قرص دافلون برای چیست؟

قرص دافلون یکی از قرص‌هایی است که برای درمان اختلالات ناشی از هموروئید حاد تجویز می‌شود. این دارو یک داروی بدون نیاز به نسخه است؛ اما به دلیل اینکه ممکن است تداخلات دارویی داشته باشد بسیار مهم است که افراد پیش از مصرف آن حتماً با پزشک مشورت کنند. در ادامه این مقاله به اینکه قرص دافلون چیست و نحوه مصرف و عوارض آن به شکل کامل خواهیم پرداخت.

 

قرص دافلون چیست؟

قرص دافلون دارویی است که برای درمان اختلالات رگ‌های خونی، بواسیر یا هموروئید داخلی و واریس بسیار تجویز می‌شود. این دارو از طریق کنترل «پروستاگلاندین» و کاهش پیام‌رسان‌های شیمیایی بدن به کاهش التهاب کمک می‌کند. در ترکیب این قرص از مواد طبیعی استفاده شده است. از مهم‌ترین ترکیبات این قرص می‌توان به «بیوفلاونوئید»های خالص‌سازی شده‌ای اشاره کرد که به صورت اجزای بسیار ریز درآمده‌اند تا اثربخشی بالایی داشته باشند. از جمله بیوفلاونیدهای موجود در این قرص می‌توان به «دیوسمین» و «هسپریدین» اشاره کرد. 
این دارو بدون نسخه پزشک قابل تهیه است؛ اما به دلیل احتمال تداخل با داروهای دیگر باید با نظر پزشک مصرف شود.

انواع قرص دافلون

 قرص دافلون به دو صورت زیر در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد:

  •  دافلون 500: یکی از رایج‌ترین دوزهای قرص دافلون دوز 500 آن است که به طور معمول دو بار در روز تجویز می‌شود.
  •  دافلون 1000: این دوز از دافلون نیز توسط پزشکان تجویز می‌شود و به طور معمول مقدار دوز تجویزی آن یک بار در روز است.

قرص دافلون

 

موارد مصرف قرص دافلون

قرص دافلون به صورت کلی برای بهبود جریان خون وریدی و کاهش التهاب وریدی به تولید می‌رسد. می‌توان گفت قرص دافلون برای درمان بیماری واریس، هموروئید، تورم و دردهای ناشی از اختلال جریان وریدی و کلامپ‌های شبانه پا استفاده می‌شود. دو کارکرد اصلی این قرص برای بیماری‌های زیر است:

درمان واریس با قرص دافلون

یکی از مواردی که قرص دافلون برای آن تجویز می‌شود درمان واریس است. قرص دافلون ۵۰۰ می‌تواند در بهبود جریان خون و کاهش نشت و پارگی رگ‌ها مؤثر باشد و همچنین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عملکرد وریدها را بهبود بخشد. به طور معمول این قرص توسط پزشکان به دو هدف خاص تجویز می‌شود تا به درمان اختلال واریس کمک کند:

کاستن درد و برطرف کردن احساس سنگینی

واریس می‌تواند با احساس درد و سنگینی پاها فعالیت‌های روزمره فرد را تحت تأثیر قرار دهد. مصرف قرص دافلون می‌تواند با کاهش این عوارض به بیمار کمک کند تا فعالیت‌های روزمره خود را به راحتی از سر بگیرد.

پیشگیری از گسترش واریس

برای جلوگیری از گسترش واریس و بروز عوارض آن دافلون می‌تواند بسیار مؤثر باشد. این دارو از سلامت دریچه‌های لانه‌کبوتری که اختلال آنها می‌تواند باعث ایجاد واریس شود محافظت می‌کند. همچنین این دارو اثرات ضدالتهابی دارد و به کاهش تورم کمک می‌کند.

درمان بواسیر با قرص دافلون

تجویز قرص دافلون برای درمان بواسیر نیز بسیار رایج است. دافلون می‌تواند به تقویت دیواره وریدها بپردازد و با کاهش التهاب از عوارض بیماری همچون درد، خونریزی و خارش جلوگیری کند.

کاستن درد و برطرف کردن احساس سنگینی با مصرف قرص دافلون

 

نحوه مصرف قرص دافلون 500 برای هموروئید

مصرف قرص دافلون باید حتماً با تجویز پزشک باشد. به طور معمول پزشکان مصرف دو عدد قرص دافلون یکی در صبح و دیگری در شب را توصیه می‌کنند. این قرص باید با شکم پر و پس از وعده‌غذایی مصرف شود. به بیماران توصیه می‌شود پیش از مصرف این دارو حتماً نظر پزشک را جویا شوند؛ زیرا ممکن است با توجه به وضعیت هموروئید فرد، مقدار دیگری از دارو تجویز شود.

نحوه مصرف قرص دافلون

 

عوارض قرص دافلون

قرص دافلون می‌تواند مانند سایر داروها عوارضی داشته باشد. بهتر است بیماران پیش از مصرف این دارو با عوارض آن آشنا باشند تا با مشاهده این عوارض پس از مصرف، با پزشک خود مشورت کنند. از جمله عوارض قرص دافلون برای درمان هموروئید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد
  • شکم درد
  • سرگیجه
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • خارش و تورم
  • طعم غیرعادی در دهان
  • اشکال در تنفس یا بلع

به طور معمول این عوارض پس از چند روز از بین می‌روند اما بیماران بهتر است پس از مشاهده آنها حتماً با پزشک مشورت کنند.

عوارض مصرف دافلون

 

چه افرادی نباید قرص دافلون را مصرف کنند؟

بسیاری از افراد در شرایط خاص نباید از قرص دافلون استفاده کنند. از جمله این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زنان باردار و مادران شیرده

تاکنون تحقیقات علمی مشاهدات اثبات شده‌ای را در مورد تأثیر منفی این دارو بر روی زنان باردار یا زنان شیرده نشان نداده‌اند. با این وجود پیشنهاد می‌شود این افراد از مصرف این قرص خودداری کنند. در صورتی که پزشک لازم ببیند ممکن است این دارو را تجویز کند؛ اما باید دانست که ممکن است این دارو برای مادر یا جنین خطراتی داشته باشد.

افراد الکلی

به دلیل اینکه مصرف الکل می‌تواند باعث تداخل دارویی شود و یا مانع جذب مناسب و کامل دارو گردد افراد مصرف‌کننده الکل باید داروها و از جمله داروی دافلون را با احتیاط مصرف کنند و حتماً پزشک را از وضعیت خود مطلع سازند.

افراد دچار مشکلات کلیوی و کبدی

کبد و کلیه نقش مهمی در پردازش مواد غذایی و داروهای وارد شده به بدن دارند. در صورتی که این اعضا دچار مشکل باشند ممکن است مشکلاتی نظیر تأثیر منفی دارو و واکنش بدن رخ دهد و یا حتی علائم بیماری شدت یابد. به افرادی که دچار این مشکلات هستند توصیه می‌شود که حتماً پیش از مصرف دارو با پزشک مشورت کنند.

 افرادی که نباید قرص دافلون را مصرف کنند

 

هشدار پیش از مصرف قرص دافلون

بهتر است بیماران پیش از مصرف این قرص موارد زیر را حتماً در نظر داشته باشند:

  • اگر فردی به هر کدام از اجزای قرص دافلون حساسیت دارد باید از مصرف این دارو خودداری کند.
  • اگر این دارو برای حمله‌های هموروئیدی مصرف می‌شود اما مشکل فرد بیش از 15 روز ادامه پیدا می‌کند حتماً باید با پزشک مشورت کرد.
  • در صورتی که فرد داروی دیگری مصرف می‌کند یا داروهای دیگر بدون نسخه را اخیراً مصرف کرده باید به پزشک یا داروساز اطلاع دهد.

قبل از مصرف قرص دافلون با پزشک مشورت کنید

 

کلام پایانی

قرص دافلون یکی از داروهایی است که جهت درمان هموروئید و بیماری‌های دیگری نظیر واریس به افراد تجویز می‌شود. این قرص به طور معمول در کنار سایر روش‌های درمانی همچون لیزر بواسیر کاربرد دارد و می‌تواند نقش مهمی در بهبود این بیماری داشته باشد. قرص دافلون نقش مهمی در درمان اختلالات مرتبط با رگ‌های خونی دارد و با کاهش التهاب و تأثیر مثبتی که بر روی رگ‌های خونی مسدود دارد به درمانی بیماری‌هایی همچون هموروئید یا بواسیر بسیار کمک می‌کند. این قرص بهتر است با تجویز پزشک مصرف شود تا به شکل درستی بتواند به درمان هموروئید کمک کند.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید