چه کار کنیم که دچار بیماری بواسیر نشویم؟

بسیاری از افراد زمانی که در مورد بیماری بواسیر نکاتی را می‌شنوند برایشان سؤال می‌شود که چه کار کنیم که دچار بیماری بواسیر نشویم؟ بواسیر یکی از رایج‌ترین بیماری‌های ناحیه نشیمن‌گاهی است که با درد، خارش، ایجاد برجستگی در اطراف مقعد و گاهی خونریزی در هنگام عمل دفع همراه می‌شود و می‌تواند باعث آزار بیمار گردد. آشنایی با روش‌هایی که به فرد کمک می‌کند تا دچار بیماری بواسیر نشود بسیار اهمیت دارد؛ زیرا بسیاری مواقع بیماری بواسیر با انجام اقداماتی قابل‌پیشگیری است. در مقاله امروز به این خواهیم پرداخت که چه کار کنیم که دچار بیماری بواسیر نشویم؟ پس اگر شما نیز با این سؤال مواجه هستید تا انتهای این مطلب همراه ما شوید.

 بواسیر و راه‌های پیشگیری از آن


بواسیر چیست و چرا رخ می‌دهد؟

بواسیر یک بیماری است که در ناحیه مقعد ایجاد می‌شود و علت اصلی آن فشار بیش از حدی است که به رگ‌های این ناحیه وارد می‌گردد. در دور مقعد بالشتک‌هایی وجود دارند که حاوی رگ‌ها و سیاهرگ‌های بسیاری هستند. وقتی که به این بالشتک‌ها فشار وارد شود دچار تورم و التهاب و یا پارگی شده و بواسیر به وجود می‌آید. بواسیر دو نوع داخلی و خارجی دارد؛ بواسیر داخلی به بخش انتهای راست‌روده آسیب وارد می‌کند و بواسیر خارجی در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود.
بواسیر می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و به همین دلیل آشنایی با روش‌هایی که از بواسیر جلوگیری می‌کنند، بسیار اهمیت دارد.

آشنایی با بیماری بواسیر


چه کارهایی باید انجام دهیم تا به بیماری بواسیر دچار نشویم؟

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری بواسیر باید اقدامات زیر را حتماً در نظر داشته باشید:


داشتن یک رژیم غذایی پرفیبر

طبق نظر دکتر هموروئید، یبوست یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا افراد به بواسیر است و برای جلوگیری از این مسئله داشتن یک رژیم غذایی پر فیبر توصیه می‌شود. این رژیم کمک می‌کند تا دفع مدفوع راحت‌تر باشد و هنگام دفع به مقعد فشار وارد نشود. شما باید در تغذیه خود از میوه‌ها، سبزی‌ها و حبوباتی که دارای فیبر بالا هستند استفاده کنید تا به این وسیله کمتر دچار یبوست شوید و در معرض بیماری بواسیر قرار نگیرید.

رژیم غذایی پرفیبر برای جلوگیری از بیماری بواسیر


نوشیدن مایعات فراوان

نوشیدن هرگونه مایعاتی می‌تواند باعث شود که بدن هیدراته بماند و همچنین فرد دچار یبوست نشود. سعی کنید میزان مصرف نوشیدن مایعات را در طول روز افزایش دهید تا مدفوع به دلیل کمبود آب، فرد را دچار یبوست نکند. نرم شدن مدفوع کمک می‌کند تا فرد فشار کمتری به ناحیه مقعد خود وارد کند و به این وسیله از احتمال فرد به بواسیر جلوگیری شود. برای تأمین آب بدن مصرف 10 لیوان مایعات در طول روز توصیه می‌شود.


درمان بیماری‌های مزمن همچون اسهال مزمن یا یبوست

دو عارضه یبوست و اسهال مزمن می‌توانند به‌مرور باعث ابتلا فرد به بواسیر شوند. یکی از کارهایی که برای جلوگیری از ابتلا به بواسیر باید انجام دهید این است که برای درمان این عارضه‌ها اقدام کنید؛ زیرا هر دوی آنها باعث اعمال فشار بیشتر به ناحیه مقعد و ابتلا فرد به هموروئید می‌شوند.

پیشگیری از یبوست


اقدام به‌موقع برای دفع

بهتر است هر زمانی که نیاز به اجابت مزاج دارید حتماً به دستشویی بروید و این کار را عقب نیندازید. به تأخیرانداختن عمل دفع باعث می‌شود مدفوع سفت‌تر شده و این مسئله باعث فشار بیش از حد در هنگام عمل دفع به ناحیه مقعد گردد.


عدم اعمال فشار بیش از حد در حین اجابت مزاج

اگر احساس دفع دارید و به دستشویی می‌روید؛ اما قادر به اجابت مزاج نیستید، بهتر است از زور زدن خودداری کنید. به خودتان چند دقیقه زمان دهید و در صورت ناموفق بودن در این کار، از دستشویی خارج شوید و کمی راه بروید و در صورت نیاز دوباره به دستشویی مراجعه کنید.


خودداری از نشستن بیش از حد در توالت

بسیاری از افراد عادت دارند پس از اتمام اجابت مزاج همچنان در دستشویی به خواندن مجله و یا بازی‌کردن با گوشی بپردازند. این کار می‌تواند باعث ایجاد فشار به ناحیه مقعد و احتمال ابتلا فرد به هموروئید شود؛ بنابراین یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند دچار بیماری بواسیر نشوید این است که به‌محض تمام شدن کارتان از دستشویی خارج شوید.

خودداری از نشستن بیش از حد در توالت برای پیشگیری از بواسیر


استفاده از دستمال مرطوب به جای دستمال توالت

اگر به آب دسترسی ندارید بهتر است از دستمال مرطوب برای پاک کردن ناحیه مقعد به‌جای دستمال معمولی استفاده کنید. دستمال‌های مرطوب نرم‌تر هستند و بهتر می‌توانند ناحیه مقعد را تمیز کنند. باید دقت داشته باشید که دستمال موردنظر بدون الکل و عطر باشد.


داشتن ورزش و تحرک روزانه

تحرک نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا فرد به بواسیر دارد. داشتن تحرک و ورزش نه‌تنها باعث حفظ وزن شما می‌شود؛ بلکه کمک می‌کند تا مدفوع راحت‌تر از بدن خارج شود. به همین دلیل ورزش روزانه و یا پیاده‌روی‌های ساده را در برنامه روزانه خود حتماً قرار دهید. دویدن، رقص، شناکردن، و یوگا از دیگر فعالیت‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند دچار بواسیر نشوید.


اجتناب از بلند کردن وسیله‌های سنگین

اگر به دلیل کار خود و یا حتی ورزش وسیله یا وزنه‌های سنگین را بلند می‌کنید باید مراقب خود باشید. بلند کردن این وسیله‌های سنگین می‌توانند به ناحیه مقعد شما فشار وارد کند و احتمال بروز بواسیر را بالا ببرد.

اجتناب از بلند کردن وسیله‌های سنگین برای پیشگیری از بواسیر


اجتناب از نشستن به مدت طولانی

اگر ناچارید به دلایل شغلی مدت‌زمان طولانی در حالت نشسته باشید هر نیم ساعت یک‌بار از جای خود بلند شوید و کمی قدم بزنید. این کار کمک می‌کند که به رگ‌های ناحیه مقعد فشار وارد نشود و کمتر در معرض ابتلا به بواسیر باشید.


استفاده از وان آب گرم برای مقعد

اگر احساس می‌کنید در معرض ابتلا به بیماری بواسیر هستید می‌توانید از حمام سیتز یا وان آب گرم استفاده کنید. مقداری آب گرم را در لگن یا وان بریزید و  حدود 20 دقیقه در آن بنشینید. این کار کمک می‌کند تا خون‌رسانی در ناحیه مقعد افزایش یابد و از گرفتگی و فشار در این ناحیه کاسته شود؛ بنابراین برای درمان بواسیر مؤثر است.


خودداری از مصرف غذاهای مشکل‌ساز

برخی از غذاها مانند غذاهای فراوری شده، چیپس‌ها و برخی نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث شوند مدفوع شما سفت‌وسخت شود و شما در معرض ابتلا به بواسیر قرار گیرید؛ بنابراین از مصرف غذاهای بی‌خاصیت، شور و یا تند خودداری کنید.

عدم مصرف غذاهای شور وتند برای پیشگیری از بواسیر


 کلام پایانی

در جواب این سؤال که چه کار کنیم که دچار بیماری بواسیر نشویم؟ باید گفت روش‌های متعددی برای جلوگیری از بواسیر وجود دارند که می‌توانند فشار وارده بر ناحیه مقعد را کاهش دهند و به‌این‌ترتیب به جلوگیری از بواسیر کمک کنند. روش‌هایی همچون داشتن یک رژیم غذایی پر فیبر، مصرف مایعات بسیار، و عدم ایجاد فشار بر ناحیه مقعد در حین دفع از جمله روش‌های پیشگیری‌کننده بسیار مهم محسوب می‌شوند. افرادی که به دلایل ژنتیکی و دلایل دیگر در معرض این بیماری هستند با به‌کاربستن این روش‌ها احتمال ابتلا به بیماری بواسیر را در خود کاهش دهند. 

 

 

منابع :

 

 

 

 


 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید