درمان خانگی بواسیر

بیماری بواسیر یکی از بیماری‌های شایع نشیمنگاهی به شمار می‌رود که درمان آن بسیار اهمیت دارد. نحوه درمان بیماری بواسیر بسیار به شدت این بیماری مرتبط است و به همین دلیل به بیماران همواره پیشنهاد می‌شود تا با مشاهده علائم بواسیر به پزشک مراجعه کنند. در برخی موارد و زمانی که شدت بیماری زیاد نیست بسیاری از افراد به سراغ درمان خانگی بواسیر می‌روند. اینکه درمان خانگی بواسیر چیست و چگونه انجام می‌شود را در ادامه به شکل کامل توضیح می‌دهیم.


بواسیر چیست؟

پیش از اینکه بخواهیم به درمان خانگی بواسیر بپردازیم بهتر است ابتدا به اینکه بواسیر چیست؟ بپردازیم. بیماری بواسیر یا هموروئید به وضعیتی گفته می‌شود که عروق خونی مقعد یا انتهای راست‌روده متورم و دردناک می‌شوند و به مرور با خارش، درد و خونریزی از مقعد در هنگام اجابت مزاج، وضعیت ناخوشایندی برای فرد به وجود می‌آورند. بواسیر نیازمند درمان است و اینکه با کدام روش باید برای درمان آن اقدام شود به نظر پزشک باز می‌گردد.

بواسیر چیست؟


درمان بواسیر در خانه چگونه انجام می‌شود؟

بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند که درمان بیماری بواسیر آنها با روش‌های خانگی صورت گیرد. روش‌های درمان خانگی بواسیر اگرچه مؤثر هستند؛ اما اثر آنها بسیار به شدت بیماری بواسیر بستگی دارند و از طرفی اگر در طی ۷ تا ۱۰ روز بواسیر با این روش‌ها بهبود پیدا نکند باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد. روش‌های درمان خانگی بواسیر به طور معمول به شکل زیر انجام می‌شود:


تغییر رژیم غذایی و مصرف آب بیشتر

یکی از روش‌های درمان خانگی بواسیر تغییر رژیم غذایی به یک رژیم پر فیبر است. این رژیم کمک می‌کند با حجیم شدن مدفوع از یبوست جلوگیری شود. همچنین مصرف روزانه آب بین ۶ تا ۸ لیوان نیز در جهت جلوگیری از یبوست بسیار مؤثر است.

تغییر رژیم غذایی و درمان خانگی بواسیر


ورزش و تحرک بدنی

یکی از روش‌هایی که جریان گردش خون را در بدن بالا می‌برد ورزش کردن است. این کار کمک می‌کند تا جریان خون در ناحیه مقعد به خوبی به گردش درآید و از تورم ناشی از حبس خون جلوگیری شود.


استفاده از یخ در ناحیه مقعد

با قرار دادن یخ روی محل دردناک مقعد، رگ‌های متورم شده منقبض می‌شوند و درد کاهش پیدا می‌کند.


 استفاده از حمام سیتز

یکی از روش‌های درمان خانگی بواسیر این روش است که بر طبق آن باید روزانه دو یا سه مرتبه و هر بار ۱۵ دقیقه در لگن آب گرم نشست. گرمای آب در افزایش گردش خون در ناحیه مقعد بسیار مؤثر است.


استفاده از کپسول ویتامین e

برای کاهش سوزش و خارش ناشی از بواسیر می‌توان چند عدد کپسول ویتامین e را سوراخ کرد و محتویات آن را بر روی مقعد مالید تا این احساسات ناخوشایند کاهش یابد.


درمان گیاهی بواسیر

درمان گیاهی بواسیر نیز از جمله درمان‌های خانگی بواسیر به شمار می‌رود. برای درمان گیاهی بواسیر به طور معمول از روغن‌ها و گیاهان زیر استفاده می‌شود:

روغن نارگیل
این روغن نقش مهمی در کاهش خونریزی ناشی از بواسیر دارد و می‌تواند با نرم کردن زخم بواسیر از سوزش آن جلوگیری کند. استفاده موضعی از این روغن باید به شکل روزانه و با استمرار باشد.

روغن نارگیل برای درمان بواسیر



 روغن زیتون
استفاده از روغن زیتون در ناحیه مقعد باعث نرم شدن این ناحیه و جلوگیری از خارش می‌شود. برای استفاده از این روغن باید ناحیه مقعد را تمیز و خشک نمود و بعد با روغن زیتون ناحیه را آغشته کرد. این کار را می‌توان سه بار در روز انجام داد.

روغن بادام 
روغن بادام می‌تواند با نفوذ به لایه‌های زیرین پوست نقش مهمی در نرم کردن آن داشته باشد. این روغن همچنین باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست می‌شود و با تولید سلول‌های تازه از خارش و التهاب پوست جلوگیری می‌کند.

روغن زنجبیل 
روغن زنجبیل خاصیت گرمی دارد و به خوبی پوست را نرم و آبرسانی می‌کند و می‌تواند باعث نرم شدن ناحیه بواسیر شود.

زردچوبه
می‌توان برای درمان خانگی بواسیر زردچوبه را با آب یا ژل آلوئه‌ورا مخلوط کرد و به شکل یک خمیر بر روی زخم بواسیر مالید تا به کاهش درد و التهاب کمک شود.

موم عسل
موم عسل خواص نرم‌کننده دارد و می‌توان آن را به صورت موضعی بر روی بواسیر استفاده کرد تا باعث تسکین التهاب و درد شود.

چای سیاه
چای سیاه دارای «اسید تانن» است و می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. برای استفاده از چای سیاه باید یک عدد چای کیسه‌ای را در آب داغ قرار داد و پس از سرد شدن روی ناحیه بواسیر به مدت ۱۵ دقیقه گذاشت. روزانه تا ۳ بار می‌توان این کار را انجام داد.

آلوئه‌ورا
آلوئه‌ورا خواص مرطوب‌کننده و آب‌رسان دارد و از طرفی ضدالتهاب است. برای استفاده از خواص آن می‌توان ژل آلوئه‌ورا را بر روی زخم بواسیر قرار داد.

سرکه سیب
سرکه سیب خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌توان از آن برای شستشو و ضدعفونی کردن ناحیه بواسیر استفاده کرد.

عرقیات و گیاهان 
برای درمان بواسیر همچنین می‌توان از برخی عرقیات و گیاهان همچون موارد زیر استفاده کرد:

  •   عرق بومادران 
  •   جوز هندی 
  •    خاکشیر
  •  پنج انگشت 


بهترین غذاها برای بواسیر 

تغییر رژیم غذایی به یک رژیم غذایی پر فیبر یکی از مواردی است که می‌توان از آن به عنوان درمان خانگی بواسیر نام برد. همان‌طور که گفته شد باید برای درمان خانگی بواسیر از یک رژیم غذایی پر فیبر استفاده کرد. فیبر غذایی به دودسته محلول و غیرمحلول تقسیم می‌شود. فیبر محلول قابل‌حل در آب است و به کاهش گلوکز خون و کلسترول کمک می‌کند. فیبر غیرمحلول با جذب آب بسیار به خود، به افزایش سرعت عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش کمک می‌کند و باعث افزایش حجم مدفوع و جلوگیری از یبوست می‌شود. برای افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی می‌توان از مواد غذایی زیر استفاده نمود:

  •   غلات کامل یا غلات صبحانه آماده پر فیبر مانند جوی دوسر
  •     میوه‌های با فیبر بالا همچون سیب، گلابی و توت‌ها (انواع بری‌ها)
  •     انواع حبوبات
  •     پاستا و ماکارونی
  •     سبزیجاتی همچون اسفناج، کلم، کاهو، شلغم، نخودفرنگی، کدو، ذرت

با داشتن مواد غذایی فوق در غذاها، رژیم می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از یبوست و بهبود بواسیر داشته باشد.


ورزش مناسب برای بواسیر

همان‌طور که اشاره شد ورزش و فعالیت بدنی نقش مهمی در جلوگیری و بهبود بیماری بواسیر ایفا می‌کند. همه انواع ورزش‌هایی که در ادامه ذکر می‌شوند با افزایش دادن گردش خون به درمان بواسیر در خانه کمک می‌کنند:

  •     پیاده‌روی
  •     دراز و نشست
  •    شنا
  •   طناب زدن
  •    رقص
  •     یوگا

علاوه بر ورزش‌هایی که از آنها نام برده شد ورزش‌های تخصصی‌تری نیز وجود دارند که به شرح زیر هستند و می‌توان با کمک یک متخصص آنها را انجام داد:

  •     ورزش کگل
  •    ژست کودک (حرکت بالاسانا)
  •     حرکت پاها تا دیوار (ویپاریتا کارانی)
  •     انقباض کف لگن

ورزش برای درمان بواسیر

 

چه زمانی برای درمان بواسیر باید به پزشک مراجعه کرد؟

درمان‌هایی که از آنها نام برده شد بسیاری مواقع فقط نقش تسکین‌دهنده دارند و نمی‌توانند به درمان بواسیر کمک کنند. به همین دلیل به بیماران پیشنهاد می‌شود با مشاهده علائم بواسیر حتماً به پزشک مراجعه کنند تا زیر نظر پزشک درمان‌های خانگی و دارویی انجام شود. در صورتی که درمان‌های خانگی پس از یک هفته تا ۱۰روز جوابگو نباشند بیمار باید حتماً به پزشک مراجعه کند تا درمان بیماری به شکل جدی‌تر با جراحی یا لیزردرمانی هموروئید بهبود یابد.


کلام پایانی

بسیاری از افراد برای درمان هموروئید به سراغ درمان خانگی بواسیر می‌روند. درمان‌های خانگی به مجموعه‌ای از روش‌ها گفته می‌شود که شامل تغییر رژیم غذایی، انجام ورزش، استفاده از گیاهان دارویی و... است. این روش‌ها ممکن است بواسیر را در مراحل ابتدایی درمان کنند؛ اما در بیشتر موارد نقش تسکین‌دهنده دارند و جهت درمان جدی‌تر باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

منبع:

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید