021 22 42 50 54
لوگو

فوق تخصصان کولورکتال
​​​​​​​(بیماری‌های مقعدی و کیست مویی)

دریافت نوبت اینترنتی

تماس از 9 صبح تا 1 شب

0902 200 39 11

درمان بواسیر با حنا

بیماری بواسیر که به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ناحیه مقعد از آن نام برده می‌شود روش‌های درمانی متفاوتی دارد. درمان خانگی بواسیر در برخی موارد می‌تواند مؤثر باشد و بسیاری از افراد برای مداوا به سراغ روش‌های خانگی می‌روند. درمان بواسیر با حنا یکی از روش‌های درمان خانگی بواسیر است که برخی از افراد از آن استفاده می‌کنند. اینکه این روش تا چه اندازه می‌تواند مؤثر باشد را در مقاله امروز بررسی خواهیم کرد.


روش‌های درمان سریع بواسیر در خانه مؤثر هستند؟

پیش از اینکه به درمان بواسیر با حنا بپردازیم باید در مورد روش‌های درمان سریع بواسیر در خانه بگوییم و اینکه این روش‌ها تا چه اندازه مؤثر هستند. درمان خانگی بواسیر تنها زمانی پیشنهاد می‌شود که بیماری بواسیر در مراحل ابتدایی خود است و نیازی به درمان‌های جدی مانند جراحی یا لیزردرمانی ندارد. اینکه بیماری بواسیر فرد با درمان خانگی قابل بهبود است یا خیر پس از تشخیص پزشک مشخص می‌شود و به همین دلیل توصیه می‌گردد بیماران بدون مشورت با پزشک از روش‌های درمان خانگی همچون استفاده از حنا برای درمان بواسیر استفاده نکنند.
از جمله روش‌های درمان خانگی بواسیر موارد زیر هستند که می‌توانند به مداوای بواسیر خفیف کمک کنند:

  • نشستن در حمام سیتز یا لگن آب گرم
  • استفاده از کمپرس سرد بر روی ناحیه مقعد 
  • استفاده از رژیم غذایی پرفیبر برای جلوگیری از یبوست
  • مصرف آب و مایعات کافی
  • استفاده از داروها و پمادهای مخصوص بواسیر
  • رعایت بهداشت مقعد
  • خودداری از زور زدن در هنگام اجابت مزاج
  • داشتن تحرک و انجام ورزش در طول روز
  • استفاده از روغن‌ها و داروهای گیاهی

تمام روش‌های نامبرده که از آنها به عنوان مراقبت خانگی جهت درمان بواسیر یاد می‌شود تنها در صورتی می‌توانند اثرگذار باشند که بواسیر فرد در مرحله خفیف خود باشد.

درمان سریع بواسیر در خانه


درمان بواسیر با حنا چگونه است؟

درمان بواسیر با حنا یک روش سنتی است که در برخی فرهنگ‌ها از آن برای درمان بواسیر استفاده می‌شود. حنا خواص ضدالتهابی، ضدباکتری و آرام‌بخش دارد و به همین دلیل می‌تواند در کاهش درد و التهاب بواسیر مؤثر باشد. با این وجود باید دانست که استفاده از حنا برای درمان بواسیر تأیید علمی ندارد و استفاده از آن ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد.

روش استفاده از حنا برای درمان هموروئید

برای اینکه بتوان از گیاه حنا برای درمان هموروئید استفاده کرد مواد زیر لازم است:

  • ۵۰ گرم حنا
  • ۵ گرم روغن زیتون
  • ۵ گرم روغن نارگیل
  • ۵ گرم روغن کنجد
  • یک کاسه مسی

ابتدا باید حنا را در کاسه مسی یا ظرف یکبار مصرف ریخت و سپس روغن‌های نام برده را به آن اضافه کرد. پس از مخلوط کردن حنا با این روغن‌ها خمیری به دست می‌آید که باید آن را در ناحیه مقعد شیاف کرد. این شیاف باید به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در ناحیه نشیمنگاه باقی بماند و پس از آن باید ناحیه را با آب گرم شستشو داد. این روش نیاز به تکرار دارد و با یک بار انجام نباید انتظار داشت که این بیماری مداوا شود.

درمان بواسیر با حنا


مزایای استفاده از حنا برای درمان بواسیر

برای بسیاری از افراد شاید سؤال باشد که چرا استفاده از حنا به عنوان یک روش سنتی توصیه می‌شود. استفاده از حنا برای درمان هموروئید بیشتر بر اساس تجربیات و طب سنتی است و تأیید علمی قطعی در مورد مزایای این روش وجود ندارد. از جمله مزایایی که استفاده از حنا برای مداوای بواسیر می‌تواند داشته باشد موارد زیر هستند:

کاهش التهاب ناحیه مقعد 

حنا به دلیل ترکیبات طبیعی مانند تانن‌ها و فلاونوئیدها خواص ضدالتهابی دارد و این ویژگی ممکن است باعث کاهش التهاب در ناحیه بواسیر و تسکین درد شود.

ضدعفونی شدن ناحیه مقعد

حنا دارای خواص ضدباکتری و ضدعفونی‌کننده است که می‌تواند به کاهش عفونت‌های احتمالی در ناحیه بواسیر کمک کرده و از بروز عفونت‌های ثانویه جلوگیری کند.

تسکین خارش و سوزش

از آنجایی که حنا خواص آرام‌بخش و تسکین‌دهنده دارد در تسکین خارش و سوزش ممکن است مؤثر باشد.

کاهش خونریزی

در برخی منابع طب سنتی به اثر حنا در کاهش خونریزی اشاره شده است. این خاصیت ممکن است به دلیل اثر قابض‌کننده حنا باشد که با منقبض کردن عروق خونی به کاهش خونریزی کمک می‌کند.

بهبود بافت پوست

حنا خواص مرطوب‌کننده دارد و به ترمیم و بهبود بافت پوست کمک می‌کند. این خاصیت در مواردی که بواسیر با خشکی و ترک‌های پوستی همراه شده می‌تواند مؤثر باشد.

مزایای استفاده از حنا برای درمان بواسیر: تسکین خارش


معایب استفاده از حنا برای درمان بواسیر

در کنار مزایایی که حنا در مداوای بواسیر می‌تواند داشته باشد معایب مختلفی نیز برای استفاده از این روش در نظر گرفته شده که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم تأیید علمی این روش

استفاده از حنا به عنوان درمان بواسیر توسط تحقیقات پزشکی و علمی معتبر تأیید نشده؛ بنابراین اثربخشی و ایمنی آن برای این مشکل به طور کامل مشخص نیست.

امکان ایجاد حساسیت و آلرژی

برخی افراد ممکن است به حنا حساسیت داشته باشند و این مسئله باعث تحریک پوست، قرمزی، خارش و حتی بروز واکنش‌های آلرژیک شود که در ناحیه مقعد بسیار دردناک و ناخوشایند هستند.

تشدید علائم در موارد شدید

حنا اگرچه ممکن است برای درمان بواسیر خفیف مفید باشد؛ اما در موارد شدید این بیماری می‌تواند باعث تحریک بیشتر و بدتر شدن علائم شود و به همین دلیل بیماران نباید در چنین شرایطی از حنا استفاده کنند.

عدم درمان  قطعی بیماری

 حنا به تنهایی نمی‌تواند حتی بواسیر خفیف را درمان کند و فقط می‌تواند علائم را تسکین دهد. بیماران باید استفاده از حنا را در کنار روش‌های دیگر همچون تغییرات در سبک زندگی و مصرف داروها در برنامه خود داشته باشند تا حنا بتواند مؤثر باشد.

احتمال ابتلا به عفونت

عدم رعایت بهداشت در هنگام استفاده از حنا می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت شود. اگر خمیر حنا به درستی تهیه و استفاده نشود باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌توانند به راحتی وارد ناحیه آسیب‌دیده شوند و عفونت را به وجود آورند.

معایب استفاده از حنا برای درمان بواسیر: عدم درمان قطعی


بهترین روش درمان بواسیر چیست؟

در این قسمت مقاله با توجه به معایبی که برای استفاده از حنا جهت درمان بواسیر برشمردیم شاید سؤال بسیاری از افراد این باشد که بهترین روش درمان بواسیر چیست؟ بهترین روش درمان بواسیر با توجه به وضعیت بواسیر فرد در نظر گرفته می‌شود. از جمله بهترین روش‌های درمان بواسیر موارد زیر هستند:

درمان خانگی بواسیر

همان‌طور که به درمان خانگی بواسیر اشاره کردیم. این روش مناسب بواسیر در مراحل خفیف است و با تغییرات در سبک زندگی و تغییرات رژیم غذایی همراه می‌شود.

درمان موضعی و دارویی

استفاده از دارو برای بواسیر مانند داروهای موضعی و داروهای بدون نسخه می‌تواند نقش مهمی را در کاهش علائم و تسکین درد و التهاب ایفا کند. پمادها و کرم‌های ضد هموروئید حاوی هیدروکورتیزون یا لیدوکائین یا شیاف‌های هموروئید می‌توانند مؤثر باشند.

روش‌های غیرجراحی درمان بواسیر

در مواردی که بواسیر فرد با روش‌های مراقبت خانگی و درمان دارویی مداوا نشود در مرحله اول ممکن است روش‌های غیرجراحی توصیه گردد. از جمله روش‌های غیرجراحی موارد زیر هستند:

  • رابر بند: در روش رابربند برای درمان بواسیر، یک کش لاستیکی را دور بواسیر داخلی قرار می‌دهند تا جریان خون به آن قطع شود و به این ترتیب بواسیر پس از چند روز خشک شده و بیفتد.
  • اسکلروتراپی: در روش اسکلروتراپی بواسیر، ماده‌ای به بواسیر تزریق می‌شود که باعث جمع شدن و از بین رفتن بواسیر می‌شود.
  • کرایوتراپی: در روش کرایوتراپی هموروئید، از سرما برای منجمد کردن و از بین بردن بواسیر استفاده می‌کنند.

روش درمان بواسیر با رابربند

 

جراحی بواسیر

اگر بواسیر بسیار بزرگ یا مزمن باشد پزشک برای درمان این بیماری از روش‌های زیر استفاده می‌کند:

 

لیزر درمانی 

یکی از بهترین روش‌های درمان بواسیر لیزر درمانی هموروئید است. این روش یک روش مدرن و کم تهاجمی به شمار می‌رود که در آن از پرتوهای لیزر برای حذف یا کوچک کردن بواسیر استفاده می‌شود. این روش بدون درد و خونریزی، دوره نقاهت بسیار کوتاه و ناچیزی دارد.
روش‌های نام برده هر کدام با توجه به وضعیت بیماری فرد می‌توانند بهترین روش درمان بواسیر باشند. تنها پزشک است که می‌تواند تشخیص دهد کدام یک از این روش‌ها می‌تواند به درمان بیماری بواسیر فرد کمک کند.

لیزر درمانی بواسیر


کلام پایانی

بسیاری از افراد برای درمان بیماری بواسیر خود به سراغ روش‌هایی همچون استفاده از حنا می‌روند. استفاده از این گیاه ممکن است بتواند تا حدی در تسکین علائم بواسیر خفیف مؤثر باشد؛ اما یک روش درمان قطعی به شمار نمی‌رود و تأیید علمی نیز ندارد. بسیار مهم است بیماران پیش از استفاده از حنا برای درمان بواسیر حتماً با پزشک در این رابطه مشورت کنند و در صورتی که پزشک این کار را بی‌خطر دانست به درمان بواسیر با حنا بپردازند.

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید