علائم و درمان فیستول در مردان

فیستول مقعدی در مردان یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از آقایان با آن درگیرند. فیستول که باعث اتصال غیرطبیعی روده بزرگ به پوست اطراف دهانه مقعد می‌شود به دلایل مختلفی در مردان به وجود می‌آید. این بیماری نیازمند درمان است؛ زیرا با علائم آزاردهنده‌ای همراه است و از طرفی عدم درمان می‌تواند باعث پیشرفت عارضه و سخت‌تر شدن روند درمان شود. در ادامه با علائم و درمان فیستول در مردان آشنا خواهید شد.

 

فیستول مقعدی در مردان

احتمالا شما پاسخ سوال فیستول مقعدی چیست را نمی‌دانید. فیستول مقعدی در مردان به یک اتصال غیرطبیعی دو اندام غیرمرتبط به یکدیگر از طریق یک مجرا گفته می‌شود. این بیماری می‌تواند هم در مردان و هم در زنان دیده شود؛ هرچند در مردان شایع‌تر است. یکی از علل اصلی ایجاد فیستول مقعدی را آبسه مقعدی می‌دانند که کیسه‌های پر از چرک در ناحیه مقعد هستند. آبسه در صورت عدم درمان می‌تواند باعث ایجاد فیستول مقعدی در مردان شود.

علائم فیستول مقعدی در آقایان

 

انواع فیستول در مردان 

بیماری فیستول انواع مختلفی دارد که با توجه به مکان فیستول نام‌گذاری می‌شوند. انواع فیستول به شرح زیر هستند:

  • فیستول اینتر اسفنکتریک
  • فیستول ترانس اسفنکتریک
  • فیستول سوپر اسفنکتریک
  • فیستول اکسترا اسفنکتریک
  • فیستول زیر مخاطی

فیستول بر اساس انواع خود می‌تواند بسیار کوتاه و ساده و یا بسیار طولانی و پیچیده باشد. به طور مثال فیستول زیر مخاطی ساده‌ترین نوع فیستول مقعدی نامیده می‌شود و فیستول اینتر اسفنکتریک شایع‌ترین نوع فیستول است که ۷۰ درصد افراد مبتلا به فیستول آن را تجربه می‌کنند.

 

علائم فیستول در آقایان

علائم فیستول در آقایان بسیار وابسته به محل فیستول و شدت آن است. به صورت کلی اما می‌توان علائم فیستول در آقایان را به شکل زیر برشمرد:

  • سوزش و خارش در نواحی اطراف مقعد
  • تغییر رنگ پوست اطراف مقعد
  • مشاهده یک سوراخ بر روی پوست نزدیک مقعد
  • خروج ترشحات چرکی بد بو از یک یا چندین سوراخ در اطراف مقعد 
  • وجود برجستگی دردناک و سفت در ناحیه مقعد
  • احساس درد با ریتم ثابت و ضربان‌دار همراه با احساس سوزش 
  • وجود آبسه‌های مکرر و دائمی در اطراف مقعد 
  • تب ناشی از گسترش عفونت در بدن 

نحوه درمان تخصصی فیستول در آقایان

 

علت فیستول مقعدی در مردان

دلایل مختلفی می‌توانند باعث ابتلا مردان به فیستول مقعدی شوند که مهم‌ترین آنها آبسه مقعدی است. در ادامه با این دلایل به شکل کامل‌تر آشنا می‌شوید:

آبسه مقعدی

آبسه مقعدی که از آن به عنوان اصلی‌ترین علت فیستول مقعدی در مردان نام برده می‌شود در اثر بسته شدن دهانه غدد کوچک مقعدی و عفونت آنها به وجود می‌آید. آبسه در صورت عدم درمان می‌تواند مهم‌ترین علت به وجود آمدن فیستول مقعدی در مردان باشد.

بیماری کرون

یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند باعث ایجاد فیستول در مردان شود بیماری کرون است. این بیماری را التهاب روده نیز می‌نامند که گاهی می‌تواند تمام دستگاه گوارش را درگیر خود کند. از جمله علائم این بیماری می‌توان به درد در ناحیه شکم، خونریزی از مقعد و کاهش اشتها اشاره کرد.

بیماری‌های جنسی

برخی مواقع عفونت‌های ناشی از باکتری‌هایی همچون «سفلیس» و «کلامیدیا» که راه انتقالشان از طریق رابطه جنسی است، می‌تواند علت فیستول در مردان باشد.

ضربه خوردن مقعد

گاهی مواقع ضربه‌ای که به ناحیه مقعد وارد می‌شود با ایجاد زخم، آسیب بافتی و تغییر شکل سلولی می‌تواند به فیستول در مردان منتهی شود.

هیدرآدنیت چرکی

این بیماری از جمله بیماری‌های پوستی مزمن به شمار می‌رود که بر اثر آن غدد عرق دچار عفونت می‌شوند و این مسئله آبسه و زخم را در ناحیه مقعد به همراه دارد. اگر این بیماری درمان نشود می‌تواند علت فیستول مقعدی در مردان باشد.

بیماری ایدز

افرادی که به بیماری‌هایی همچون ایدز مبتلا هستند سطح ایمنی بدن آنها ضعیف‌تر است و همین مسئله باعث می‌شود احتمال ابتلا فرد به فیستول در این شرایط بالا رود.
علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد دلایل زیر نیز می‌توانند احتمال ابتلا فیستول مقعدی در مردان را افزایش دهند:

  • سرطان راست روده
  • بیماری سل
  • عوارض ناشی از جراحی در اطراف ناحیه مقعد
  • بیماری دیورتیکولیت روده

 

درمان فیستول در آقایان چگونه انجام می‌شود؟

فیستول مقعدی به شکل خود به خود درمان نمی‌شود و حتی درمان‌های خانگی و یا دارویی هیچ تأثیری در بهبود آن ندارند. قبل از هر چیزی باید بهترین دکتر فوق تخصص فیستول در محل زندگی خود را بیابید و سپس با مشورت از او، یکی از روش‌های زیر برای درمان را در پیش بگیرید:

فیستول مقعدی در مردان به چه علت است؟

درمان فیستول با گذاشتن ستون

یکی از روش‌های درمان فیستول در آقایان قرار دادن ستون (seton) یا یک رشته سیلیکونی نازک در داخل فیستول است. گذاشتن این ستون باعث می‌شود فیستول از داخل تخلیه شود و به مرور بهبود یابد. گاهی وقت‌ها این روش در کنار عمل جراحی فیستول استفاده می‌شود.

درمان فیستول با چسب فیبرین

یکی از روش‌های درمان فیستول مقعدی در مردان استفاده از چسب فیبرین یا چسب بیولوژیک است. در این روش چسب فیبرین به داخل فیستول تزریق می‌شود. این چسب باعث فعال شدن «ترومبین» می‌شود و با ایجاد یک لخته فیبرین، مجرای فیستول بسته می‌شود. از این روش به عنوان جایگزین جراحی معمولی استفاده می‌کنند. 

فیستولوتومی

یکی از جراحی‌های بسیار معروف برای درمان فیستول مقعدی در مردان «فیستولوتومی» است. در این روش جراح در تمام طول فیستول یک برش ایجاد می‌کند تا فیستول باز شود. سپس جراح فیستول را به دقت حذف می‌کنند و برش انجام شده را دوباره می‌بندد.

پلاگین بیو پروتز

در این روش یک پلاگ به شکل مخروطی و از بافت پروتئین وارد دهانه داخلی فیستول می‌شود تا آن را مسدود کند.

لیزر درمانی فیستول

یکی از روش‌های بسیار مؤثر برای درمان فیستول که بسیار کاربردی است لیزردرمانی فیستول نام دارد. این روش کم تهاجمی در مدت زمان کوتاه و بدون نیاز به بیهوشی و بستری شبانه بیماری فیستول مقعدی در مردان را درمان می‌کند. درمان فیستول با لیزر درد و خونریزی ندارد و به همین دلیل دوره نقاهت آن بسیار مختصر و کوتاه است و بیمار می‌تواند به راحتی پس از لیزر کارهای روزمره خود را از سر بگیرد.

 

راه‌های پیشگیری از فیستول مقعدی در مردان

از آنجایی که بیمار فیستول مقعدی در مردان در اثر عوامل خارج از کنترل رخ می‌دهد گزینه‌ای را نمی‌توان به عنوان روش پیشگیری از فیستول معرفی کرد. با این وجود رعایت برخی نکات می‌تواند کمک کند تا افراد کمتر در معرض این عارضه نشیمنگاهی قرار بگیرند. از جمله این اصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رعایت بهداشت فردی 
  • خودداری از برقراری رابطة جنسی مقعدی
  • درمان یبوست
  • داشتن فعالیت بدنی و تحرک در طول روز
  • خودداری از مصرف مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی
  • مصرف به اندازه آب کافی در طول روز
  • داشتن یک رژیم غذایی پرفیبر حاوی میوه‌ها و سبزی‌های تازه

آیا فیستول مقعدی در مردان خطرناک است؟

بیماری فیستول مقعدی به خودی خود بیماری خطرناکی نیست؛ اما علائم این بیماری می‌تواند برای فرد بسیار آزاردهنده و دردناک باشد و به همین دلیل نیازمند درمان فوری است. از طرفی عدم درمان این بیماری می‌تواند آن را پیچیده‌تر کند و همین مسئله باعث شود روند درمان بیماری با چالش‌های بیشتر روبرو باشد. با توجه به دلایل اشاره شده به بیماران توصیه می‌شود با مشاهده علائم فیستول هرچه سریع‌تر برای مداوا اقدام کنند.

 

کلام پایانی

بیماری فیستول در مردان یکی از بیماری‌های شایع نشیمنگاهی در آنها به شمار می‌رود که نیازمند درمان فوری است. بیماری فیستول در آقایان با بیماری فیستول به شکل کلی تفاوتی ندارد و به روش‌های رایج درمان فیستول مداوا می‌شود. ساده‌ترین و بهترین روش درمان فیستول در مردان لیزردرمانی است که در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون عوارض بیماری فیستول را برای همیشه مداوا می‌کند.

منبع:

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید