021 22 42 50 54
لوگو

فوق تخصصان کولورکتال
​​​​​​​(بیماری‌های مقعدی و کیست مویی)

دریافت نوبت اینترنتی

تماس از 9 صبح تا 1 شب

0902 200 39 11

درمان خانگی فیستول مقعدی

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری فیستول برای درمان بیماری خود به دنبال درمان‌های ساده‌تر همچون درمان خانگی فیستول هستند. درمان خانگی فیستول با استفاده از مراقبت‌های خانگی و داروهای گیاهی در بیشتر موارد انجام می‌شود. نکته مهم این است که فیستول مقعدی با درمان خانگی بهبود پیدا نمی‌کند و این روش فقط به تسکین علائم این بیماری کمک کند. در ادامه به درمان خانگی فیستول مقعدی می‌پردازیم.

درمان خانگی فیستول

درمان خانگی فیستول به روش‌هایی گفته می‌شود که به کاهش عفونت، التهاب، درد و سایر علائم فیستول مقعدی کمک می‌کنند اما نمی‌توانند این بیماری را به شکل کامل درمان کنند. درمان خانگی فیستول به شکل‌های زیر انجام می‌گیرد:

تغییر رژیم غذایی

افرادی که دچار بیماری فیستول هستند باید مصرف مواد غذایی سالم و پر فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهند. لازم است که بدانید چه غذایی بعد از عمل فیستول بخورید. مصرف غلات کامل، میوه‌ها، سبزی‌های سبز برگ، گوشت بدون چربی و فیبر بیشتر کمک می‌کند تا فرد دفع آسان‌تری داشته باشد و به این ترتیب به ناحیه مقعد و دچار فیستول فشار کمتری وارد شود.

به نقل از سایت chennailasergastro.com:

In relation to Home remedies to ease symptoms of anal fistula can be mentioned that If an anal fistula is acute, the chances of finding relief is easier with simple home remedies. Healthy diet and lifestyle habits become a part of daily remedies to bring down the impact of the fistula

در مورد درمان‌های خانگی برای تسکین علائم فیستول مقعدی، می‌توان گفت که اگر فیستول مقعدی شما تازه شروع شده باشد با استفاده از درمان‌های ساده خانگی، راحت‌تر می‌توانید علائم را کاهش دهید. داشتن یک رژیم غذایی سالم و عادات زندگی سالم، بخشی از درمان‌های روزانه برای کاهش تاثیر فیستول هستند.

 

مصرف آب بیشتر

بسیار مهم است برای جلوگیری از یبوست که می‌تواند فشار بسیار زیادی به ناحیه مقعد در هنگام اجابت مزاج وارد کند افراد آب کافی در طول روز بنوشند. مصرف آب کافی باعث بهبود حرکات روده و نرم شدن مدفوع می‌شود و به این ترتیب فشار کمتری به ناحیه مقعد در هنگام اجابت مزاج وارد می‌شود.

حمام سیتز

حمام سیتز یا نشستن در وان آب گرم یکی از روش‌های درمان خانگی فیستول است که می‌تواند به بهبود علائم این بیماری کمک کند. باید روزانه ۳ تا ۴ بار و هر بار ۱۵ دقیقه در آب گرم نشست تا این روش در بهبود علائم فیستول مقعدی مؤثر باشد.

رعایت بهداشت فردی

بسیار مهم است که افراد مبتلا به فیستول بهداشت ناحیه مقعد را به درستی رعایت کنند. شستن این ناحیه و خشک کردن آن می‌تواند نقش مهمی در تسکین علائم داشته باشد. باید توجه داشت از شستشوی بیش از حد ناحیه مقعد باید خودداری کرد زیرا می‌تواند باعث تحریک بیشتر شود.

داشتن تحرک در طول روز

انجام ورزش و داشتن تحرک کافی نقش مهمی در مدیریت استرس و افزایش گردش خون در ناحیه مقعد دارد و می‌تواند به کاهش درد فیستول کمک کند.

درمان خانگی فیستول مقعدی

درمان گیاهی فیستول مقعدی

درمان گیاهی فیستول از جمله روش‌هایی است که افراد می‌توانند در خانه برای بهبود علائم فیستول خود از آن استفاده کنند. به طور معمول از گیاهان زیر در درمان خانگی فیستول استفاده می‌شود:

روغن درخت چای

این روغن خواص ضدویروس، ضدباکتری، ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب دارد. می‌توان روغن درخت چای را به عنوان یک پماد طبیعی استفاده کرد و همچون ضماد آن را بر روی ناحیه فیستول استعمال کرد و پس از ۲۰ دقیقه ناحیه را شستشو داد.

میخک

میخک یک گیاه ضدباکتری است و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و پاک کردن روده بزرگ دارد. برای استفاده از خواص میخک می‌توان پودر میخک را در آب معمولی ریخت و کمی جوشاند و پس از  اضافه کردن کمی زنجبیل آن را نوشید.

روغن پونه کوهی

پونه کوهی یکی دیگر از گیاهانی است که می‌توان از خواص تسکین‌دهنده و درمانی آن برای تسکین علائم فیستول استفاده کرد. این روغن می‌تواند به از بین رفتن باکتری‌های مضر در اطراف مقعد و تقویت سیستم ایمنی کمک کند. روغن پونه کوهی همچنین در کاهش تورم اطراف مقعد و جلوگیری از خونریزی مؤثر است.

عسل

عسل خواص ضدالتهاب و ضدعفونی‌کننده دارد و می‌تواند به درمان زخم فیستول کمک کند. می‌توان عسل را با آب ولرم ترکیب کرد و هر صبح نوشید. این کار به تقویت سیستم ایمنی بدن، ترمیم سریع زخم و جلوگیری از انتقال میکروب کمک می‌کند.

زردچوبه

زردچوبه خواص ضدباکتری و ضدویروس دارد و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و کاهش درد فیستول کمک کند. می‌توان پودر زردچوبه را با شیر جوشاند و با اضافه کردن عسل آن را میل کرد.

درمان گیاهی فیستول


معایب درمان خانگی فیستول مقعدی چیست؟

به هیچ عنوان روش‌های درمان خانگی فیستول مقعدی برای مداوای این بیماری به افراد توصیه نمی‌شود. روش‌های درمان خانگی فیستول همان‌طور که گفته شد تنها می‌توانند به تسکین علائم فیستول کمک کنند. این تسکین علائم ممکن است این تصور را به بیمار القا کند که بیماری فیستول او مداوا شده و همین مسئله باعث شود دیرتر برای درمان اقدام کند. زمانی که درمان فیستول به تأخیر انداخته می‌شود فیستول می‌تواند گسترش یابد و درمان خود را با مشکلات بیشتری مواجه سازد. به افراد مبتلا به فیستول توصیه می‌شود که با مشاهده علائم این بیماری هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنند تا با بررسی وضعیت بیماری، درمان قطعی فیستول را پیشنهاد دهد.

معایب درمان خانگی فیستول


 درمان فیستول مقعدی چگونه باید انجام شود؟

حال که تا اینجای مقاله دانستید درمان خانگی نمی‌تواند بیماری فیستول را درمان کند باید با درمان فیستول مقعدی آشنا شوید. درمان فیستول مقعدی به روش‌های زیر انجام می‌شود:

  • روش جراحی فیستول با تکنیک فیستولوتومی
  •  روش جراحی فیستول با تکنیک فلپ ادوانسمنت یا پیشرفته
  •  جراحی فیستول با روش استن یا ستون (seton)
  •   جراحی فیستول مقعدی با تیغ و کوتر
  •   استفاده از پلاگین بیولوژیکی
  • استفاده از چسب فیبرین
  •  روش لیفت
  •  ابلیشن آندوسکوپی
  •  جراحی فیستول مقعدی با لیزر

روش‌های نام برده هر کدام با توجه به وضعیت فیستول بیمار توسط پزشک پیشنهاد می‌شوند تا بیمار بهترین نتیجه را از جراحی خود بگیرد.

روش های  درمان فیستول مقعدی


بهترین روش درمان فیستول مقعدی

یکی از روش‌هایی که به عنوان بهترین روش درمان فیستول مقعدی از آن یاد می‌شود روش لیزردرمانی فیستول است. در این روش درمانی جراح با استفاده از دستگاه‌های لیزر مجهز به مداوای این بیماری می‌پردازد. روش لیزر فیستول مقعدی بدون نیاز به بیهوشی و بستری شبانه انجام می‌شود. این روش درمانی بدون درد و خونریزی است و به همین دلیل بیمار می‌تواند پس از انجام آن امور روزمره خود را به شکل کامل از سر گیرد. روش جراحی فیستول مقعدی در زمان کمتر از ۳۰ دقیقه انجام می‌شود و می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن این بیماری را درمان کند.

بهترین روش درمان فیستول


کلام پایانی

درمان خانگی فیستول مقعدی یکی از روش‌هایی است که بسیاری از افراد برای مداوای این بیماری به سراغ آن می‌روند. این روش درمانی تنها نقش تسکین‌دهنده برای علائم فیستول دارد و به هیچ عنوان نمی‌توان به عنوان درمان قطعی فیستول از آن استفاده کرد. درمان خانگی همچنین ممکن است با تسکین علائم، درمان قطعی این بیماری را به تأخیر بیندازد و باعث تشدید بیماری فیستول گردد. به بیماران توصیه می‌شود با مشاهده علائم فیستول به پزشک مراجعه کنند تا درمان مناسب بیماری آنها توسط پزشک تجویز گردد.

منبع: 

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید