درمان گشادی مقعد، علائم و دلایل + عکس گشاد شدن مقعد

شناخت درمان گشادی مقعد، علائم و دلایل این بیماری دغدغه بسیاری از افرادی است که احساس می‌کنند به این عارضه مبتلا شده‌اند. درمان گشادی مقعد پیش از هر چیز نیازمند این است که افراد بدانند علائم و دلایل گشادی مقعد چیست تا با شناخت این علائم و دلایل، از بروز این عارضه جلوگیری کنند و در صورت ابتلا برای درمان آن اقدام نمایند. گشادی مقعد به وضعیتی گفته می‌شود که دریچه مقعد بیشتر از 2 سانتی‌متر باز شود و علائمی همچون بی‌اختیاری گاز روده و مدفوع پیش آید. در این مقاله به درمان گشادی مقعد، علائم و دلایل آن می‌پردازیم و عکس گشاد شدن مقعد را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا راحت‌تر بتوانید این بیماری را تشخیص دهید.

آشنایی با درمان گشادی مقعد


گشادی مقعد چیست؟

برای درمان گشادی مقعد در ابتدا باید دانست که این عارضه چیست؟ به گشاد شدن مقعد، دیلاته شدن آنال (Anal Dilation) نیز می‌گویند. بر اثر این عارضه دریچه مقعد افراد اندازه ۲ سانتی‌متر یا بیشتر باز می‌شود و این مسئله عوارضی همچون بی‌اختیاری مدفوع یا گاز روده را به همراه دارد. این عارضه می‌تواند به حدی برای افراد نگران‌کننده و استرس‌زا باشد که امور روزانه آنها را مختل کند و حتی مانع از حضور بسیاری از افراد در مکان‌های عمومی شود. شناخت علائم و دلایل گشادی مقعد و درمان آن بسیار اهمیت دارد تا این بیماری هرچه سریع‌تر بهبود یابد.

تعریف گشادی مقعد


علائم گشادی مقعد

علائم گشادی مقعد با توجه به عامل ایجادکننده این بیماری بسیار متفاوت است؛ اما به‌صورت کلی افراد دچار این عارضه، علائم گشادی مقعد را به شکل زیر تجربه می‌کنند:

  • بی‌اختیاری گاز روده
  • بی‌اختیاری مدفوع
  • خونریزی
  • خروج ترشحات مقعدی با بوی بد
  • درد، سوزش و خارش مقعد
  • باز شدن دهانه مقعد بیش از حالت عادی


عکس گشادی مقعد

افرادی که علائم گشادی مقعد را در خود مشاهده می‌کنند می‌توانند با دیدن عکس گشادی مقعد درک بهتری از این بیماری داشته باشند و از طرفی بتوانند با مقایسه علائم و عکس گشادی مقعد با وضعیت خود، هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کنند.


دلایل گشادی مقعد

حال که دانستید گشادی مقعد چیست و با علائم گشادی مقعد و عکس آن آشنا شدید بهتر است دلایل گشادی مقعد را بشناسید تا با کنترل این دلایل از ابتلا به این عارضه جلوگیری کنید:


رابطه مقعدی

یکی از اصلی‌ترین دلایل گشادی مقعد رابطه مقعدی است. عضلات مقعد انسان همانند واژن قابلیت ارتجاعی ندارند و به‌هیچ‌عنوان مناسب رابطه جنسی نیستند. زمانی که رابطه مقعدی بارها تکرار شود به عضلات اسفنکتر و کانال رکتوم آسیب وارد می‌شود. بر اثر این آسیب دریچه مقعد گشاد شده و حالتی فرورفته پیدا می‌کند. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد فرد به بی‌اختیاری مدفوع و گاز روده مبتلا می‌شود و حتی در مواردی ممکن است بیماری‌هایی نظیر شقاق و یا بواسیر را تجربه کند.


بیماری شقاق

شقاق یا فیشر یکی از دلایل گشادی مقعد است. بر اثر شقاق مقعدی یک زخم یا شکاف کوچک در ناحیه مقعد به وجود می‌آید که با درد بسیاری همراه است. شقاق علائمی همچون درد و خونریزی دارد و گاهی ممکن است باعث شود دریچه مقعد بیشتر از حالت معمول باز شود.

بیماری شقاق از دلایل گشادی مقعد


بواسیر یا هموروئید

یکی دیگر از دلایل گشادی مقعد ممکن است بواسیر یا هموروئید باشد. این بیماری زمانی که درمان نشود ممکن است باعث گشادی مقعد شود. بر اثر بواسیر سیاهرگ‌های داخل کانال رکتوم یا دهانه مقعد دچار التهاب و تورم می‌شوند و این مسئله ممکن است باعث ایجاد احساس اجابت مزاج و باز ماندن دریچه مقعد در فرد گردد. این بیماری نیاز به درمان فوری دارد و درمان‌های خانگی در مراحل اولیه و درمان بواسیر با لیزر در مراحل پیشرفته پیشنهاد می‌شود.


کهولت سن

کهولت سن نیز می‌تواند در گشاد شدن مقعد تأثیر داشته باشد. با افزایش سن عضلات ناحیه مقعد و اسفنکتر دچار ضعف می‌شوند و قدرت و استقامت ابتدایی خود را از دست می‌دهند. این وضعیت می‌تواند منتج به گشادی مقعد شود.

کهولت سن از دلایل گشادی مقعد


عوارض عمل‌های جراحی

در برخی مواقع جراحی سنتی بیماری‌های نشیمنگاهی می‌تواند از دلایل گشاد شدن مقعد باشد. اگر جراحی بیماری‌های نشیمنگاهی، همچون جراحی بواسیر و جراحی شقاق و... به‌درستی انجام نشود و به عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی آسیب برسد، فرد ممکن است به یکی از دو عارضه گشادی مقعد یا تنگی دریچه مقعد مبتلا شود.


یبوست

یکی از دلایل گشاد شدن مقعد یبوست است. افرادی که به شکل مداوم به یبوست مبتلا هستند بیشتر در معرض گشادی مقعد قرار دارند. بر اثر یبوست مدفوع سفت و خشک می‌شود و حرکت آن در بخش انتهایی روده با سختی همراه است. این وضعیت فرد را وامی‌دارد تا فشار بسیاری برای دفع مدفوع به این ناحیه وارد کند. این فشار باعث می‌شود ناحیه رکتوم تحت‌تأثیر قرار گیرد و با آسیب عضلات این ناحیه فرد به گشادی مقعد یا سایر بیماری‌های نشیمنگاهی همچون بواسیر یا شقاق دچار شود.


عوارض گشادی مقعد

عوارض گشادی مقعد می‌توانند برای فرد بسیار آزاردهنده باشند و مشکلات روحی و روانی بسیاری را در فرد به وجود بیاورند. از جمله عوارض گشادی مقعد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی‌اختیاری گاز روده و مدفوع
  • استرس و نگرانی
  • کاهش اعتمادبه‌نفس
  • مشکلات در زندگی زناشویی
  • عدم تمایل فرد به حضور در اجتماع


درمان گشادی مقعد

برای درمان گشادی مقعد افراد باید به جراح عمومی یا پزشک متخصص کولورکتال مراجعه کنند. در قدم اول پزشک به معاینه فیزیکی محل موردنظر می‌پردازد تا این بیماری را تشخیص دهد. پس از تشخیص، برای درمان گشادی مقعد از روش‌های زیر استفاده می‌شود:


درمان لیزر برای گشادی مقعد

یکی از روش‌های بسیار مؤثر استفاده از لیزردرمانی برای گشادی مقعد است. این روش یکی از بهترین و جدیدترین روش‌ها برای درمان انواع بیماری‌های نشیمنگاهی است و درصورتی‌که علت گشادی مقعد بیماری‌هایی همچون بواسیر یا شقاق باشد لیزردرمانی شقاق یا بواسیر می‌تواند این بیماری‌ها را هرچه سریع‌تر برطرف کند.

درمان گشادی مقعد با لیزر


بیوفیدبک Biofeedback برای درمان گشادی مقعد

یکی از روش‌های مؤثر و مدرن روش بیوفیدبک است که از طریق آن ماهیچه‌ها و عضلات اسفنکتر تقویت می‌شود. با استفاده از این روش امواج الکتریکی کمک می‌کنند که در طی چند جلسه دریچه مقعد بسته شود و به حالت اولیه خود بازگردد.


درمان‌های خانگی برای گشادی مقعد

بسیاری از افراد پس از اینکه متوجه می‌شوند به گشادی مقعد مبتلا شده‌اند سعی می‌کنند با درمان‌های خانگی برای بهبودد اقدام کنند. متأسفانه هیچ‌کدام از درمان‌های خانگی نمی‌توانند باعث بهبود این بیماری شوند و حتماً باید این عارضه با مراجعه به پزشک و درمان‌های مناسب برطرف شود. 

 مراجعه به پزشک برای درمان گشادی مقعد


روش‌های پیشگیری از ابتلا به گشادی مقعد

برای جلوگیری از ابتلا به گشادی مقعد افراد باید نکات زیر را رعایت کنند:

  • خودداری از ایجاد رابطه جنسی مقعدی
  • پرهیز از نشستن‌های طولانی‌مدت
  •  عدم زور زدن در هنگام اجابت مزاج
  • درمان به‌موقع شقاق و هموروئید
  • داشتن یک برنامه غذایی مناسب و حاوی فیبر
  • انجام ورزش کگل

پرهیز از نشستن‌های طولانی‌مدت برای پیشگیری از گشادی مقعد


کلام پایانی

آشنایی با روش درمان گشادی مقعد، علائم و دلایل این بیماری، برای بسیاری از بیماران که دچار این عارضه هستند بسیار اهمیت دارد. با شناخت علائم و نشانه‌های این بیماری افراد می‌توانند برای درمان هرچه سریع‌تر این عارضه، اقدام کنند. گشادی مقعد به دلایل مختلفی همچون داشتن رابطه جنسی از مقعد، کهولت سن، عوارض جراحی‌های ناحیه نشیمنگاهی و... ایجاد می‌شود. شناخت این دلایل کمک می‌کند تا افراد بتوانند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند. در مقاله امروز سعی شد تا با بررسی علائم و عکس گشاد شدن مقعد، بیماران درک بهتری از این عارضه داشته باشند و هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کنند.

 

منبع :

 


 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید