آیا باید نگران بیماری بواسیر بود؟

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های نشیمنگاهی بیماری بواسیر یا هموروئید است که با عوارض ناخوشایندی همراه است. بیماری بواسیر به دلیل التهاب و کشیدگی مویرگ‌ها و رگ‌های خونی اطراف ناحیه مقعد به وجود می‌آید و با درد و خونریزی در هنگام اجابت مزاج همراه می‌شود. نگرانی برای بواسیر ممکن است در ذهن بسیاری از افراد شکل بگیرد و باعث شود ابتلا به این بیماری استرس بالایی را به افراد وارد کند. بسیار مهم است که بیماری بواسیر درمان شود؛ اما اینکه آیا باید نگران بیماری بواسیر بود یا نبود را در ادامه به شکل کامل بررسی خواهیم کرد.

 

هموروئید چیست؟

بیماری هموروئید یکی از بیماری‌های شایع ناحیه نشیمنگاهی است که در بسیاری از افراد دیده می‌شود. بیماری هموروئید بر اثر عوامل مختلفی همچون یبوست، بارداری، زایمان سخت، کم‌تحرکی، اضافه وزن و... به وجود می‌آید و ناشی از یک مشکل خاص و حاد بدنی نیست.

 

آیا باید نگران بیماری بواسیر باشیم؟

نگرانی برای بواسیر پس از ابتلا به آن کاملاً بی‌مورد است؛ زیرا این بیماری جزو بیماری‌های خطرناک به شمار نمی‌رود و از طرفی کاملاً قابل درمان است.

بیماری بواسیر همچنین به راحتی درمان‌پذیر است و با توجه به اینکه نوع بیماری بواسیر داخلی و یا خارجی است و اینکه نوع داخلی آن در چه مرحله‌ای است درمان صورت می‌گیرد. اگر بیماری بواسیر در مراحل ابتدایی باشد با درمان‌های خانگی و دارویی قابل بهبود است و تنها در صورتی که بیماری بواسیر به مراحل شدید خود برسد نیاز به درمان با جراحی یا لیزر بواسیر پیدا می‌کند. ازآنجایی‌که این بیماری به‌سادگی درمان‌پذیر است نگرانی برای بواسیر لازم نیست و فقط بیماران باید جهت درمان این بیماری هرچه سریع‌تر اقدام کنند تا بواسیر به شکل ساده‌تری درمان شود.

نگرانی بواسیر

 

آیا بواسیر باعث سرطان می‌شود؟

یکی از مواردی که باعث نگرانی برای بواسیر می‌شود این سؤال است که آیا بواسیر می‌تواند عامل زمینه‌ساز سرطان باشد؟ در جواب این سؤال باید گفت که بیماری بواسیر باعث سرطان نمی‌شود و در اکثر موارد بی‌خطر است. در واقع خطر بواسیر در این است که این بیماری می‌تواند با تشدید خود باعث مشکلات بیشتری برای فرد شود. آسیب دیدن بیشتر ناحیه و خونریزی هنگام اجابت مزاج از جمله مواردی هستند که می‌توانند باعث اذیت بیمار و آسیب به ناحیه مقعد شوند. 

نکته مهم دیگر تشابه علائم این دو بیماری است که باعث می‌شود بیماران نگران شوند. از جمله علائم مشترک این بیماری‌ها خونریزی از ناحیه مقعد است که ممکن است باعث شود بیمار این دو بیماری را به جای یکدیگر اشتباه بگیرد. در صورتی که فرد دچار سرطان مقعد باشد و خونریزی را نشانه هموروئید بداند ممکن است برای درمان بیماری خود اقدام نکند و باعث پیشرفت سرطان شود. همچنین اگر بیمار خونریزی بواسیر را نشانه سرطان بگیرد ممکن است بسیار نگران شود و در مواردی حتی از ترس و نگرانی به پزشک مراجعه نکند. با توجه به موارد گفته شده بسیار اهمیت دارد که افراد بدانند این دو بیماری با یکدیگر متفاوت هستند و در صورت مشاهده علائم خاص در ناحیه مقعد هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند تا درمان بیماری از هر نوعی که باشد آغاز گردد.

بواسیر

 

عوارض عدم درمان هموروئید

نگرانی برای بواسیر تنها در مورد عوارض عدم درمان هموروئید است. در واقع زمانی که بواسیر درمان نشود می‌تواند عوارضی را به وجود آورد. از جمله این عوارض وجود درد و ناراحتی در هنگام نشستن است که می‌تواند باعث مختل شدن کارهای روزانه افراد شود. اگر بواسیر درمان نشود علاوه بر درد و ناراحتی ممکن است عوارض زیر را در بدن به وجود آورد:

  • کم خونی: از جمله مواردی که می‌تواند باعث نگرانی برای بواسیر شود ابتلای فرد به کم خونی است. همان‌طور که گفته شد بیماری بواسیر می‌تواند باعث خونریزی از ناحیه مقعد در هنگام اجابت مزاج شود. این خونریزی می‌تواند به شکل شدید و مزمن باشد و در گذر زمان باعث شود که فرد به کم خونی مبتلا گردد.
  • لخته شدن خون: بواسیر می‌تواند باعث شود که خون در ناحیه مقعد و در رگ‌ها لخته شود و این مسئله درد و ناراحتی بسیاری را به همراه داشته باشد. در این حالت که به آن هموروئید ترومبوزه گفته می‌شود هموروئید ممکن است بنفش یا آبی و بسیار متورم به نظر برسد.
  • هموروئید پرولاپس: این وضعیت در صورتی ایجاد می‌شود که خون‌رسانی به ناحیه هموروئید قطع شود. قطع خون‌رسانی به ناحیه منجر به مرگ بافت در ناحیه می‌گردد.

 

عدم درمان بواسیر

 

درمان هموروئید در مراحل مختلف آن

درمان بیماری هموروئید در صورتی که که سریع تشخیص داده شود بسیار ساده‌تر است. در صورتی که هموروئید در مراحل ابتدایی خود باشد پزشک با تجویز داروها و درمان‌های خانگی همچون تغییر سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی به درمان این بیماری کمک می‌کند. اگر به علائم بواسیر بی‌توجهی شود و فرد دیر برای درمان اقدام نماید پزشکان از روش‌هایی همچون جراحی یا لیزر بواسیر برای درمان استفاده می‌کنند.

آشنایی با علائم بواسیر بسیار اهمیت دارد تا فرد هرچه سریع‌تر نسبت به درمان اقدام کند. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی بدون درد
  • خارش یا سوزش ناحیه مقعد
  • وجود توده یا تورم در ناحیه مقعد
  • ناراحتی یا درد در ناحیه مقعد

درمان به موقع بواسیر

 

درمان قطعی هموروئید چیست؟

همان‌طور که اشاره شد در صورتی که بیماری هموروئید با روش‌های خانگی و یا دارویی درمان نشود. نیاز به جراحی و یا لیزردرمانی بواسیر است. جراحی بواسیر در گذشته از جمله روش‌های مرسوم درمان بوده؛ اما امروزه بیشتر پزشکان از روش لیزردرمانی برای درمان این بیماری استفاده می‌کنند. روش لیزردرمانی بواسیر یک روش کمتر تهاجمی است که این بیماری را در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه و بدون نیاز به بیهوشی و بستری شبانه درمان می‌کند. از دیگر مزایای روش لیزردرمانی بواسیر این است که دوران نقاهت آن مانند روش جراحی طولانی نیست و به همین دلیل فرد می‌تواند سریع‌تر کارهای روزمره خود را دنبال کند بدون اینکه به مدت زمان طولانی برای بهبود نیاز داشته باشد.

درمان هموروئید

 

پیشگیری از بواسیر آیا امکان‌پذیر است؟

بیماری بواسیر به دلایل مختلفی در افراد ایجاد می‌شود و با کنترل کردن این عوامل می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری نمود. از جمله راه‌هایی که می‌توان به عنوان روش‌های پیشگیری از بواسیر معرفی کرد موارد زیر هستند:

  • داشتن تحرک کافی و فعالیت بدنی در طول روز
  • درمان یبوست و اسهال مزمن
  • داشتن یک رژیم غذایی پرفیبر
  • مصرف آب کافی 
  • خودداری از بلند کردن اجسام حجیم و سنگین
  • خودداری از نشستن به مدت طولانی
  • خودداری از ایجاد رابطه مقعدی

پیشگیری از بواسیر

کلام پایانی

بسیاری از افرادی که به بیماری هموروئید مبتلا می‌شوند این سؤال برایشان پیش می‌آید که آیا نگرانی برای بواسیر لازم است یا خیر؟! در جواب این سؤال باید گفت بیماری بواسیر بیماری خطرناکی نیست و عدم درمان این بیماری فقط می‌تواند باعث شدت یافتن بواسیر و تشدید علائم و عوارض شود. در واقع عدم درمان وضعیت ناخوشایندی را برای فرد به وجود می‌آورد و باعث اختلال در زندگی روزانه فرد می‌شود. به همین دلیل بسیار مهم است که بیماری بواسیر در مراحل ابتدایی درمان شود تا درمان با روش‌های ساده‌تر انجام شده و تشدید بیماری باعث مشکلاتی برای فرد نگردد.

 

منابع:

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید