درمان خانگی کیست مویی

بسیاری از بیماران مبتلا به کیست مویی برای درمان این بیماری به سراغ درمان خانگی کیست مویی می‌روند. بیماری کیست مویی یکی از بیماری‌های شایع نشیمن‌گاهی به شمار می‌رود که بر اثر بازگشت مو به زیر پوست در ناحیه شکاف بین دو باسن ایجاد می‌شود. این بیماری در بیشتر موارد نیاز به درمان با لیزر یا جراحی دارد و درمان‌های خانگی تنها به تسکین علائم آن کمک می‌کنند. در ادامه به انواع روش‌های درمان خانگی کیست مویی خواهیم پرداخت تا در مورد آنها و اثربخشی‌شان بیشتر بدانید.


کیست مویی چیست؟

 سینوس پیلونیدال یا کیست مویی یک توده چرکی و عفونی است که بر اثر بازگشت مو به زیر پوست به وجود می‌آید. بر اثر این بیماری مو به زیر پوست باز می‌گردد و در نتیجه آن عفونت و چرک در ناحیه کیست مویی ایجاد می‌شود. این بیماری در ابتدا شکلی شبیه جوش دارد و پس از مدتی با تورم همراه است. وجود سوراخ‌هایی بر روی کیست مویی، خروج چرک و خونابه، و درد در ناحیه کیست از جمله علائم شایع این بیماری هستند.

 

کیست مویی چیست؟


معایب درمان خانگی کیست مویی

درمان کیست مویی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا پس از مدتی این بیماری می‌تواند بر روی روند زندگی افراد اثر بگذارد. طبق توصیه پزشکان این بیماری تنها به وسیله جراحی یا لیزر کیست مویی مداوا می‌شود و روش‌هایی همچون درمان خانگی کیست مویی تنها به کاهش علائم کمک می‌کند. بهتر است بیماران پیش از اقدام به درمان خانگی کیست مویی از معایب این کار بدانند تا با آگاهی کامل دست به این کار بزنند. از جمله معایب درمان خانگی کیست مویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم نتیجه‌بخش بودن این درمان: اگرچه ممکن است درمان خانگی کیست مویی در برخی موارد مؤثر باشد؛ اما این  نتیجه همیشگی نیست و پس از مدتی بیماری عود می‌کند.

امکان عفونت: به دلیل اینکه تخلیه کیسه مویی در خانه و در شرایط بهداشتی و استریل انجام نمی‌شود احتمال ورود عفونت به بدن وجود دارد.

آسیب به بافت‌های اطراف: به دلیل اینکه افرادی که اقدام به تخلیه کیست مویی می‌کنند تخصص این کار را ندارند احتمال اینکه در هنگام این کار به بافت‌های اطراف آسیب بزنند و عوارض جدی به وجود آورند، هست.

خطر ایجاد تحریک و التهاب: بسیاری از روش‌های درمان کیست مویی همچون گذاشتن مواد گیاهی بر روی آن، تخلیه توده با سوزن و استفاده از داروهای عطاری احتمال تحریک و التهاب پوست را بالا می‌برند.

افزایش خطر خونریزی: بسیاری مواقع تخلیه کیست در خانه ممکن است با خطر خونریزی همراه باشد که باید اقدامات اورژانسی روی فرد صورت گیرد.

معایب درمان خانگی کیست مویی


روش‌های درمان کیست مویی در خانه

درمان کیست مویی در خانه به چند شکل مختلف می‌تواند انجام شود که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید:


درمان گیاهی کیست مویی

استفاده از گیاهان برای درمان کیست مویی بسیار رواج دارد. از جمله  گیاهان بسیار پرکاربرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیر
یکی از گیاهان بسیار مفید که خواص ضدالتهاب و ضدباکتری دارد سیر است. استفاده از سیر در درمان گیاهی کیست مویی بسیار اهمیت دارد. برای استفاده از سیر باید یک حبه سیر را خرد کرد و آن را روی کیست مویی مالید. سپس باید آن ناحیه را با گاز استریل تمیز پوشاند. این کار را باید هر روز تکرار کرد تا به نتیجه رسید.

 

سیر برای درمان کیست مویی



زردچوبه
زردچوبه نیز خواص ضدالتهاب و ضدباکتریایی دارد و برخی از افراد معتقدند استفاده از ترکیب زردچوبه و آب و قرار دادن ضماد به دست آمده بر روی کیست می‌تواند به درمان آن کمک کند.

آلوئه ورا
این گیاه نیز با خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی خود می‌تواند به کاهش التهاب کیست مویی کمک کند. برای استفاده از آلوئه‌ورا در درمان گیاهی کیست مویی، باید آن را به شکل مستقیم بر روی کیست مالش داد و پس از ۲۰ دقیقه ناحیه را با آب گرم یا ولرم شست. این کار را باید یک هفته و هر روز انجام داد تا نتیجه مناسب گرفت.

روغن درخت چای
این روغن خواص ضدباکتری، ضدالتهابی و ضدقارچی دارد و می‌تواند عفونت‌های ناشی از این بیماری را به خوبی کنترل کند. برای استفاده از این روغن می‌توان کمی آب به آن اضافه کرد و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی ناحیه کیست مالش داد و بعد ناحیه را شست و خشک کرد.

روغن کرچک
یکی دیگر از محصولات گیاهی روغن کرچک است که نقش مهمی در برطرف شدن درد و التهاب و تسریع روند بهبودی دارد. برای استفاده از آن باید یک پنبه را به روغن آغشته کرد و بر روی کیست قرار داد و روی آن را باندپیچی کرد. این کار باید سه بار در روز و هر بار با باند و پنبه تمیز انجام شود.

سرکه سیب
سرکه سیب نقش مهمی در حفظ سطح pH دارد و به حذف سموم از کیست مویی کمک می‌کند. برای استفاده از آن باید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کرد و محلول رقیق شده را به پنبه آغشت و آن را بر روی کیست قرار داد. این پنبه باید 20 دقیقه روی کیست باقی بماند و بعد محل کیست را با آب شست.

روغن نارگیل
روغن نارگیل نیز خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد و به همین دلیل می‌تواند بر درمان کیست مویی تأثیرات مثبتی داشته باشد. برای استفاده از روغن نارگیل باید نصف قاشق چای‌خوری روغن نارگیل مایع را روی کیست مالید. دو بار در روز باید این کار را تکرار کرد و هر بار باید روغن دو ساعت بر روی کیست باقی بماند.

روغن نارگیل برای درمان کیست مویی



عسل 
عسل نیز خواص ضدالتهاب و تسکین‌دهنده دارد و با مالیدن مقداری عسل بر روی کیست می‌توان به رفع عفونت و از بین رفتن باکتری‌ها در این ناحیه کمک کرد. باید این کار روزانه ۲ تا ۳ مرتبه در روز تا بهبودی کامل انجام گیرد.

درمان کیست مویی با برخی داروها

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی کیست مویی استفاده از داروها است. از جمله داروهایی که به طور معمول استفاده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


داروهای ضد التهابی

اگر درد و التهاب کیست مویی بسیار زیاد باشد با مشورت با پزشک می‌توان از داروهای ضدالتهابی همچون «پاراستامول» یا «ایبوپروفن» استفاده کرد.


پمادهای مخصوص

برخی از پمادها نیز برای کاهش درد و التهاب بسیار مؤثرند و پس از مشورت با پزشک می‌توان آنها را خریداری کرد.


داروهای آنتی‌بیوتیک
اگر کیست دچار عفونت باشد پزشک از داروهای آنتی‌بیوتیک خاص برای از بین رفتن عفونت استفاده می‌کند.

 

آنتی بیوتیک برای درمان کیست مویی


دیگر روش‌های درمان خانگی کیست مویی

علاوه بر موارد ذکر شده استفاده از روش‌های زیر نیز می‌تواند جهت درمان خانگی کیست مویی مؤثر باشد:

استفاده از جوش شیرین

یکی از روش‌های درمان سنتی کیست مویی استفاده از جوش شیرین است. برای استفاده باید یک‌دوم قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با سرکه سیب و سرکه سفید مخلوط کرد تا یک خمیر حاصل شود. این خمیر را باید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی موضع قرار داد و پس از آن ناحیه را با آب گرم شست. این کار باید یک بار در روز انجام شود تا اثربخشی داشته باشد.

استفاده از موم زنبور عسل برای درمان کیست مویی
موم زنبور عسل حاوی ویتامین آ و سی است و با خواص آنتی‌باکتریالی و ضدعفونی‌کننده خود می‌تواند به مداوای سینوس پیلونیدال کمک کند. برای استفاده باید موم را ذوب کرد و زمانی که حالت چسبندگی یافت آن را بر روی ناحیه موردنظر قرار داد. این روش باید روزی یک بار تکرار شود.

کمپرس گرم
کمپرس گرم هم برای کاهش درد کیسه مویی مؤثر است و هم می‌تواند به از بین رفتن عفونت و چرک ناشی از کیست مویی کمک کند.

استفاده از نمک اپسوم
نمک اپسوم حاوی ترکیبات شیمیایی است که می‌توانند به خارج شدن ترشحات سینوس مویی و کاهش التهاب آن کمک کند. برای استفاده از نمک باید مقداری از آن را در داخل وان حمام ریخت و به مدت ۲۰ الی ۴۵ دقیقه داخل آن نشست.


آیا درمان کیست مویی با روش خانگی مؤثر است؟

با وجودی که بسیاری از افراد از درمان خانگی کیست مویی برای مداوای این بیماری استفاده می‌کنند اما درمان این بیماری به شکل کامل با روش‌هایی همچون جراحی و لیزردرمانی کیست مویی امکان‌پذیر است. در واقع درمان خانگی کیست مویی به شکل موقت می‌تواند به تسکین علائم کمک کند؛ اما نمی‌تواند این بیماری را برای همیشه درمان کند. به بیماران پیشنهاد می‌شود با مشاهده علائم کیست مویی به پزشک متخصص مراجعه کنند تا روند درمان بیماری آنها به شکل درست پیگیری شود.


کلام پایانی

درمان خانگی کیست مویی اگرچه به عنوان یکی از روش‌های درمان این بیماری نشیمنگاهی معرفی می‌شود؛ اما در همه موارد ابتلا به این بیماری نمی‌تواند مؤثر باشد. از روش‌های نام برده برای تسکین علائم و بهبودی موقت استفاده می‌شود؛ اما برای یک درمان قطعی باید به سراغ روش‌هایی همچون جراحی یا لیزر کیست مویی رفت تا این بیماری برای همیشه مداوا شود.

منبع:

 


 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید