عوارض درمان نکردن کیست مویی و خطرات ترکیدن

یکی از بیماری های بسیار شایع در ناحیه دنبالچه انسان، بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال است. این بیماری باعث ایجاد یک گودال پر شده از مو و عفونت، کمی پایین تر از کمر و بین دو کفل می شود و بسیار دردناک است. این عارضه حدود 2۶ نفر از هر 100 هزار نفر را مبتلا می کند و میزان شیوع آن در مردان تا سه برابر بیشتر از زنان است.

درمان کیست مویی از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا عدم درمان می‌تواند با مشکلات بسیاری همراه باشد. در مقاله امروز به عوارض درمان نکردن کیست مویی و خطرات ترکیدن آن خواهیم پرداخت.

 

بیماری کیست مویی


چرا شناخت علائم بیماری کیست مویی مهم است؟

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد دیر برای درمان کیست مویی اقدام می کنند عدم آگاهی از علائم آن است. این بیماری که با توجه به تغییرات بسیار در سبک زندگی افراد و کاهش تحرک آنها از شیوع گسترده ای برخوردار شده به دلایل مختلفی هم‌چون سایش پوست، اضافه وزن، نشستن های طولانی مدت، استفاده از لباس هایی با جنس های نامرغوب و ... ایجاد می شود.
افراد مبتلا به این بیماری علائم زیر را تجربه می کنند:

 

  •     قرمزی و التهاب در ناحیه
  •     بروز آبسه
  •    درد در ناحیه کیست مویی یا کمر
  •     ایجاد سوراخ های چرکی که به یکدیگر راه دارند (فیستول)
  •     ترشحات چرکی بدبو
  •     تب به دلیل عفونت در ناحیه

بسیاری مواقع افراد با اینکه با این علائم مواجه هستند اما به دلیل ترس، خجالت و یا ناآگاهی از عوارض کیست مویی به سراغ درمان آن نمی روند و دچار عوارض درمان نکردن کیست مویی می شوند. برخی نیز تصور می کنند با درمان های خانگی می توانند این بیماری را درمان کنند  به همین دلیل دچار تشدید بیماری و ترکیدن کیست مویی می شوند.
 

درمان کیست مویی به هر دلیلی که به تاخیر بیفتد می‌تواند باعث عوارضی در بدن شود و مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشد. در ادامه با عوارض درمان نکردن کیست مویی آشنا می شوید.

 

شناخت علائم بیماری کیست مویی


عوارض درمان نکردن کیست مویی

درمان به موقع کیست مویی بسیار مهم است زیرا در صورتی که فرد نسبت به آن بی توجه باشد ممکن است دچار عوارض جدی و شدیدی گردد و حتی فرایند درمان با مشکلات بسیاری همراه شود.


عدم درمان کیست مویی به گسترده شدن عفونت در بدن و پیچیده تر شدن بیماری می انجامد. درد شدید، عفونت و آبسه های مکرر، التهاب، تورم بسیار شدید و تخریب بافت بدن از جمله عوارض درمان نکردن به موقع کیست مویی هستند. علاوه بر این موارد فیستول مقعد، عفونت سیستمتیک و حتی سرطان کیست مویی نیز ممکن است فرد را درگیر کند. در ادامه با جزئیات بیشتری به این عوارض خواهیم پرداخت:

 

عوارض عدم درمان کیست مویی


تجمع عفونت در کیست مویی یا آبسه

این عارضه از شایع ترین عوارض درمان نکردن کیست مویی است. زمانی‌که بر اثر این بیماری مو به داخل پوست باز می گردد بدن آن را عامل بیگانه ای فرض کرده و با حمله به آن باعث ایجاد عفونت در زیر پوست می شود. گاهی این عفونت سر باز می کند و ترشحات عفونی از کیست مویی خارج می شود. این اتفاق می‌تواند در فاصله زمان های مختلف در ناحیه کیست مویی رخ دهد و تا زمانی که بیماری از طریق جراحی و یا لیزر درمان نگردد این عفونت بهبود نمی یابد.


اگر علائم زیر را در کیست مویی دارید به احتمال بسیار زیاد دچار آبسه کیست مویی شده‌اید:

 

  •     تورم کیست
  •     درد در هنگام نشستن یا ایستادن
  •     ترشح چرک یا خون با بوی نامطبوع از ناحیه کیست
  •     به وجود آمدن بیش از یک مجرای سینوس یا سوراخ در پوست
  •  قرمزی و التهاب پوست در ناحیه کیست
  •     بیرون زدن موها از ضایعه


فیستول مقعدی

یکی دیگر از عوارض درمان نکردن کیست مویی، فیستول مقعد است. فیستول به یک مجرای غیر طبیعی در میان دو عضو بدن گفته می شود که به دلیل آبسه یا عفونت درمان نشده به وجود می آید. گسترش عفونت کیست مویی باعث ایجاد یک مسیر به نام فیستول می شود تا درد کمی التیام یابد. عدم درمان به موقع کیست مویی باعث می شود که شما برای درمان هر دو بیماری به جراحی سنتی یا لیزر نیاز داشته باشید.

 

فیستول مقعد از عوارض عدم درمان کیست مویی


عفونت سیستمیک یا سپسیس

در صورتیکه برای درمان کیست مویی اقدام نکنید عفونت می‌تواند از این ناحیه در خون تمام بدن پخش شود و حتی باعث مرگ شخص گردد. در این مواقع نیاز به مصرف آنتی بیوتیک و انجام جراحی برای نجات بیمار است.


سرطان کیست مویی

این بیماری در موارد نادر ممکن است رخ دهد. گاهی عوارض درمان نکردن کیست مویی می‌تواند باعث ابتلا به نوعی سرطان پوست به نام "کارسینوم سلول سنگفرشی" گردد. این مشکل به این دلیل رخ می دهد که عفونت درمان نشده و طولانی مدت می تواند ساختار سلول های پوست را تغییر دهد و این نوع سرطان پوست را به همراه داشته باشد. در صورتی که پزشک کیست مویی به این مسئله مشکوک باشد از ناحیه مورد نظر نمونه برداری می کند تا با آزمایش آن را تشخیص دهد.


عوارض ترکیدن کیست مویی

یکی از عوارض درمان نکردن کیست مویی می تواند ترکیدن آن باشد. همانطور که گفته شد کیست مویی همانند یک گودال عمیق است که مو و عفونت داخل آن جمع می شود و ظاهری شبیه به یک جوش بزرگ پیدا می کند. زمانیکه کیست مویی در این مرحله درمان نمی شود، وارد شدن فشار به آن به خصوص هنگام نشستن، احتمال ترکیدن کیست مویی و تخلیه عفونت، خون یا مایعات را در بر دارد.


گاهی نیز برخی افراد خودشان با دستکاری کیست مویی اقدام به ترکاندن آن می کنند با این تصور که کیست مویی همانند یک جوش است و می‌توان با تخلیه به درمانش کمک کرد. این کار نیز بسیار اشتباه است و می‌تواند باعث شدیدتر شدن عفونت گردد.


زمانی که به هر دلیلی کیست می ترکد شما باید با استفاده از بانداژ ضدعفونی شده محل کیست را بپوشانید تا عفونت به سایر نقاط پوست سرایت نکند. همچنین در صورت خروج مقدار زیادی چرک و یا قرمز و بسیار دردناک بودن کیست، باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه نمایید.


در نظر داشته باشید زمانی که کیست می ترکد به این معنی نیست که درمان شده زیرا عفونت در داخل آن هنوز وجود دارد و می تواند بسیار شدیدتر از قبل دوباره بروز پیدا کند. تا زمانیکه کیست توسط جراحی یا لیزر به شکل کامل تخلیه نشود درمان آن امکان پذیر نیست.


برای بسیاری سوال است که آیا ترکیدن کیست مویی می تواند خطرناک و کشنده باشد یا خیر!؟ ترکیدن کیست و تخلیه آن کشنده و خطرناک نیست اما در بهبود این عارضه نیز اثری ندارد. به همین دلیل بهتر است کیست مویی به مرحله ترکیدن نرسد زیرا عفونت ها می تواند به اطراف سرایت کند.

 

ترکیدن کیست مویی


درمان کیست مویی به روش جراحی و لیزر چه زمانی اورژانسی است؟

زمانی که کیست مویی شما با عفونت آبسه همراه باشد پزشک متخصص هر چه سریعتر برای تخلیه آن اقدام می کند اما اگر کیست دچار آبسه نباشد مورد اورژانسی محسوب نمی شود. این بدان معنا نیست که نیازی به درمان به شکل جراحی یا لیزر ندارد بلکه این درمان ها می توانند اندکی به تعویق بیفتند. به تاخیر انداختن جراحی یا لیزر تنها برای چند هفته امکان پذیر است و اگر بیش از حد ادامه یابد عوارضی همچون فیستول یا آبسه های دردناک در ادامه آن بروز خواهند کرد.


درمان کیست مویی چگونه انجام می شود؟

برای اینکه از عوارض درمان نکردن کیست مویی و خطرات ترکیدن آن در امان باشید باید به موقع برای درمان کیست مویی اقدام کنید. روش درمان کیست مویی به چند شکل انجام می شود. جراحی از روش هایی است که از دیرباز به کار می رود و بسیار موثر است. جراحی به دو شکل باز و بسته قابل انجام می باشد. در شکل باز زخم پس از جراحی باز می ماند و باید پانسمان آن هر روز تعویض شود تا به مرور زخم از کف حفره به ترمیم خود بپردازد. در شکل دوم زخم با بخیه بسته می شود و مراقبت های نوع اول را نیاز ندارد.


درمان کیست مویی با لیزر از روش های جدیدی است که امروزه جایگزین جراحی شده و می تواند برای افرادی که از ترس جراحی برای درمان کیست مویی اقدام نمی‌کنند بسیار مناسب باشد. این روش در کمتر از یک ساعت انجام می شود و بدون درد و خونریزی است و فرد می تواند پس از لیزر به زندگی روزمره خود بازگردد. همچنین بیمار ترس های جراحی همچون بیهوشی، ایجاد زخم باز، پانسمان کردن و درد را تجربه نمی کند.

 

درمان کیست مویی با لیزر


چگونه از عوارض درمان نکردن کیست مویی در امان باشیم؟

اولین و بهترین کاری که شما می توانید برای تجربه نکردن عوارض عدم درمان کیست مویی انجام دهید این است که با مشاهده علائم و تغییرات در ناحیه کیست مویی سریع به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر کیست مویی شما همچون یک جوش ساده به نظر می رسد بهتر است آن را به یک متخصص نشان دهید تا بتواند جوش یا کیست بودن آن را تشخیص دهد.


 بهتر است بدانید کیست مویی با دارو و یا درمان های خانگی به هیچ عنوان درمان نمی شود و تنها با روش سنتی جراحی یا لیزر قابل درمان است. اگر از جراحی و عوارض آن می ترسید لیزر کیست مویی یکی از بهترین روش ها برای درمان این عارضه است که می تواند بهانه شما را برای عدم درمان کیست مویی رفع کند.

 

عوارض درمان نکردن کیست مویی


کلام آخر

کیست مویی عارضه ای دردناک است و می تواند فعالیت های روزمره فرد را مختل کند. این کیست که با عفونت و مو پر می شود در صورت عدم درمان می‌تواند مشکلاتی نظیر عفونت یا آبسه در ناحیه کیست، فیستول مقعدی و همچنین در موارد نادر سرطان پوست را به همراه داشته باشد.

 

درمان کیست مویی از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا عوارض درمان نکردن کیست مویی و خطرات ترکیدن کیست می‌تواند برای فرد مشکل ساز باشد. لازم است تا با دیدن علائم اولیه این عارضه به پزشک مراجعه شود تا برای درمان این عارضه به شکل جراحی یا لیزر اقدام گردد.

منبع:

 

 

محمد میرزایی گفت:
من دچار بیماری کیست مویی شده ام وبا توضیحاتی که در مقاله‌ی شما در مورد عوارض و خطرات ترکیدن کیست مویی مطالعه کردم، متوجه شدم که سریع تر باید به پزشک مراجعه کنم تا دچار ترکیدن آن نشوم .
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید.
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید