بهترین جراح فوق تخصص کولورکتال کیست؟

به بسیاری از افراد جهت درمان بیماری‌های نشیمنگاهی همچون بواسیر یا شقاق مراجعه به پزشکان فوق تخصص کولورکتال پیشنهاد می‌شود. بسیاری از افراد شاید ندانند که تخصص کولورکتال چیست و این پزشکان چرا برای درمان بیماری‌های نشیمنگاهی مناسب هستند. جراح کولورکتال به پزشکی گفته می‌شود که در زمینه درمان اختلالات روده بزرگ (کولون)، راست‌روده (رکتوم) و مقعد آموزش دیده است و می‌تواند این بیماری‌ها را به شکل تخصصی درمان کند. در ادامه این مقاله به ویژگی‌های بهترین جراح فوق تخصص کولورکتال و موارد مهم دیگر مرتبط به آن خواهیم پرداخت.


جراح کولورکتال کیست؟

جراح کولورکتال به پزشکی گفته می‌شود که در ارتباط با مشکلاتی که روده بزرگ (کولون، رکتوم و مقعد) را تحت تأثیر قرار می‌دهند، تخصص خود را به دست آورده است. جراح کولورکتال در واقع اصطلاح به‌روزتر برای پزشکانی است که تخصص «پروکتولوژیست» دارند. این پزشکان می‌توانند مشکلات مرتبط به اندام گوارشی تحتانی همچون سرطان و پولیپ، افتادگی اندام لگنی، بیماری‌های التهابی روده، بواسیر و فیستول را درمان کنند.

جراح کولورکتال


بیماری‌های کولورکتال چیست؟

از آنجایی که ممکن است بسیاری از افراد ندانند بیماری آنها مرتبط به دستگاه گوارش تحتانی است یا خیر، بسیار مهم است که افراد با بیماری‌های کولورکتال آشنا باشند. بسیاری مواقع زمانی که افراد مشکلاتی را دستگاه گوارش تحتانی خود می‌بینند به پزشکان عمومی یا گوارش مراجعه می‌کنند. پس از بررسی‌های اولیه، بیمار جهت درمان تخصصی به جراح کولورکتال ارجاع داده می‌شود تا وضعیت بیماری جهت انجام جراحی مورد بررسی قرار گیرد. از جمله بیماری‌های کولورکتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرطان

زمانی که رشد غیرطبیعی سلول‌ها در روده بزرگ، رکتوم یا مقعد رخ دهد فرد به سرطان مبتلا شده است. برای جلوگیری از گسترش سرطان به دیگر نقاط بدن باید هرچه سریع‌تر آن را درمان کرد.

دیورتیکولیت

 بیماری دیورتیکولیت التهابی، روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر اثر آن کیسه‌ها یا برآمدگی‌های کوچکی بر روی دیواره‌های روده به وجود می‌آیند که در نهایت دچار پارگی می‌شوند. برای درمان این بیماری گاهی ممکن است به جراحی نیاز باشد.

کولیت زخمی

این بیماری التهابی رکتوم و روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در بیشتر مواقع این وضعیت با روش‌های غیرجراحی درمان می‌شود؛ اما در صورت عدم بهبودی ممکن است به جراحی نیاز باشد.

بیماری کرون

 بیماری کرون یک اختلال التهابی است و می‌تواند توانایی بدن را برای هضم غذا، جذب مواد مغذی و حذف مواد زائد کاهش دهد.

هموروئید

بر اثر بیماری هموروئید یا بواسیر رگ‌های ناحیه مقعد یا انتهای راست‌روده دچار التهاب و کشیدگی می‌شوند و علائمی همچون درد، خارش و خونریزی بیمار را آزار می‌دهد.
علاوه بر مواردی که از آنها نام بردیم و از جمله بیماری‌های بسیار شایع کولورکتال محسوب می‌شوند می‌توان به بیماری‌هایی همچون موارد زیر نیز به عنوان بیماری‌های کولورکتال اشاره کرد:

  •   شقاق یا فیشر
  •   کیست مویی مقعد
  •  فیستول مقعدی
  •   پرولاپس روده

بیماری‌های کولورکتال

 

روش‌های درمانی بیماری های مقعدی توسط جراح کولورکتال

بیماری‌های مقعدی ممکن است هرکدام به دلایل خاصی و تحت شرایط خاصی ایجاد شوند. یکی از رایج‌ترین روش های درمانی بیماری های مقعدی لیزر درمانی می‌باشد.

البته با توجه به تشخیص پزشک متخصص کولورکتال، ممکن است بیماری در درجه اول تحت دارو درمانی قرار بگیرد و سپس روش‌های دیگر از جمله موارد زیر برای او تجویز شود:

  • دارو درمانی
  • ورزش‌ درمانی
  • عمل جراحی 
  • لیزر درمانی

ویژگی‌های بهترین جراح کولورکتال

بسیاری از افراد پس از شناخت جراحان فوق تخصص کولورکتال به دنبال بهترین آنها هستند تا بتوانند با اطمینان خاطر درمان بیماری خود را به دست این افراد بسپارند. اینکه ویژگی‌های بهترین جراح کولورکتال چیست در موارد زیر خلاصه می‌شود:

تجربه بالای جراح فوق تخصص کولورکتال

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم فوق تخصصان کولورکتال این است که در کنار تخصص خود از تجربه بالایی برخوردار باشند. جراحانی که تجربه بالایی دارند با شکل‌های مختلف بیماری‌های ناحیه مقعد و روده بزرگ آشنا هستند و بهتر می‌توانند به مدیریت و درمان این بیماری‌ها کمک کنند. از طرفی این پزشکان با چالش‌هایی که این بیماری‌ها در حین جراحی یا درمان دارند آشنا هستند و می‌توانند بهتر شرایط را کنترل کنند.

دسترسی به امکانات پزشکی مناسب

از دیگر مواردی که می‌توان به عنوان ویژگی بهترین جراح کولورکتال در نظر گرفت امکانات پزشک است. بسیاری مواقع بیمارانی که دچار بیماری‌های ناحیه نشیمنگاهی و یا روده بزرگ هستند نیاز به جراحی یا لیزردرمانی دارند. بسیار مهم است که فوق تخصص کولورکتال به امکانات لازم در بیمارستان و مراکز درمانی دسترسی داشته باشد و بتواند با بهترین امکانات موجود بیمار را درمان کند. به طور مثال نوع دستگاه لیزر در درمان برخی از بیماری‌های کولورکتال بسیار اهمیت دارد و پزشک فوق تخصص کولورکتال باید به دستگاه‌های لیزر مجهز و به روزی دسترسی داشته باشد. استفاده از این دستگاه‌ها باعث می‌شود بیماری‌هایی نظیر بواسیر بدون ایجاد گوشت اضافه در ناحیه مقعد و به دنبال آن تنگی مقعد، بی‌اختیاری گاز روده و کنترل مدفوع درمان شوند.

تشخیص درست بیماری

یکی از ویژگی‌های مهم پزشک فوق تخصص کولورکتال توانایی تشخیص درست بیماری است. این تشخیص به خصوص در مورد انواع بیماری‌های ناحیه نشیمنگاهی همچون بواسیر و شقاق اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا بسیاری مواقع این بیماری‌ها نیاز به جراحی ندارند و با مراقبت‌های خانگی یا دارودرمانی بهبود پیدا می‌کنند.

مهم ترین ویژگی‌ بهترین جراح کولورکتال

 

عوامل ایجاد سرطان کولورکتال

یکی از بیماری‌هایی که جهت درمان آن می‌توان به فوق تخصصان کولورکتال مراجعه کرد سرطان کولورکتال است. سرطان روده بزرگ یا کولورکتال با نام‌های دیگری همچون سرطان کولون یا سرطان رکتوم نیز شناخته می‌شود. این بیماری به رشد سلول‌های سرطانی در کولون یا رکتوم گفته می‌شود که این رشد طبیعی می‌تواند به بافت‌های دیگر بدن حمله کند یا در آنها تکثیر یابد. از جمله علائم سرطان می‌توان به وجود خون در مدفوع، تغییر حرکت‌های روده، خستگی همیشگی و کاهش وزن اشاره کرد.

  • از جمله عوامل غیر قابل کنترل ایجاد سرطان کولورکتال موارد زیر هستند:
  •  سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان کولورکتال
  •   ابتلا به بیماری‌های التهابی روده و یا پولیپ روده
  •   سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه و یا تخمدان
  •  سن بالاتر از 50 سال

عوامل قابل کنترل ایجاد سرطان کولورکتال

•    سیگار کشیدن
•    نوشیدن الکل
•    چاقی ناحیه شکم
•    کم تحرکی
•    رژیم غذایی نامناسب حاوی گوشت قرمز یا گوشت‌های فراوری شده همچون سوسیس و کالباس
به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های کولورکتال توجه به این بیماری و علائم آن بسیار اهمیت دارد تا افراد بتوانند هرچه سریع‌تر جهت درمان این بیماری اقدام کنند. برای مداوای این بیماری باید هرچه سریع‌تر به فوق تخصصان کولورکتال مراجعه کرد تا درمان‌های لازم به سرعت آغاز شود.

سرطان کولورکتال و عوامل ایجاد کننده آن

 

کلام پایانی

افرادی که دچار علائم غیرمعمول در ناحیه دستگاه گوارش تحتانی و یا ناحیه مقعد خود هستند باید هرچه سریع‌تر به فوق تخصصان کولورکتال مراجعه کنند تا درمان بیماری آنها آغاز شود. فوق تخصصان کولورکتال در زمینه بیماری‌های ناحیه روده بزرگ و مقعد تخصص خود را به دست آورده‌اند و همین مسئله به آنها کمک می‌کند تا بتوانند به بهترین شکل بیماری‌های این ناحیه را تشخیص دهند و جهت درمان اقدام نمایند.

منابع:

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید