عوارض جراحی کیست مویی چیست؟

بیماری کیست مویی یکی از بیماری‌های شایع نشیمنگاهی به شمار می‌رود که با درد و عوارض خود می‌تواند زندگی روزانه فرد را با اختلال مواجه سازد. این بیماری فقط از طریق روش جراحی و لیزر کیست مویی قابل مداوا است و هیچ‌کدام از روش‌های درمان خانگی یا استفاده از داروها در بهبود این بیماری نقشی ندارند. جراحی کیست مویی به عنوان یکی از روش‌های قدیمی درمان این بیماری دارای عوارضی است که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.


روش‌های درمان کیست مویی چگونه است؟

 پیش از آشنایی با عوارض کیست مویی بسیار مهم است که افراد با روش‌های درمان کیست مویی آشنا باشند. درمان کیست مویی مقعدی به دو شکل زیر انجام می‌شود:

جراحی کیست مویی

جراحی کیست مویی یکی از روش‌های قدیمی جهت درمان بیماری کیست مویی است. این روش درمانی به دو شکل باز و بسته انجام می‌شود:

  • جراحی کیست مویی به روش باز

جراحی باز کیست مویی در اتاق عمل و به طور معمول تحت بیهوشی کامل و یا بی‌حسی از ناحیه کمر به پایین انجام می‌شود. در این جراحی پزشک متخصص بافت آسیب‌دیده را به شکل کامل به همراه نواحی اطراف آن از بدن خارج می‌کند. پس از این کار در محلی که بافت از آن خارج شده یک حفره به وجود می‌آید. در روش جراحی باز دهانه این گودال بخیه زده نمی‌شود و داخل آن را با پانسمان پر می‌کنند. این پانسمان باید حدود ۲ تا ۳ ماه هر روز تعویض شود تا زخم از کف خود شروع به ترمیم کرده و بافت سالم داخل حفره را پر کند.

  • جراحی بسته کیست مویی

در روش جراحی بسته مداوا به همان شکل جراحی باز انجام می‌شود و تفاوت آن در مرحله آخر این نوع از جراحی است. در این روش به جای اینکه حفره به شکل باز باقی بماند آن را بخیه می‌زنند. این روش اگرچه به دلیل بخیه زدن احتمال عفونت کمتری دارد و دوره بهبودی آن کوتاه‌تر است؛ اما در آن احتمال بازگشت بیماری وجود دارد و باید در انتخاب این روش به این نکته توجه کرد.

جراحی کیست مویی

لیزردرمانی کیست مویی

لیزردرمانی کیست مویی یک روش کم تهاجمی برای درمان این بیماری به شمار می‌رود. این روش با استفاده از دستگاه‌های لیزر CO2 انجام می‌شود و نیازی به بیهوشی و بستری شبانه ندارد. در این روش جراح یک حفره در حدود  0.5 تا 1سانت ایجاد می‌کند و سپس کیست را از داخل آن بیرون می‌آورد. سپس با استفاده از هندپیس لیزر محل کیست تحت درمان قرار می‌گیرد و عروق میکرونی مسدود می‌شوند. این شیوه درمان کمک می‌کند بیمار پس از عمل درد و خونریزی نداشته باشد. در نهایت ناحیه تحت درمان با محلول مخصوص شستشو داده می‌شود و بدون نیاز به بخیه لیزر درمانی پایان می‌یابد.

لیزر کیست مویی


جراحی کیست مویی چه عوارضی دارد؟

یکی از دغدغه‌های بسیاری از بیماران این است که جراحی کیست مویی چه عوارضی دارد. باید در نظر داشت در میان روش‌های گفته شده لیزردرمانی عوارض خاصی ندارد و بیمار می‌تواند پس از لیزردرمانی و بعد از یک استراحت یک تا دو روزه امور روزمره خود را دنبال کند. در مورد روش جراحی کیست مویی باید به عوارض این روش درمانی توجه داشت.
از جمله عوارض جراحی کیست مویی موارد زیر هستند:

عفونت

از آنجایی که در روش جراحی باز داخل حفره کیست مویی با پانسمان پر می‌شود احتمال عفونت در این روش وجود دارد. در واقع بسیار مهم است پانسمان کیست مویی هر روز به شکل درستی تعویض شود تا از عفونت آن جلوگیری گردد.

احساس درد و ناراحتی

به دلیل اینکه محل کیست مویی با چاقوی جراحی مورد درمان قرار گرفته و در نهایت این ناحیه پس از مداوا زخمی است احساس درد و ناراحتی در بسیاری از بیماران دیده می‌شود.

احساس درد یکی از عوارض جراحی کیست مویی

خونریزی

پس از جراحی ممکن است برخی از افراد با خونریزی از ناحیه کیست مواجه شوند که باید حتماً این مسئله با پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

جای زخم

یکی از عوارض جراحی کیست مویی این است که ممکن است پس از بهبودی بخیه یا بسته شدن زخم جای اسکار بر روی پوست باقی بماند و باعث ایجاد ظاهر ناخوشایندی در این ناحیه شود.

واکنش به داروهای بیهوشی

از آنجایی که در جراحی کیست مویی از بیهوشی موضعی یا بیهوشی کامل استفاده می‌شود ممکن است بیمار نسبت به این داروها واکنش آلرژیک نشان دهد و یا مشکلات تنفسی برای او رخ دهد.

عود مجدد کیست

یکی از عوارض جراحی کیست مویی احتمال بازگشت دوباره بیماری است. اگر جراحی به شکل درستی انجام نشده باشد یا بیمار مراقبت‌های پس از جراحی را به درستی رعایت نکند احتمال بازگشت بیماری در این روش درمان بسیار زیاد است.
عوارض نام برده از جمله عوارض معمولاً نادر هستند و در بیشتر موارد جراحی کیست مویی عوارضی ندارد. بسیار مهم است بیماران جراحی کیست مویی را به دست یک پزشک حاذق بسپرند و مراقبت‌های لازم را پس از آن به درستی انجام دهند تا بدون هیچ مشکلی بیماری آنها برای همیشه درمان شود.

خونریزی یکی از عوارض جراحی کیست موی


چگونه از عوارض جراحی کیست مویی بکاهیم؟

برای اینکه افراد بتوانند دوران نقاهت پس از جراحی را به درستی طی کنند بسیار مهم است تا با استفاده از مراقبت های لازم پس از جراحی کیست مویی به کاهش عوارض این بیماری کمک کنند. از جمله این مراقبت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رعایت بهداشت محل جراحی: بسیار مهم است که بهداشت ناحیه جراحی شده به شکل کامل رعایت شود. افرادی که جراحی باز را تجربه کرده‌اند باید هر روز پانسمان زخم خود را به کمک فرد دیگری تعویض کنند. تمیز نگه داشتن بخیه زخم نیز بسیار مهم است تا از عفونت آن جلوگیری شود.
  • اجتناب از نشستن‌های طولانی‌مدت:  از آنجایی که نشستن می‌تواند به ناحیه جراحی شده فشار وارد کند و بهبود بیماری به تأخیر بیفتد باید از نشستن‌های طولانی مدت اجتناب کرد.
  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها: در صورتی که پزشک آنتی‌بیوتیک‌های لازم را تجویز کرده باید حتماً با مصرف آنها از بروز عفونت در این ناحیه جلوگیری کرد.
  • پرهیز از فعالیت‌های سنگین: بسیار مهم است در هفته‌های اول پس از جراحی افراد از انجام فعالیت‌های سنگین یا ورزش‌های پرفشار خودداری کنند تا ناحیه جراحی شده بتواند به شکل درستی بهبود یابد.
  • رژیم غذایی مناسب: بسیار مهم است در این دوران از غذاهای حاوی فیبر بالا برای جلوگیری از یبوست استفاده کرد؛ زیرا یبوست می‌تواند باعث فشار به ناحیه شود.
  • پیروی از دستورالعمل‌های پزشک: بسیار مهم است افراد دستورالعمل‌های پزشک در زمینه مصرف دارو، تعویض پانسمان و چکاپ‌های مرتب را حتماً رعایت کنند.
  • حفظ وزن مناسب:  از آنجایی که اضافه وزن می‌تواند باعث فشار به ناحیه  شود بسیار مهم است تا وزن در محدوده مناسب باقی بماند.
  • اصلاح موهای زائد: به دلیل اینکه موهای زائد با بازگشت به داخل پوست می‌توانند باعث ابتلا به کیست مویی شوند بسیار مهم است تا افراد به شکل مرتب موهای زائد خود را اصلاح کنند.

با رعایت این نکات است که عوارض کیست مویی پس از جراحی می‌تواند به حداقل برسد.

رژیم غذایی مناسب یکی از راه های کاهش عوارض جراحی کیست مویی


کلام پایانی

یکی از نکاتی که در روند درمان کیست مویی بسیار اهمیت دارد آشنایی با عوارض جراحی کیست مویی است. جراحی کیست مویی می‌تواند باعث مشکلاتی نظیر عفونت، درد، خونریزی و... در ناحیه تحت مداوا گردد. این عوارض اگرچه نادر هستند؛ اما بسیار مهم است افراد با روش‌های پیشگیری از این مشکلات آشنا باشند تا بتوانند احتمال به وجود آمدن آنها را به حداقل برساند. با رعایت این نکات است که جراحی کیست مویی می‌تواند یک جراحی موفق باشد و این بیماری را برای همیشه درمان کند.

منبع: 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید