در همه افراد مشاهده کرد.

درد فیستول مقعدی

فیستول مقعدی خود به خود بهبود می‌یابد

یکی دیگر از باورهای غلط درباره فیستول این است که این بیماری می‌تواند به شکل خودبه‌خود درمان شود. فیستول مقعدی به ندرت بدون درمان بهبود می‌یابد. انواع فیستول به‌مرورزمان پیچیده‌تر و مشکل‌سازتر می‌شوند و روند درمان را با مشکلات بیشتری مواجه می‌سازند؛ بنابراین جستجوی مراقبت‌های پزشکی ضروری است و باید حتماً فرد برای درمان این بیماری اقدام کند.

فیستول مقعدی را در صورتی که دردناک نباشد می‌توان نادیده گرفت

نادیده گرفتن فیستول مقعدی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. حتی اگر در حال حاضر بیماری فیستول باعث درد نمی‌شود؛ اما می‌تواند منجر به عوارض شود و مشکلات بسیاری را در روند درمان به وجود آورد. به همین دلیل با شناخت علائم فیستول باید هرچه سریع‌تر برای درمان این بیماری به پزشک مراجعه کرد.

لیزردرمانی می‌تواند تمام فیستول‌های مقعدی را درمان کند

از جمله باورهای غلط درباره فیستول این است که لیزردرمانی برای درمان تمام انواع فیستول مناسب است. باید در نظر داشت درمان فیستول مقعدی با لیزر یک گزینه است؛ اما ممکن است برای همه انواع فیستول مناسب نباشد. انتخاب درمان بستگی به ویژگی‌های خاص فیستول دارد و روش‌های جراحی سنتی ممکن است در برخی موارد مناسب‌تر باشند. به همین دلیل این پزشک است که می‌تواند تشخیص دهد فیستول فرد با لیزر بهتر درمان می‌شود و یا روش جراحی.

لیزردرمانی فیستول همیشه بدون درد است

در حالی که لیزردرمانی روش کم تهاجمی است، اما ممکن است باعث ناراحتی یا درد خفیف در طول و بعد از عمل شود. به همین دلیل از استراتژی‌های مدیریت درد اغلب برای اطمینان از راحتی بیمار پس از لیزردرمانی استفاده می‌شود.

تمام فیستول‌های مقعدی نیاز به جراحی دارند

یکی از باورهای غلط درباره فیستول این است که افراد تصور می‌کنند این بیماری فقط با روش جراحی درمان‌پذیر است. این باور اشتباه گاهی باعث می‌شود بیماران مبتلا به فیستول مقعدی به دلیل ترس از جراحی و عوارض آن، به موقع برای درمان اقدام نکنند. باید دانست که بسیاری از انواع فیستول با روش لیزردرمانی قابل بهبود هستند و همیشه این بیماری نیاز به جراحی ندارد.

جراحی فیستول

بیماری فیستول را می‌توان با داروهای گیاهی درمان کرد

یکی از مهم‌ترین باورهای غلط درباره فیستول این است که داروهای گیاهی در درمان آن مؤثرند. این باور کاملاً اشتباه است؛ زیرا بیماری فیستول فقط با استفاده از روش جراحی یا لیزردرمانی فیستول قابل درمان است. برخی از داروهای گیاهی شاید بتوانند علائم بیماری فیستول را به شکل موقت تسکین دهند؛ اما به هیچ عنوان نقشی در درمان این بیماری ندارند. بسیاری از افراد که با داروهای گیاهی اقدام به خوددرمانی می‌کنند فقط باعث تشدید بیماری و سخت‌تر شدن روند درمان می‌شوند.

فیستول یک بیماری نادر است

بسیاری از بیماران تصور می‌کنند فیستول یک بیماری نادر نشیمن‌گاهی است و همین مسئله باعث می‌شود آنها دچار نگرانی بسیاری شوند. این باور کاملاً اشتباه است؛ زیرا بیماری فیستول یکی از بیماری‌های شایع نشیمنگاهی محسوب می‌شود که افراد بسیاری را سالانه درگیر خود می‌کند.

بیماری فیستول یک بیماری شرم‌آور است

این باور اشتباه درباره فیستول در بسیاری از بیماران دیده می‌شود و کاملاً غلط است. بیماری فیستول یک بیماری کاملاً طبیعی است و بیماران نباید از ابتلا به آن دچار احساس شرم و خجالت شوند.

خجالت از فیستول

بیماری فیستول فقط در افراد مسن به وجود می‌آید

با وجود اینکه ممکن است بیماری فیستول در افراد مسن بیشتر دیده شود؛ اما این بیماری می‌تواند در هر سنی فرد را مبتلا کند. این بیماری مختص به سن خاصی نیست و در هر گروه سنی دیده می‌شود.

 

علائم بیماری فیستول مقعدی

شناخت علائم فیستول مقعدی نقش مهمی در تشخیص این بیماری دارد. این علائم به شرح زیر هستند:

  • وجود آبسه‌های مکرر و دائمی در اطراف مقعد
  • مشاهده سوراخ فیستول در پوست اطراف ناحیه مقعد
  • التهاب در پوست اطراف ناحیه مقعد
  • خروج ترشحات بدبو از محل فیستول
  • بی‌اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده
  • تورم و قرمزی در اطراف ناحیه مقعد
  • وجود درد با ریتم ثابت و یا ضربان‌دار بااحساس سوزش

علائم فیستول

 

کلام پایانی

آشنایی با باورهای غلط درباره فیستول بسیار اهمیت دارد تا افراد روند درمان بیماری خود را به تعویق نیندازند. بسیاری از باورهای غلط درباره فیستول باعث می‌شود بیماران در زمان مناسب اقدام به درمان بیماری خود نکنند و همین مسئله باعث پیشرفت بیماری و سخت‌تر شدن روند درمان گردد. بسیار مهم است که با شناسایی علائم این بیماری، هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام گردد تا با روش‌های ساده‌ای همچون لیزردرمانی این بیماری برای همیشه درمان شود.

 

منابع:

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید