انواع بواسیر یا هموروئید

دو نوع اصلی بواسیر یا هموروئید وجود دارند که بر اساس محل رگ‌های آسیب دیده طبقه بندی می‌شوند. دو گروه اصلی بواسیر شامل هموروئید داخلی و خارجی هستند. در این دو دسته، زیر گروه‌های اضافی بر اساس بیماری و علائم بواسیر نیز دسته بندی شده‌اند. بواسیر داخلی و خارجی در اصل یکسان هستند. آن‌ها هنگامی اتفاق میفتند که رگ‌های موجود در روده یا اطراف مقعد متورم شوند. این رگ‌ها همیشه وجود دارند، اما تا زمانی که ملتهب نشوند، مشکلی ایجاد نمی‌کنند. التهاب اغلب نتیجه فشار بیش از حد بر روده است. در این مقاله به طور کامل در مورد انواع بواسیر با هموروئید صحبت می‌کنیم.

 

انواع بواسیر یا هموروئید

 

چه کسی در معرض خطر بواسیر است؟

افرادی که هنگام حرکات روده فشار می‌آورند یا برای مدت طولانی روی توالت می‌نشینند، در معرض خطر بیشتری از بواسیر هستند. چاقی و بارداری نیز خطر بواسیر را افزایش می‌دهد زیرا وزن شکم بر رگ‌ها در کانال مقعد فشار می‌آورد. وزنه برداری سنگین، رابطه جنسی مقعدی و اسهال مزمن یا یبوست می‌توانند منجر به بواسیر نیز شوند. هم‌چنین شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند بواسیر می‌تواند ژنتیکی باشد، زیرا افرادی که والدین آنها بواسیر دارند در معرض خطر تشکیل بواسیر نیز قرار دارند.

 

اشخاص در معرض بواسیر


بواسیر داخلی

بسیاری از بواسیر در داخل روده قرار دارند. آن‌ها به عنوان بواسیر داخلی شناخته می‌شوند. علائم اصلی بواسیر داخلی خونریزی است. به عنوان مثال، ممکن است متوجه خون قرمز روشن روی دستمال توالت خود شوید. این بیماری می‌تواند باعث ترشح مخاط نیز شود. این بواسیر معمولاً دردناک نیستند. شما ممکن است احساس پر بودن در روده خود داشته باشید مانند اینکه نیاز به استفاده از حمام دارید، اما احتمالاً درد شدید را از بواسیر که در روده قرار دارند تجربه نخواهید کرد.


برخی از بواسیر داخلی پرولاپس هستند، به این معنی که آنها از باز کردن مقعد شما بیرون می‌آیند. بر خلاف بواسیر که در روده بزرگ باقی می‌مانند، بواسیر طولانی مدت ممکن است لطیف، دردناک یا تحریک شود. بواسیر داخلی بسته به گرید پرولاپس، به چهار گروه معروف به نمرات یا سطح طبقه بندی می‌شوند که به شرح زیر هستند:


گرید یک

بواسیر در گروه اول کاملاً در داخل روده باقی می‌ماند. اگرچه ممکن است خونریزی کنند، اما بعید به نظر می‌رسد درد زیادی ایجاد کند. حتی هنوز هم، درمان بواسیر در این مرحله امکان پذیر است. بستن باند لاستیکی یکی از نمونه‌های درمانی است که می‌تواند در بواسیر اولیه استفاده شود. این روش برای بسیاری از بواسیر داخلی که در مراحل پیشرفته‌تری نیز قرار دارند، مؤثر است.

 

گرید دو

بواسیر در مرحله دوم پرولاپس می‌شود. آنها ممکن است در حین حرکت روده از مقعد شما خارج شوند. اما پس از آن، به تنهایی به جای خود عقب نشینی می‌کنند.

 

انواع بواسیر یا هموروئید


گرید سه

مسئله طولانی مدت برای بواسیر در سطح سوم ادامه دارد. هرچند برخلاف بواسیر گرید دوم، اینها پس از حرکت روده به تنهایی به جای خود باز می‌گردند. درعوض، ممکن است لازم باشد از دستان خود استفاده کنید تا آنها را به داخل روده بکشید. علائم اغلب در این مرحله برجسته‌تر می‌شوند. بواسیر گرید سوم می‌تواند خارش داشته باشد. بواسیر گرید سه همچنین می‌توانند لکه‌های مدفوع را در لباس زیر شما به جای بگذارد.


گرید چهار

مهم نیست که چه کاری انجام می‌دهید، این بواسیر در روده نمی‌ماند. علائم مختلف بواسیر مانند خارش، خونریزی و رنگ آمیزی، ممکن است کاملاً برجسته و بیشتر شوند. در حالی که روش‌های حداقل تهاجمی ممکن است در این بواسیر پیشرفته مؤثر باشند، اما گاهی اوقات روش‌های درگیر بیشتر مورد نیاز هستند. در طی یک بواسیرکتومی، بافت از نظر جراحی از بدن خارج می‌شود.


بواسیر خارجی

بعضی اوقات رگه‌های متورم به جای داخل روده در اطراف مقعد قرار دارند. اینها بواسیر خارجی هستند. این ناحیه از بدن حساس‌تر است، بنابراین علائم بواسیر خارجی اغلب آشکارتر می‌باشند. آنها می‌توانند خارش و دردناک باشند. مانند بواسیر داخلی، آنها ممکن است خونریزی کنند. شاید پوست موجود در منطقه شکسته یا متورم شود.


شما اغلب می‌توانید بواسیر خارجی را با نوک انگشتان خود احساس کنید یا آنها را با یک آینه مشاهده کنید. هموروئید خارجی مانند برآمدگی یا توده روی پوست است. پزشکان اغلب مدیریت علائم را برای بواسیر خارجی توصیه می‌کنند که شامل مصرف نرم کننده‌های مدفوع و افزایش مصرف آب شما به امید کاهش میزان فشار در دستشویی باشد. برای بواسیر جدی‌تر خارجی، ممکن است یک روش حذف جراحی مورد نیاز باشد.

 

بواسیر خارجی


بواسیر ترومبوز

برخی از بواسیر خارجی ترومبوز می‌شوند. این مشکل زمانی اتفاق میفتد که یک لخته خون در رگ آسیب دیده ایجاد شود. بواسیر ترومبوز می‌تواند کاملاً دردناک باشد و ناگهان درد می‌تواند به وجود بیاید. اگر به خونریزی خارجی خود در آینه نگاه کنید، ممکن است به دلیل خونی که در داخل آن به دام افتاده است، رنگ آبی داشته باشد. اگرچه بواسیر ترومبوز می‌تواند به تنهایی پاکسازی شود، اما برخی از آنها نیاز به درمان بیشتر دارند. دکتر هموروئید شاید توصیه کند که یک روش زهکشی یا انجام یک برداشت جراحی انجام دهد.


بواسیر مخلوط

برخی از بیماران هموروئید داخلی و خارجی را همزمان دارند که به عنوان بواسیر مخلوط شناخته می‌شود. برای درمان بواسیر مخلوط، ممکن است لازم باشد که تحت درمان‌های مختلفی قرار بگیرید. با این حال، درمان بواسیر داخلی به رفع مشکلات هموروئید خارجی نیز کمک می‌کند.


مراقبت و درمان بواسیر

بواسیر شما ممکن است داخلی، خارجی یا هر دو باشد. موارد داخلی در داخل روده شروع می‌شوند و موارد خارجی در اطراف مقعد سرچشمه می‌گیرند. نوع بواسیر شما بر علائمی که تجربه می‌کنید تأثیر می‌گذارد. در این دسته‌ها، شدت مختلفی وجود دارند که می‌توانند بر تجربه بواسیر شما نیز تأثیر بگذارند.


درمان مورد نیاز برای بواسیر شما به نوع و شدت آنها بستگی دارد. مشاوره با یک متخصص کولورکتال بهترین راه برای تعیین درمان مناسب برای وضعیت شما است.  مانند همه مسائل پزشکی، پزشک شما منبع نهایی است که چه روشی متناسب با نیازهای شما می‌باشد. در مورد همه گزینه‌ها بحث کنید و در صورت شک و تردید نظر دوم را بدست آورید. درمان بواسیر با لیزر یکی از راه حل‌های پیشنهادی است که با آن می‌توانید بواسیر خود را درمان کنید.


خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند خطر ابتلا به خونریزی شما را از زمان نرم شدن فیبر و آب به حداقل برساند و یبوست را کاهش دهد. متوسط بزرگسال در ایالات متحده فقط روزانه 10-15 گرم فیبر می‌گیرد. برای جلوگیری از بواسیر (و سایر شرایط دستگاه گوارش)، هدف این است که حداقل 25 گرم فیبر هر روز دریافت کنید.


میوه‌های تازه، سبزیجات، حبوبات، لوبیا و غلات کامل همه گزینه‌های غنی از فیبر هستند. مکمل‌های فیبر همچنین برای افرادی که فیبر کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند، در دسترس می‌باشند. علاوه بر این، نوشیدن مقدار زیادی آب، جلوگیری از بلند کردن غیرضروری سنگین، حفظ وزن سالم و استفاده از روان کننده‌های زیادی در صورت درگیر شدن در رابطه جنسی مقعد نیز می‌تواند خطر بواسیر شما را کاهش دهد.

 

درمان بواسیر یا هموروئید


علائم بواسیر یا هموروئید

علائم هموروئید ممکن است بسته به نوع آن متفاوت باشد. امکان ابتلا به انواع مختلف هموروئید به طور همزمان وجود دارد. علائم بواسیر به شرح زیر هستند:

 

  •   تحریک در داخل و اطراف مقعد
  •     درد یا ناراحتی
  •     خارش
  •    تورم در اطراف مقعد
  •    بیرون زدگی اطراف مقعد
  •    التهاب
  • توده سخت در نزدیکی مقعد
  •     خونریزی (ممکن است بدون درد و در حین اجابت مزاج باشد)

 

علائم بواسیر یا هموروئید


علل بواسیر یا هموروئید


بواسیر اغلب ناشی از موارد زیر است:

 

  •   زور زدن برای دفع مدفوع
  •    چاق بودن
  •   باردار بودن
  •    کمبود فیبر در رژیم غذایی
  •    نشستن طولانی مدت روی توالت
  •    یبوست مزمن یا اسهال
  •   رابطه مقعدی
  •   بلند کردن وزنه به طور منظم


با افزایش سن، خطر ابتلا به هموروئید در شما افزایش می‌یابد. بافت‌های پشتیبان اطراف راست روده و مقعد با افزایش سن یا باردار شدن می‌توانند کشیده و ضعیف شوند.


کلام آخر

بواسیر می‌تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد، بنابراین ممکن است تعجب کنید که بواسیر از بین می‌رود؟ بله، بسته به محل و شدت بواسیر می‌تواند به سرعت با درمان در خانه برطرف شود. درمان به نوع بواسیر، علائم و شدت بستگی دارد. در موارد خفیف، افزایش فیبر و آب شما می‌تواند ظرف چند روز مشکل را کاهش دهد. در موارد دیگر، داروهای موضعی بدون نسخه و تجویز نشان داده شده‌اند. در موارد شدید، برای حل مشکل ممکن است جراحی لازم باشد. در هر صورت، مراجعه به پزشک متخصص می‌تواند بهترین راهکار ممکن باشد.

منبع:

 

محسن میرزایی پور گفت:
من یک ورزش کار هستم و در باشگاه وزنه های سنگین می زدم یه مدتی در ناحیه مقعد دچار درد و خونریزی شده بودم به دکتر که مراجعه کردم دقیقا علایم را من داشتم و پس از عمل جراحی به من توصیه شد که وزنه های سنگین استفاده نکنم تا این بیماری مجددا عود نکند
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید