مراقبت‌های پس از جراحی بواسیر (هموروئید)

هموروئیدکتومی سنتی یا لیزر درمانی یک عمل جراحی است که برای درمان بواسیر با علائم شدید استفاده می‌شوند. اگرچه جراحی بواسیر میزان موفقیت بالایی دارد، اما بهبودی به ملاحظات شخصی از جمله رژیم غذایی و انجام برخی فعالیت‌ها بستگی دارد. داروهای ضد درد و نرم کننده‌های مدفوع نیز ممکن است در مراقبت‌های پس از جراحی بواسیر دخیل باشند. آماده شدن برای جراحی هموروئید می‌تواند باعث استرس شود، اما دانستن اینکه در طول بهبودی چه چیزی را باید انتظار داشت می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند. این مقاله توضیح می‌دهیم که چه چیزی در ریکاوری و مراقبت‌های پس از جراحی بواسیر مهم هستند.

 

مراقبت های پس از جراحی بواسیر

 

درد پس از جراحی بواسیر

بهبودی از جراحی لیزر بواسیر بعد از چند روز امکان پذیر است، اما هموروئیدکتومی می‌تواند بین چهار تا هشت هفته طول بکشد. جدول زمانی بر اساس اندازه، شدت و تعداد هموروئیدی که دارید و همچنین سلامت عمومی و سطح تحرک شما متفاوت است. برای یک یا دو هفته اول، باید راحت باشید، در خانه بمانید و از فعالیت‌های سنگین از جمله بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنید. پس از یک تا دو هفته، باید بتوانید به فعالیت‌های عادی بازگردید. با این حال، هنوز باید از فعالیت‌هایی که نیاز به تلاش زیادی دارند اجتناب کنید. 

 

شما می‌توانید انتظار کمی درد و ناراحتی را برای دو تا چهار هفته پس از جراحی هموروئیدکتومی داشته باشید، اگرچه به تدریج کاهش می‌یابند. شما می‌توانید با اجتناب از یبوست، مراقبت مناسب از زخم و استفاده از داروهای مسکن طبق تجویز، درد را به حداقل برسانید. بهبودی کامل بدون درد معمولاً در عرض یک تا دو ماه حاصل می‌شود. در جراحی لیزر با حداقل درد و ناراحتی روبرو هستید و شرایط مراقبتی بعد از عمل بسیارکمتر است. همچنین امکان بازگشت بیماری در عمل هموروئیدکتومی سنتی، بیشتر از لیزر درمانی است. بنابراین لیزر درمانی را به عنوان بهترین درمان بواسیر توصیه می‌کنیم. حتی می‌توان هموروئیدکتومی را با لیزر انجام داد که موفقیت بالایی دارد.

 

درد پس از جراحی بواسیر

 

مراقبت‌های بعد از جراحی بواسیر به روش هموروئیدکتومی سنتی

شما می‌توانید با انجام چند کار ضروری، بهبودی پس از هموروئیدکتومی سنتی را بسیار ساده‌تر کنید. این کارها شامل محدود کردن فعالیت‌های خاص، تهیه برنامه‌های غذایی، داشتن استراتژی مدیریت درد و تعهد به قرار ملاقات‌های بعدی با پزشک است. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم:

فعالیت کردن بعد از جراحی بواسیر

در طول نقاهت پس از جراحی بواسیر باید فعالیت‌های خاصی را محدود کرد. اینها شامل هرگونه فعالیتی است که فشار یا حرکت نامناسبی بر اسفنکتر مقعد وارد می‌کنند. اسفنکتر ماهیچه‌ای است که گشاد می‌شود (باز می‌شود) و منقبض می‌شود (بسته می‌شود) تا امکان عبور مدفوع را فراهم کند. حرکت سریع یا شدید اسفنکتر مقعدی می‌تواند بخیه‌ها را مختل کرده و زخم را باز کند. به خصوص در هفته‌های اول بهبودی، باید از موارد زیر اجتناب کنید:

  • بلند کردن سنگین
  • زور زدن در هنگام اجابت مزاج
  • در حال دویدن
  • تلاش سنگین برای انجام هر کاری

همچنین باید از نشستن طولانی مدت بدون حرکت خودداری کنید. در واقع، این در واقع به راه رفتن در دوران نقاهت اولیه کمک می‌کند. انجام این کار باعث افزایش گردش خون و جلوگیری از تجمع خون در بافت‌های آسیب دیده می‌شود. اگر نیاز به نشستن دارید، اغلب داشتن یک بالش دوناتی شکل برای نشستن کمک می‌کند. مطمئن شوید که نرم و با اندازه مناسب تهیه کنید. یک بالش خیلی بزرگ و سفت است می‌تواند باعث باز شدن باسن و کشیده شدن اسفنکتر مقعدی شود.

 

فعالیت کردن پس از جراحی بواسیر

 

تغذیه مناسب بعد از جراحی هموروئید

هدف اصلی رژیم غذایی پس از جراحی بواسیر، اجتناب از یبوست است. مدفوع سفت شده فشار شدیدی را بر محل جراحی در حین اجابت مزاج وارد می‌کند. یبوست به دلیل دریافت ناکافی فیبر و کم آبی بدن ایجاد می‌شود. در چند روز اول بهبودی، باید رژیم غذایی کم باقیمانده، مصرف غذاهایی که فشار کمی بر مقعد در هنگام اجابت مزاج وارد می‌کنند، داشته باشید.

غذاهای کم فیبر عبارتند از:

  • غلات پخته شده، مانند فارینا یا خامه گندم
  • برنج سفید یا رشته فرنگی
  • نان سفید یا کراکر نمکی ساده
  • سبزیجات پخته شده یا سبزیجات کنسرو شده بدون دانه
  • گوشت چرخ کرده بدون چربی، مرغ یا گوشت خوک
  • تخم مرغ
  • میوه‌های خشک، از جمله آلو
  • موز رسیده
  • خربزه نرم یا پاپایا
  • سس سیب
  • ژلاتین
  • پودینگ
  • بستنی 

همانطور که بهبود حاصل می‌شود، این امکان را دارید یک رژیم غذایی کم چرب و پر فیبر را شروع کنید. این شامل غذاهای غنی از فیبر محلول است که آب را از روده خارج می‌کند و به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند. منابع فیبر محلول عبارتند از:

  • سیب
  • آووکادوها
  • لوبیا و حبوبات
  • توت‌ها
  • برنج قهوه‌ای
  • کلم بروکسل
  • بروکلی
  • هویج
  • گل كلم
  • بادمجان
  • گلابی
  • سیب زمینی‌های شیرین
  • کدو سبز

نکته: همچنین نوشیدن مقدار زیادی آب در دوران نقاهت مهم است. توصیه معمول حداقل هشت فنجان (64 اونس مایع) آب در روز است. اگر از خوردن آب زیادی خسته شده‌اید، نوشیدنی‌های میوه‌ای مانند آب سیب، آب هویج و غیره را برای خود تهیه کنید.

 

غذای مناسب پس از جراحی بواسیر

مصرف دارو بعد از جراحی بواسیر

دو دسته از داروها معمولاً برای افرادی که تحت عمل جراحی بواسیر قرار گرفته‌اند تجویز می‌شوند، یکی نرم کننده‌های مدفوع و دیگری مسکن‌ها هستند. نرم کننده‌های مدفوع به طور طبیعی با بدن کار می‌کنند تا حرکات روده را کاهش دهند و عوارض جانبی کمتری نسبت به ملین‌های محرک قوی‌تر دارند. آنها همچنین کمتر احتمال دارد که اسهال ایجاد کنند که همچنین استرس نابجا را بر زخم‌های جراحی وارد می‌کند. نرم کننده‌های مدفوع توصیه شده عبارتند از:

  • شیر منیزیا (هیدروکسید منیزیم)
  • کولاس (سدیم دوزدار)
  • متاموسیل (پوسته پسیلیوم)
  • میرالاکس (پلی اتیلن گلیکول)

داروهای ضد درد مورد استفاده برای درمان درد هموروئید پس از عمل عبارتند از:

  • تیلنول (استامینوفن): دارویی بدون نسخه که دارای اثرات ضد درد و تب بر (کاهش تب) است.
  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی خوراکی (NSAIDs): شاملAdvil  (ایبوپروفن) و Aleve (ناپروکسن) که دارای اثرات ضد درد و ضد التهابی هستند.
  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی رکتوم: بیشتر شیاف‌های ولتارن (دیکلوفناک) هستند.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی در طول بهبودی اولیه با احتیاط استفاده می‌شوند، زیرا می‌توانند باعث خونریزی شوند. این داروها همچنین برای استفاده گاه به گاه و کوتاه مدت در نظر گرفته شده‌اند، زیرا در صورت مصرف زیاد می‌توانند باعث زخم معده شوند. کرم‌های موضعی هموروئید نیز ممکن است برای تسکین خارش تجویز شوند، در حالی که می‌توان از کمپرس یخ یا کمپرس سرد روی مقعد استفاده کرد تا تورم و درد را کاهش دهد.

 

مصرف دارو پس از جراحی بواسیر

 

مراقبت‌های بعد از جراحی بواسیر به روش لیزر

احتمالاً پس از انجام لیزر می‌توانید همان روز مرکز جراحی را ترک کنید. در واقع، اگر به آرامبخش نیاز ندارید، ممکن است بتوانید ظرف چند ساعت به خانه بروید. مدیریت درد معمولاً پس از لیزرهای کم تهاجمی کاملاً منطقی است. چه در بیمارستان باشید و چه در خانه، ممکن است به داروهای مسکن زیادی نیاز نداشته باشید. 

در مطالعه 341 بیمار لیزری، اکثر شرکت کنندگان نیازی به مصرف مسکن نداشتند. با این حال، اگر متوجه شدید که درد دارید، باید مسکن مصرف کنید. داروهای بدون نسخه معمولا کافی هستند. حرکات روده ممکن است برای چند روز دردناک باشد. مصرف یک نرم کننده مدفوع بدون نسخه می‌تواند کمک کننده باشد. از پزشک خود برای توصیه‌های لازم را بخواهید. شما باید حتما فیبر زیادی بخورید و آب زیادی بنوشید.

ممکن است بتوانید در عرض یک هفته پس از انجام لیزر غیرتهاجمی، فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید و به سر کار خود بازگردید. برخی از افراد می‌توانند تنها در یک یا دو روز به سر کار برگردند. حتی اگر هموروئیدکتومی با لیزر انجام دهید، ممکن است نیازی نباشد که طول مدت بهبود شما خیلی طول بکشد. در یک مطالعه، 88 درصد از افرادی که بواسیر را با لیزر برداشته بودند، ظرف هفت روز به سر کار بازگشتند.

از آنجایی که بهبودی درمان بواسیر با لیزر اغلب کوتاه‌تر از بهبودی نسبت به سایر روش‌ها است، دلیلی برای تأخیر در درمان وجود ندارد. تنها در عرض چند روز پس از عمل، ممکن است دوباره احساس کنید که می‌توانید کارهای همیشگی خود را انجام دهید. با پزشک خود در مورد اینکه آیا لیزر می‌تواند بهترین گزینه درمانی برای هموروئید شما باشد یا خیر صحبت کنید.

 

لیزر جراحی هموروئید

 

خونریزی پس از جراحی بواسیر

دیدن مقداری خون روی دستمال کاغذی هنگام پاک کردن مدفوع طبیعی است. اگر در مواقع دیگر متوجه خونریزی یا ترشح شدید، ممکن است بخواهید یک پد محافظ در لباس زیر خود قرار دهید. نشستن چند بار در روز در یک حمام سیتز گرم می‌تواند به افزایش راحتی و بهبودی کمک کند. اگر خونریزی ادامه داشت و شدیدتر می‌شد، سریعاً به نزد پزشک بروید.

 

خون ریزی پس از جراحی بواسیر

 

رعایت بهداشت بعد از جراحی هموروئید

نشستن در لگن آب گرم به تسکین درد و خارش بعد از عمل کمک کند. این یک لگن کم عمق با آب گرم است. برخی از افراد موادی مانند نمک اپسوم یا بتادین را به لگن اضافه می‌کنند، اما آب ساده نیز می‌تواند مفید باشد. نشستن در لگن آب گرم را بعد از هر بار اجابت مزاحم انجام دهید تا ناحیه تمیز بماند. در چند روز اول از پاک کردن مقعد با دستمال توالت خشک خودداری کنید. در عوض می‌توانید از دستمال مرطوب نوزاد بدون عطر، پدهای تاک یا دستمال کاغذی مرطوب استفاده کنید.

 

رعایت بهداشت پس از جراحی هموروئید

 

استحمام پس از جراحی بواسیر

تمیز کردن خود بعد از اجابت مزاج می‌تواند یکی از دردناک‌ترین و دشوارترین کارها در چند روز اول پس از عمل جراحی بواسیر باشد. اکثر بیماران دریافتند که شستشو در حمام یا دوش موثرترین روش برای تمیز کردن خود بدون مالش دادن پوست حساس اطراف مقعد است. سر دوش که آب گرم را به نواحی مقعد خود برسانید تا درد کاهش پیدا کند و ناحیه تمیز بماند. تنها چیزی که واقعاً به آن نیاز دارید آب گرم و فشار آب کافی برای شستشوی ناحیه است. مهم است که از صابون استفاده نکنید. در واقع، ناحیه مقعد به طور قابل توجهی خود تمیز شونده است و هرگز نیازی به صابون نیست. مالش محل برش دردناک خواهد بود و می‌تواند به پوست آسیب برساند.

 

استحمام پس از جراحی بواسیر

 

آیا بواسیر بعد از جراحی دوباره عود می‌کند؟

پس از حذف بواسیر از بدن، در صورتی که بیمار اصول رژیم درمانی هموروئید را زیر پا بگذارد، بواسیر می‌تواند به طور کامل بازگردد. مهمتر از همه، اگر بیمار همچنان عادت به غذا خوردن با رژیم غذایی و سبک زندگی نامنظم را حفظ کند، مشکل باز می‌گردد. پس از جراحی هموروئید، بیمار هنوز مقدار زیادی غذای سفت و سخت می‌خورد. چربی زیاد باعث می‌شود روده‌ها مجبور شوند برای دفع مدفوع زیاد کار کنند، خطر ابتلا به هموروئید بسیار آسان است. 

بیمارانی که بیش از حد غذاها و نوشیدنی‌های لبنی مصرف می‌کنند ممکن است پدیده هایی مانند نفخ شکم را تجربه کنند که به طور مستقیم یبوست را بدتر می‌کند،که مخصوصاً برای کسانی که جراحی هموروئید انجام داده‌اند بد است. وقتی عمل هموروئیدکتومی کامل شد، بیمار حس پرهیز ندارد، دوری از محرک هایی مانند الکل، قهوه و غیره باعث از دست دادن سریع آب بدن می‌شود، خشکی مدفوع، زور زدن برای رفتن به توالت کار را دشوار می‌کند. 

دفع مدفوع و درد راهی برای بازگشت هموروئید است. حفظ سبک زندگی غیرعلمی نیز عامل بروز هموروئیدهای مکرر است. نشستن زیاد، انجام کارهای سنگین مداوم، حمل بارهای سنگین به مدت طولانی و غیره فشار بر مخاط مقعد را افزایش می‌دهند. بنابراین، پس از قطع بواسیر، چه عود کند یا نه، بستگی زیادی به مراقبت و پیشگیری از هر بیمار دارد. بنابراین، بیماران باید به طور فعال یک سبک زندگی سالم و معقول ایجاد کنند تا عود هموروئید پس از درمان به حداقل برسد.

 

جراحی بواسیر

 

بعد از جراحی بواسیر به چه نکاتی باید توجه کرد؟

شما با درمان مناسب باید پس از جراحی بواسیر بدون حادثه بهبود پیدا کنید. در ادامه چند چیز وجود دارند که برای اطمینان از بهبودی سریع باید رعایت کنید:

  • از غذاهایی که باعث یبوست می‌شوند مانند لبنیات، گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.
  • تا زمانی که پزشک میزان سلامت شما را تأیید نکند، از فعالیت کردن دوری کرده و چیز سنگینی بلند نکنید.
  • از پاک کننده‌های پوست، صابون‌های ضد باکتری، الکل، ید یا پراکسید هیدروژن در ناحیه رکتوم استفاده نکنید. این موادذ می‌توانند به پوست اطراف برش آسیب بزنند و بهبودی را به تاخیر بیندازند.

حتی پس از بهبودی پس از جراحی به خوردن غذاهای پر فیبر ادامه دهید. آب فراوان بنوشید و از فشار آوردن به توالت پرهیز کنید. انجام این کارها می‌تواند به پیشگیری از هموروئید در آینده کمک کنند. ورزش همچنین می‌تواند با تحریک روده‌ها یبوست را کاهش دهد. حتی 15 دقیقه پیاده روی می‌تواند بسیار مفید باشد. از همه هموروئیدها نمی‌توان پیشگیری کرد، اما رعایت این توصیه‌های ساده می‌تواند تا حد زیادی خطر را کاهش دهد.

 

مراقبت های پس از جراحی بواسیر

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دستورالعمل‌های خود مراقبتی جراح خود را دنبال کنید، احتمال عفونت و سایر عوارض کم است. حتی در این صورت، عوارضی نیز ممکن است رخ دهند و دانستن علائم مهم است تا بتوانید سریع عمل کنید. در صورت بروز علائم زیر در هنگام بهبودی پس از جراحی بواسیر، فوراً با پزشک متخصص بواسیر خود تماس بگیرید:

  • تب بالا همراه با لرز
  • دردی که با دارو قابل کنترل نیست
  • مشکلات دفع مدفوع یا ادرار
  • ترشح غیر طبیعی از مقعد
  • دفع مقادیر زیادی خون از مقعد

 

کلام آخر

بهبودی پس از جراحی بواسیر ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد، اگرچه باید بتوانید ظرف یک تا دو هفته به سر کار خود بازگردید. در طول این مدت، باید رژیم غذایی خود را برای جلوگیری از یبوست تنظیم کنید و از فعالیت‌هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین که می‌توانند برش جراحی را باز کنند، اجتناب کنید.

داروهای مسکن بدون نسخه و حمام نشسته می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. نوشیدن آب زیاد و خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند مدفوع را نرم نگه دارد و از یبوست جلوگیری کند. نرم کننده‌های مدفوع نیز می‌توانند کمک کننده باشند. حتی پس از بهبودی به خوردن یک رژیم غذایی غنی از فیبر با آب فراوان ادامه دهید.

منابع:


 

 

امیر حسین رضوی گفت:
سلام من به تازگی جراحی بواسیر کرده‌ام، و دکترم توصیه های داشتند ولی با مطالعه این مقاله‌ دستورالعمل‌های عملی جدیدتری برای مراقبت‌های پس از جراحی داده شد که به بهبودیم کمک می کنه ممنوم از مطالب ارزنده شما
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز خواهش میکنم. ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید.
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید