پماد رکتول چیست؟ طرز استفاده و عوارض آن

پماد رکتول یکی از داروهای موضعی برای درمان بیماری‌های مقعدی همچون هموروئید و شقاق است. این دارو موضعی به دلیل داشتن یک ساختار مؤثر نقش مهمی در درمان این بیماری‌ها ایفا می‌کند و به همین دلیل پزشکان آن را برای درمان انواعی از هموروئید یا شقاق تجویز می‌کنند. اینکه این پماد چیست و چگونه می‌تواند باعث بهبود هموروئید و شقاق شود را توضیح خواهیم داد.

 

پماد رکتول چیست؟

پماد رکتول یک داروی موضعی حاوی مواد فعالی همچون لیدوکائین، هیدروکورتیزون، اکسید روی یا ترکیبی از این مواد است. این محصول مانند پماد هیدروکورتیزون برای درمان بواسیر به دلیل ترکیبات خاص و فعال خود نقش مهمی در مداوای بیماری بواسیر و شقاق ایفا می‌کند.

خواص برخی از ترکیبات این پماد به شرح زیر است:

  • هیدروکورتیزون: هیدروکورتیزون یک کورتیکواستروئید است که می‌تواند در کاهش خارش مقعد، التهاب و تورم در ناحیه آسیب‌دیده مؤثر باشد.
  • اکسید روی: این ماده خواص تسکین‌دهنده و محافظتی دارد و می‌تواند باعث کاهش تحریک ناحیه مقعد شود و از طرفی از پوست به خوبی محافظت کند.
  • لیدوکائین: این ماده بی‌حس‌کننده موضعی است و با بی‌حس کردن اعصاب پوست و غشاهای مخاطی به تسکین درد کمک می‌کند.
  • از مواد دیگری همچون روغن‌ها، نرم‌کننده‌ها، موم، نگهدارنده‌ها و تثبیت‌کننده‌ها نیز در این محصول استفاده می‌شود که جزو مواد غیرفعال آن به شمار می‌روند.

پماد رکتول برای بیماری های مقعدی

 

پماد رکتول برای شقاق

از پماد رکتول برای درمان شقاق مقعدی استفاده می‌شود؛ زیرا ترکیب این محصول با خواص آرام‌کننده‌اش می‌تواند درد و خارش مقعد را کاهش دهد و همچنین درمان این بیماری را سرعت بخشد.

از جمله اثرات پماد رکتول بر روی شقاق مقعدی یا فیشر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش التهاب: وجود هیدروکورتیزون و گل‌های خرزه در این پماد نقش مهمی در کاهش التهاب و تورم شقاق دارند.
  • تسکین درد: دو ماده لیدوکائین یا هیدروکورتیزون باعث بی‌حس شدن عصب‌ها در ناحیه مقعد و تسکین درد ناشی از شقاق می‌شوند.
  • اثرات آرام‌بخش: موادی همچون روغن کبود ماهی و گل‌های خرزه در این پماد نقش مهمی در کاهش سوزش، خارش و تحریکات مرتبط با شقاق مقعدی ایفا می‌کنند.
  • تسریع روند بهبودی شقاق: روغن کبد ماهی به کار رفته در پماد رکتول در بهبود زخم و تعمیر بافت در منطقه شقاق مؤثر است.

 

پماد رکتول برای درمان بواسیر

از پماد رکتول برای درمان هموروئید نیز استفاده می‌شود. از جمله اثرات پماد رکتول روی بواسیر یا هموروئید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش التهاب: هیدروکورتیزون و فندق جادوگر در ترکیب این پماد نقش مهمی در کاهش التهاب و تورم توده بواسیر دارند.
  • بهبوددهنده التیام: روغن کبد کوسه در این پماد می‌تواند به بهبود زخم و ترمیم بافت در ناحیه مقعد کمک کند.
  • تسکین درد مقعد: پماد رکتول به دلیل داشتن هیدروکورتیزون یا لیدوکائین با بی‌حس کردن اعصاب در ناحیه آسیب‌دیده، به تسکین درد کمک می‌کند.
  • خواص تسکین‌دهنده: فندق جادوگر و روغن جگر کوسه در این پماد دارویی، نقش مهمی در کاهش خارش مقعدی و ناراحتی‌های ناشی از بواسیر دارند.

پماد رکتول برای درمان بیماری هموروئید

 

نحوه مصرف پماد رکتول

در داخل بسته‌بندی پماد رکتول به طور معمول گاز نخی به همراه اپلیکاتور یکبار مصرف قرار داده شده است. برای استفاده از این پماد باید در ابتدا سیلندر اپلیکاتور را از پماد پر کرد. سپس باید نازل آن را بااحتیاط داخل مقعد فرو کرد به شکلی که باله‌ها از فرو رفتن بیشتر جلوگیری کنند. در آخر باید به‌آرامی سر اپلیکاتور را فشار داد تا کرم رکتول به شکل کامل در ناحیه مقعد تخلیه شود. پس از آن می‌توان نازل را خارج کرد و گاز را در دهانه مقعد قرار داد تا از تخلیه دارو و آلودگی لباس زیر جلوگیری شود. بهتر است پس از انجام این کار فرد مدتی استراحت کند تا دارو به خوبی جذب شود.
 

عوارض پماد رکتول 

 با اینکه پماد رکتول برای درمان بیماری‌های همچون شقاق و هموروئید عوارض خاصی ایجاد نمی‌کند و ایمن است؛ اما ممکن است در برخی افراد عوارضی دیده شود که به شرح زیر هستند:

  • نازک شدن پوست: در صورتی که فرد به مدت طولانی از کورتیکواستروئیدهایی مانند هیدروکورتیزون استفاده کند این مسئله می‌تواند باعث نازک شدن یا ضعیف شدن پوست ناحیه گردد.
  • واکنش آلژیک: ممکن است برخی از افراد به یک یا چند ماده موجود در این پماد حساسیت داشته باشند و دچار علائمی همچون تحریک پوست، خارش، قرمزی و تورم در ناحیه شوند.
  • جذب سیستمیک: ممکن است برخی ترکیبات این پماد به خصوص کورتیکواستروئیدها با استفاده موضعی وارد جریان خون شوند و جذب طولانی‌مدت این دارو عوارض جانبی سیستماتیک به همراه داشته باشد.
  • تأخیر در بهبود زخم: ممکن است در برخی مواقع مواد تشکیل‌دهنده در این پماد باعث اختلال در روند بهبودی طبیعی زخم‌های ناشی از شقاق شود.

پیشنهاد می‌شود بیماران در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی پس از استفاده از پماد رکتول مصرف آن را قطع کنند و این عوارض را با یک پزشک در میان بگذارند.

عوارض پماد رکتول

 

تفاوت پماد ام جی با پماد رکتول

پماد ام جی و پماد رکتول هر دو برای درمان بیماری‌های هموروئید و شقاق طراحی شده‌اند. این دو پماد ممکن است در برخی ترکیبات خود با یکدیگر متفاوت باشند. به طور مثال ماده اصلی در پماد ام جی گیاه «مورد» است در حالی که در پماد رکتول از هیدروکورتیزون برای بهبود این بیماری‌ها به عنوان ماده اصلی استفاده شده است. این داروها همچنین ممکن است در نحوه استفاده و میزان مصرف تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند. به همین دلیل به بیماران توصیه می‌شود جهت استفاده از این محصولات حتماً با پزشک متخصص بیماری‌های ناحیه مقعد و روده بزرگ مشورت کنند و سپس اقدام به خرید این محصولات نمایند.

مقایسه پماد رکتول و ام جی

 

تداخل دارویی پماد رکتول

پماد رکتول ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد که این داروها به شرح زیر هستند:

  • داروهای موضعی: اگر فرد از داروهای موضعی دیگری در ناحیه مقعد استفاده می‌کند ممکن است جذب مواد فعال پماد بالا رود و باعث عوارض جانبی در فرد شود.
  • کورتیکو استروئیدها: به دلیل اینکه پماد رکتول یک داروی کورتیکو استروئیدی است استفاده هم‌زمان با سایر داروهای حاوی هیدروکورتیزون می‌تواند باعث عوارض جانبی سیستمیک همچون «سندرم کوشینگ» یا  «سرکوب آدرنال» شود.
  • داروهای ضد انعقادی: به دلیل اینکه در پماد رکتول از اکسید روی استفاده شده، ممکن است با داروهای ضدانعقاد همچون «وارفارین» تداخل پیدا کند و این مسئله خطر خونریزی یا کبودی را افزایش دهد.
  • حساس‌کننده‌های پوست: در پماد رکتول از ماده «بیسموت ساب گالات» استفاده شده که می‌تواند با سایر محرک‌های پوست تداخل داشته باشد و این مسئله باعث تحریک بیشتر پوست یا واکنش‌های آلرژیک شود.

 

آیا پماد رکتول برای درمان شقاق و بواسیر به طور قطعی اثرگذار است؟

اینکه پماد رکتول برای درمان شقاق و بواسیر تا چه اندازه اثرگذار است به تشخیص پزشک باز می‌گردد. این پماد در مراحلی از بیماری شقاق و هموروئید می‌تواند مؤثر باشد و این مسئله را تنها پزشک می‌تواند تشخیص دهد. به بیماران توصیه می‌شود پیش از استفاده از این دارو حتماً با پزشک مشورت کنند تا با تشخیص او از پماد رکتول استفاده نمایند.

 

کلام پایانی

پماد رکتول برای درمان بواسیر و شقاق تجویز می‌شود. اینکه این پماد تا چه اندازه در درمان این بیماری‌ها مؤثر است به تشخیص پزشک باز می‌گردد و به همین دلیل نباید از این پماد خودسرانه استفاده شود. این پماد با ترکیبات خاص خود که اصلی‌ترین آن هیدروکورتیزون است می‌تواند در تسکین التهاب، درد و خارش مؤثر باشد و به مرور به بهبود این بیماری‌ها یاری رساند.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید