آیا آبسه مقعدی بدون جراحی درمان‌ می شود؟

آبسه پری آنال یا آبسه مقعدی مجموعه‌ای از چرک در بافت اطراف مقعد و رکتوم است. این مشکل همچنین می‌تواند به شکل عمیق‌تر در کانال مقعد، نزدیک به روده بزرگ یا اندا‌م‌های لگنی رخ دهد. اگر آبسه در مراحل بحرانی باشد، نیاز به جراحی دارد. شما تنها در شرایط ابتدایی می‌توانید آبسه را با درمان‌های خانگی و دارو رفع کنید که این موضوع نیز باید توسط پزشک تشخیص داده شود. در این بررسی ما به شما کمک می‌کنیم تا درک کنید که چگونه می‌توانید آبسه مقعدی را قبل از مزمن شدن درمان کنید. همچنین زمانی که نیاز به جراحی وجود دارد را نیز به سمع و نظر شما می‌رسانیم.

 

علل و علائم آبسه مقعدی

اکثر آبسه‌های پری آنال به دلیل مسدود شدن غده مقعدی ایجاد می‌شوند که در نهایت عفونی خواهند شد. سایر علل شایع آبسه پری مقعدی شامل بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو و پارگی یا شقاق در مقعد و غیره است. آبسه مقعدی ممکن است به صورت برآمدگی قرمز و متورم در نزدیکی مقعد ظاهر شود.

ممکن است به دلیل فشار داخل آبسه، لمس آن حساس باشد. آبسه می‌تواند باعث درد شدید و تب شود. شما می‌توانید علائم دیگری مانند یبوست، حس وجود توده در ناحیه مقعد و ترشح چرک در نزدیکی مقعد را مشاهده کنید. اکثر آبسه‌های مقعدی خود به خود ایجاد می‌شوند که به طور طبیعی شروع به تخلیه و بهبود می‌کنند؛ اما برخی از آنها وارد مرحله بحرانی می‌شوند که نیاز به جراحی خواهند داشت.

یبوست یکی از علل وجود آبسه مقعدی می باشد

 

نحوه تشخیص آبسه مقعدی

آبسه مقعدی اغلب از طریق معاینه فیزیکی تشخیص داده می‌شود که در آن پزشک آبسه مقعدی ناحیه را برای وجود آبسه بررسی می‌کند. پزشک همچنین ممکن است درد، قرمزی و تورم در ناحیه مقعد را بررسی کرده و سایر شرایط را رد کند. در برخی افراد، ممکن است هیچ نشانه قابل مشاهده‌ای از آبسه در سطح پوست اطراف مقعد آنها وجود نداشته باشد. پزشک در عوض از ابزاری به نام آنوسکوپ برای بررسی داخل کانال مقعد و پایین رکتوم استفاده می‌کند.

آبسه ممکن است پیچیده‌تر از یک معاینه فیزیکی باشد. پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری مانند سی تی اسکن، ام آر آی یا سونوگرافی را برای مشاهده بهتر تجویز کند. ممکن است برای اطمینان از اینکه بیماری کرون یک عامل کمک کننده نیست، آزمایش‌های بیشتری لازم باشد. در این موارد ممکن است آزمایش خون و مدفوع، تصویربرداری و کولونوسکوپی مورد نیاز باشد. کولونوسکوپی یک روش سرپایی است که در آن پزشک از یک دوربین منعطف با نور برای معاینه کولون و روده بزرگ استفاده می‌کند.

تشخیص آبسه مقعدی توسط پزشک

 

نحوه درمان آبسه مقعدی

آبسه مقعدی به ندرت بدون درمان توسط پزشک از بین می‌رود. درمان آبسه مقعدی ممکن است شامل تخلیه یا جراحی باشد. رایج‌ترین و ساده‌ترین درمان این است که پزشک چرک را از ناحیه عفونی تخلیه کند. این کار را معمولاً می‌توان در مطب پزشک انجام داد. پزشک از دارو برای بی‌حس کردن ناحیه استفاده می‌کند. هر گونه فشار ناراحت کننده باید کاهش یابد و به بافت اجازه می‌دهد تا به درستی بهبود یابد.

اگر آبسه مقعدی بسیار بزرگ وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به جراحی با بیهوشی باشد. در برخی موارد، ممکن است از کاتتر برای اطمینان از تخلیه کامل آبسه استفاده شود. آبسه‌هایی که تخلیه شده‌اند معمولاً باز می‌مانند و نیازی به بخیه ندارند. اگر دیابت دارید یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید، ممکن است پزشک از شما بخواهد چند روز در بیمارستان بمانید تا عفونت را تحت نظر داشته باشید.

اگر آبسه مقعدی درمان نشود، می‌تواند به فیستول مقعدی دردناک تبدیل شود که ممکن است نیاز به درمان جراحی بیشتری داشته باشد. طبق گزارش انجمن جراحان کولون و رکتوم آمریکا، حدود 50 درصد از افرادی که آبسه مقعدی دارند، در نهایت دچار فیستول مقعدی می‌شوند. فیستول به طور کلی نیاز به جراحی دارد. پس مهم است که قبل از اینکه آبسه به فیستول تبدیل شود، راه‌های پیشگیری را انجام دهید.

درمان آبسه مقعدی توسط پزشک معالج


درمان آبسه مقعدی در منزل

اکثر آبسه‌‌های پری مقعدی به خودی خود بهبود نمی یابند و باید به پزشک مراجعه کنید، با این حال، SMILES نحوه مراقبت و درمان آبسه خود را در خانه شرح می‌دهد.

  • سه بار در روز، پس از اجابت مزاج، در یک وان آب گرم و نمک اپسوم (حمام سیتز) بنشینید. این خیساندن ناحیه مقعد در آب گرم به خلاص شدن از شر درد و خارش کمک می‌کند و خود عفونت را التیام می‌بخشد.
  • از نرم کننده‌‌های مدفوع برای جلوگیری از فشار در حین اجابت مزاج و در نتیجه پیشگیری از شرایطی مانند یبوست استفاده کنید.
  • فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید و روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید تا مدفوعتان نرم شود.
  • از غذاهای سرخ شده و قندهای تصفیه شده که علائم شما را تشدید‌ می‌کنند خودداری کنید.
  • از کاغذهای توالت معطر و رنگی که ممکن است ناحیه مقعد شما را تحریک کند، خودداری کنید.
  • بعد از تخلیه آبسه، ناحیه مقعد را به آرامی با گلوله‌‌های پنبه‌ای مرطوب یا دستمال مرطوب بچه تمیز کنید.
  • یخ در ناحیه مقعد را چند بار در روز به مدت 10 تا 20 دقیقه قرار دهید که به رفع ناراحتی کمک‌ می‌کند.

در ادامه به چند درمان خانگی موثر اشاره می‌کنیم:

ویتامین C

آبسه یک عفونت است. ویتامین C از سیستم ایمنی بدن شما حمایت‌ می‌کند و به مبارزه با عفونت کمک‌ می‌کند. همچنین برای بهبود زخم ضروری است. آسکوربات سدیم روی سیستم آسان است. ممکن است بتوانید 1000 میلی گرم را چهار بار در روز تحمل کنید. اگر اسهال داشتید، مقدار آن را کاهش دهید.

مصرف عسل

عسل برای زخم‌‌های عفونی فوق العاده است. این یک عامل ضد باکتری طبیعی است و به بهبود زخم‌‌ها‌ کمک‌ می‌کند. به دنبال عسل خام باشید. عسل مانوکا یا عسل از بازار کشاورز یکی از بهترین انتخاب‌‌ها‌ برای عسل برای درمان آبسه شما خواهد بود.

تمیز نگه داشتن زخم

تمیز نگه داشتن آبسه مهم است تا مبادا با عفونت بیشتر مواجه شوید. می‌توان از حمام سیتز استفاده کرد. ½ فنجان نمک اپسوم را به یک حمام گرم اضافه کنید و چند بار در روز به مدت 10 دقیقه خیس کنید. برای تمیز نگه داشتن ناحیه بعد از اجابت مزاج‌ می‌توان از شیشه پری (معمولاً توسط زنان پس از زایمان استفاده‌ می‌شود) استفاده کرد. از آب گرم تازه و چند قطره اسانس درخت چای در بطری استفاده کنید تا بعد از هر بار اجابت مزاج، آب را روی محل بریزید.

تغییرات رژیم غذایی

تامین مواد مغذی باکیفیت بدن باعث بهبودی بیشتر بدن شما‌ می‌شود. میوه و سبزیجات فراوان مصرف کنید. از غذاهای فرآوری شده و قندها اجتناب کنید. شکر به ویژه بر ضد بهبودی بدن شما عمل‌ می‌کند، زیرا سیستم ایمنی را کاهش‌ می‌دهد. یک رژیم غذایی خوب با مقدار زیادی آب نیز به روده‌‌های شما کمک‌ می‌کند تا آزادانه حرکت کنند. یبوست باعث آسیب به تشدید آبسه می‌شود.

مصرف فیبر و رژیم غذایی سالم باعث پیشگیری از آبسه مقعدی میشود.


کلام آخر

درمان‌های طبیعی می‌توانند در درمان آبسه‌های اطراف مقعد موثر باشند. با این حال، از علائم هشدار دهنده آگاه باشید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید. از داروهای طبیعی به طور مداوم استفاده کنید و بهداشت و رژیم غذایی مناسب را برای به حداکثر رساندن بهبودی حفظ کنید. در هر صورت، اگر درمان‌های طبیعی برای آبسه کارساز نبود، نیاز به مداخله جراحی وجود دارد. در صورت عدم درمان، آبسه مقعدی می‌تواند منجر به عوارضی مانند فیستول مقعدی و بی‌اختیاری مدفوع شود.

منابع:

 

 

 

نیکی رحمانی گفت:
من به آبسه مقعدی دچار شدم و از جراحی می ترسیدم ، اما این مقاله نشون داد که در بعضی موارد می‌شه از درمان‌های غیرجراحی هم استفاده کرد. ممنونم از مطالب مفیدتان .
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید